Mikä orkidea kukkii heinäkuussa 2009

No nyt huomasin kalenterin lehden taas kääntyneen;)

Tässä alkajaisiksi oranssikukkaiset Dendrobium unicumit. Niitä on siinä kolme. Vasemmalta aiemmin Schwerteriltä tullut ja kuukauden orkideana esitelty yksilö. Keskellä seidenfadeniina tullut ja oikealla dickasoniina tullut, kumpikin enää yhdellä kukalla.

Sain kevään basaarissa kaksi sormenmittaista puikkoa Dendrobium Stardustia (D. unicum x D. Ukon). Sukupuusta löytyvät luonnonlajit D. heterocarpum, D. signatum sekä D. nobile.

Jotenkin olin kuvitellut Stardustia oranssimmaksi. Tässä ei unicumin vaikutus tule muuten kuin huulen suonistossa. Kukka on todella suuri kasvin pieneen kokoon nähden.

Lisäys edelliseen sukupuuhun: myös D. moniliforme on esivanhemmissa.

tässä vielä parempi kuva kukkivista

Tämä "löytölapsi" on ollut kukassa keväästä asti. Se oli ohikukkinut raasku, kun sen hankin. Kukat olivat yllätys-kokoa yksittäisellä kukalla vain nelisen senttiä, mutta niitä on paljon kerralla.

Aivan upeat kukat, joiden kehittymistä olen seurannut viime viikot... Papi on lähinnä juronut kaapissa ja se kellastutti lehtiä ennemminkin kuin kasvoi... ja sitten se alkoikin kasvattaa paria kukkavanaa... helppo tapaus sinällänsä... huoneen lämmössä tasakosteana kaapin pohjalla varjossa...nostin sen nyt vaan kukinnan ajaksi ylös koriin

Aglaonema: Siis mikä tuo on? En tunnista lainkaan. Vaan on todella hieno muoto ja värit.

Upeannäköinen!!! Kysyn nimen lisäksi, että mistä olet tuon tilannut / muuten hankkinut?

Tahdon samanlaisen!

Perhosorkidea

Eikös tuo Aglaoneman kasvi ole Paphinia cristata

Nopealla googletuksella kyllä ja voisin pystyä tarjoamaan sopivat olotkin - kiitos avusta! Menen etsimään tilauspaikkaa…

Ruotsalainen kasvattaja Åkesson myy Paphinia cristata… Googlaa Åkesson orkideer, en muista osoitetta.

Kyllä, siellä pitäisi olla syksyllä pitempi lista, jossa enemmän pikkutaimia, sieltä voisi silloin saada muutakin kivaa. Firma on välitysliike, ei kasvattaja.

Jep, kukan nimi on tosiaan Paphinia cristata, valitettavasti unohdin laittaa viestiin :wink:

Olen hankkinut sen www.orchideen.com -firmasta… muistaakseni… ellei siten ollut orkideayhdistyksen edellisvuoden tilaus??? Joka tapauksessa, olen nyt tilaillut useamman kasvin www.orchideen.com firmasta ja ollut tyytyväinen… hinnat ovat kohtuulliset ja laatu on ollut ok. Toimitus on nopeaa ja maksu tapahtuu vanhaan malliin “lasku paketissa”, niin ei tarvitse lähetellä luottokoritin numeroita … neuroottisen varovainen kun olen ;)… Paphinia cristata oli haaveenani pidemmän aikaa ja kun tilausmahdollisuus tuli, niin… :wink: Harmi, että kukinta alkoi juuri loman alkaessa… toivottavasti kukat on vielä tallella, kun palailen lomilta!!

Edellisvuonna yhteistilauksessa Schwerteriltä tuli Paphinioita, mutta aika nuorina kasveina. Nyt ei näyttänyt olevan heidän sivustollaan.

Paphinia cristataa saa 14,95 eurolla tällaisesta minulle tuntemattomasta saksalaisesta liikkeestä:
http://www.good-deals.de/shop/start.php?d_NA3500_Paphinia_cristata.php

Toimituskulut Frankfurtista Suomeen ovat 17 euroa, eli kannattanee tilata samalla muutakin tai tehdä kimppa. Ennakkomaksu.

Tuo paphinia on varsinainen herkku sydän! Harin ilmoittama hinta on kohtuullinen, koska silmiini sattui googletettuna sellainen hinta kuin 35$ joltakin sivustolta. Toki kasvin ikäkin ratkaisee, mutta kuitenkin kohtuuhintainen.

Aivan tuntematon tarha minullekin. Myynnissä oleva Paphinia on nuori kasvi, 2 vuotta kukintaan (mikä yleensä on ylen optimistinen arvio). Lähtevät sieltä lomille 09.-22.07.

Ei kukaan löytäisi paikkaa, josta saisi Cattleya walkerianaa? Olisi tarpeeksi pieni lasikkoon...

Perhosorkidea:

nuppuja vielä päässä...