Mikä orkidea kukkii helmikuussa 2009

Aloitan helmikuun kukkivat orkideat kukat aika harvinaisella kukalla - en ainakaan muista tätä kovin usein palstoilla nähneeni. Cool

Phalaenopsis stuartiana aloitti kukintansa jo muutamia päiviä sitten ja on nyt täydessä kukassa. Very Happy

Oletkos itse laittanut lisäreikiä tuohon ruukkuun? TOihan on hyvä idea, oiskohan pelastanu munkin perhoset…

Mahtavan kaunis kukinta!

...kukat lähempää kuvattuna...

Tipilintu - teen nykyään kaikkiin perhosten ruukkuihin noita lisäreikiä ja vaihdan kasvualustan karkeammaksi, muutoin niiden juuret mätänevät minun hoidossani. Cool

Ja tällainen kaunotar avasi ensimmäisen kukkansa tänä aamuna.

...tuon Phalaenopsis stuartianan yksittäistä kukkaa on hankalaa kuvata kun ne ovat niin toistensa lomassa, mutta toisesta reunasta sen sain jotenkin kuvatuksi. Cool

Todella tyylikkään näköinen tuo Raakin phale.

Niin kävi mullekkin. Minun perhoset kasvoi semmosessa puun kuoren näköisessä karikkeessa. Onko vielä karkeempaa?

Tipilintu - kannattaa lueskella täällä noita hoitopalstoja sekä Phalaenopsis -palstaa, niissä on paljon puhetta tuosta kasvualustastakin.

Myös vanhan pentin puolella on kasvualustasta juttuja.

Tipilintu tee kasvualusta itse. Irroita männyn kannosta kaarna. Harjaa karkealla harjalla jäkälä yms roskat pois. Pilko oksasaksilla peukalonpään kokoisiksi paloiksi. Kuumenna palat uunissa, että pöpöt kuolee. Lsää seokseen pienemmiksi pilkottuja ja huuhdeltuja grillihiilen paloja, ja erinomainen orkideoiden kasvualusta on valmis.

kiitos vinkeistä, ehkä sitä taas kaarnan ja poran avulla uskaltaa lähteä kokeilemaan…

mistä raakki olet tuon phalaenopsis stuartianan hankkinut? on vaan kivan värinen ja lehdetkin pilkulliset.. kukkais pyöritystä

Encyclia bractescens, pienikokoinen orkidea

Voi Raakki...minäkin olen tuota stuartianaa kuolannut jo pitkään, upea! sydän
Mistä olet löytänyt kaunokaisesi?? Entä hoito, vaatiiko jotain erikoista?

Tuo Phalaenopsis stuartiana tuli minulle Suomen Orkideayhdistyksen järjestämässä yhteistilauksessa Kargelta keväällä 2007.

Eihän noiden luonnonlajien ohjeiden mukaan oikeastaan pitäisi meidän viileässä huushollissa menestyäkään, mutta ainakin toistaiseksi tuokin on ihan hyvin pärjännyt tuolla vitriinissä. Hoito on ihan sama kaikille kukilleni - kastelu vajaan parin viikon välein.

Slc. Wendy''s Valentine ''June'' . Tämän pitäisi ilmeisesti kukkia nimensä mukaisesti kesäkuussa, mutta kelpaa se nytkin.hymy

Cycnoches chlorochilon menetti lehtensä ennen aikojaan punkkien ruoaksi kun en ollut hereillä, mutta ei se onneksi kukintaa haitannut.

Cycnoches barthiorum on pieni rääpäle, mutta muuaman kukan se vaan pusersi sekin.

Coelogyne cristata lopettelee jo kukintaansa, mutta en henno viedä sitä huonelämmöistä viileään, jossa se kestäisi pitempään.

No ei ollenkaan hassumpi kuukauden aloitus Harillakaan! Wink Very Happy