Elokuu on mukava aloittaa tällä Mummin "Kultanalla".
Mummi osti sen aikoinaan Sakari Junnosen kuukausikokoukseen kantamasta laatikosta - koska onnistui saamaan siitä ensimmäisenä otteen
Sen nimilapussa luki Kultana, joka on thaimaalainen orkideatarha. Mummi on auliisti jakanut sitä ja myös jakopalat ovat olleet sitkeää sorttia ja kukkineet uusilla hoitajillaan.
Mitä enemmän risteymää katselen sitä vakuuttuneempi olen siitä, että se on nykyinen Vandachostylis Lou Sneary. Siinä näkyvät selvästi japanilaisten samuraiorkidean Neofinetia falcatan ja sitten Rhynchostylis coelestesin piirteet. Kumpaakin on hiukan eri värisiä.
Vandoissa on tapahtunut suuria nimimuutoksia, mm. kaikki Ascocentrumit on siirretty vandoiksi (eikä risteymäsukua Ascocenda enää ole). Myös Neofinetia falcata siirrettiin vandaksi. Siksi tämän risteymänimi Vanda+(Rhyn)chostylis => Vandachostylis.
Tuoksu on mukava, mausteinen. Tässä vielä kukka lähempää. Viime vuonna tämä omani ei kukkinut, nyt lohduttaa kahdella kukintovarrella.
Terveisiä ja kiitoksia taas Mummille!
Ja saman tien toinenkin ilahduttaja: Bulbophyllum guttulatum
Tälläkin on aivan erityinen paikka sydämessäni. Sain 2006 juttua tehdessäni Joensuussa Mauri Koskelalta B. guttulatumin jakopalan. Se kasvoi ja kukki viitisen vuotta (on kuukauden orkideana heinäkuu 2008). Sitten se vähitellen kuihtui pois.
Tämän kakkospainoksen olen hankkinut 2-3 vuotta sitten, tämä on ensimmäinen kukinta. Kukintovarsi venyi huomattavan pitkäksi( yli 20 senttiä), kunnes nostin sen lähemmäs valoa. Toinen kukintovarsi on nyt vähän alle kymmensenttinen. Huolissani taas kuitenkin olen, sillä kukkivan varsimukulan lehti alkoi kellastua päästään samaa tahtia kukintovarren venymisen kanssa - eikä lehtiä ole kovin monta jäljellä.
Vielä kuva karusellista ylhäältä katsottuna. Tuoksu on mieto sienimetsän tuoksu.
Olivian "kultanan" emokasvi. Tämän kukat on luonnossa yhtä sinertävät kun tuossa kuvassa. Tämä on ollut keväästä asti täydessä auringon paahteessa. ulkona räystään suojassa . Lehdet kestää hyvin paahteen ja kukat on sinertäviä. Kun sama kasvi usein kukkii myös myöhemmin syksyllä kukat on ihan valkoisia. tuoksu on kuitenkin molemmissa väreissä yhtä ihana.Tässä on kolme vanaa kukassa ja yksi on vielä tulossa. Usein tämä on kukkinut näyttelyn aikoihin, mutta nyt teki pettymyksen ja kukki liian aikaisin…
Onpas iso ero! Minun kalpea haamuni joutuu olemaan kesät talvet lasikossa Parin vuoden takainen lasikkokasvieni ulkoilutus oli niille sen verran suuri säikähdys, etten ole ulosvientiä enää harrastanut. Siirtymävaihe on oloissani liian jyrkkä. Kultanan tuoksu on todella ihana.
Phal. (violacea x BeTris) x violacea kukkii vihdoin, neljän vuoden odotuksen jälkeen! Vähän tuollainen luppakorvainen kukka. Tuoksua en haista, kun olen nuhassa… Kasvi on kompakti, lehdet ovat 10-12 cm mittaiset.
Neljä vuotta meni tämänkin kukinnan odotukseen.
Odotin suurempia kukkia, mutta P. equestris aiheuttanee sen, että kukat ovat vain hiukan suurempia kuin P.equestriksellä.
Siinä he ovat vierekkäin…
Dtps. Kenneth schubert x P. equestris
Odontonia Samurai ja Dendrobium Cassiope
‘‘Psygmorchis pusilla’’ kukkii kukan kokoon nähden suurella ja kauniin keltaisella kukalla. Pikkuorkideassa on kolme kukkavanaa ja tähän nyt kukkivaan kukkavanaan on tulossa vielä toinenkin kukka, siltä näyttää Tämän orkidean koti tulee olemaan uudessa pikkulasikossani, jonka kehittelin akvaariosta. Akvaario on sen verran isokokoinen, että siihen tarvittiin kaikenlaiset vempaimet aivan kuten yleensä orkidealasikkoihinkin (= tuuletin, ilmankostutin sekä -lämmitin). Tähän lasikkoon kerään miniatyyriorkideoja. Olen kokeilija ja harrastan ‘‘suoranaista tiedettä’’ orkideojen suhteen. Tilaan usein minulle aivan tuiki tuntemattomia orkideoja (= ihan vaan ulkonäön ja koon perusteella), ja olen ihmeekseni pärjäillytkin hankintojeni kanssa kohtuullisen mukavasti. Jos jonkun orkidean kasvattaminen ei jostain syystä ‘‘heti’’ onnistu, niin ainakin toinen kerta on vielä kokeiltava, heti en anna periksi
Kuvassa tulitikku viestii siitä, kuinka pikkuruinen kukka tässä onkaan kyseessä
Vanda falcata oli avannut leiriviikonlopun aikana kaksi kukkaa Ihana tuoksu! Mies katsoi sentin kokoisia kukkia ja totesi lakonisesti, ettei niitä voi kutsua kukiksi…
Cattleya Pink Jaguar "Flower Girl"
ja vielä uuvvestaan Vanda falcata, kaikki kukat avanneina. Tuoksu on aivan ihana, nuuhkin sitä aina aamuisin nenän täydeltä.
Pidetäänpä vähän tavisten puolta… Vanhin bigibbum-tyypin dendroni on kukkinut jo jonkin aikaa, on hieman edellä aikataulua tänä vuonna.
Voisit laitta hienot vandakuvat myös vanda-sivustolle, jossa ne on helpommin löydettävissä vanda-faneille. Kerro myös hoito-ohjeet.
Laelia lucasiana kukkii ensimmäistä kertaa, aivan vastoin odotuksia:
Dendrobiumit Pocket Lover ja Berry ‘Oda’ ovat saaneet aikaan muutaman kukan. Sääli kun tuoksu haihtuu parvekkeelta harakoille. Pocket Loverin kasvutapa on mukavan pysty ja tiivis.
Harrisonia on ollut minulla kolmatta kesää ja nyt innostui kukkimaan.
Tälle nimilappu hukassa, mutta kukka on ihan komia. Kukan halkaisia n.10cm ja kukkavarsi 20cm, ei tuoksua. Itse rehu ei niin hääppöisen näköinen ole, kun kuivahkot pitkät varret sojottaa joka suuntaan joiden päässä kaksi lehteä, vaan vähänkös olen innoissani, kun kukkimaan olen tän saanut.
Tää ollut tähän asti vain viherkasvi, mutta ilmeisesti talvetus viileässä varastossa sai kukinnan aikaiseksi, kukkavarsi vain jäi melko lyhkäiseksi ja kukat lymyää lehtien siimeksessä.
Miten pitkään orkideat yleensä kukkivat? Sain viime heinäkuussa pojan syntymän kunniaksi lahjaksi orkidean ja se on kukkinut jo monta kuukautta. Silloinkin, kun sain sen, kukki useamman kuukauden. Olin varma, että orkidea ei kauan pysy hengissä hoivissani, mutta yllättäen onkin menestynyt. Nyt olenkin hieman innostunut näistä kauniista kukista.
Minulla on näitä joka vuosi aikataulussa lähes päivän tarkasti kukkivia.
Tänään kukat auki poksauttanut ja niiiin ihanalle tuoksuva Stanhopea oculata.
sunshine75
Kukinnan kesto riippuu paljon mikä orkidea on kyseessä, perhosorkidea risteymissä esimerkiksi voi kestää kukinta vaikkapa puolikin vuotta, kuten minun yksi teki, tai jopa yhtäjaksoisena vuodenkin ympäri, jos kukintavarsia kehittyy useampi eri aikaan. Sitten on taas joitain orkideoita, joissa yksi kukka kestää vain muutamia päiviä jne.