Mikä orkidea kukkii helmikuussa 2013

Tavisperhonen teki kaksi viallista kukkaa.Tavsiperhonen teki kaksi viallista kukkaa.

Blc. Burdekin Wonder ´Lakeland´ on avautunut täysin - koko on 13 x 15 cm.

Upea valkoinen kattis Minulla kukki pikkuinen Iwanagara ‘‘Chief Snowflake’’

Lumikuningatar jatkaa kukkimista ja suurensi kukkansa.
Valkoista näin kevättalvella:  tänään alkoi katleija tuoksua ja se tuntuu vasta läheltä miellyttävänä.

Uskollinen Rlc. Chia Lin ‘‘New City’’ tuoksuu vahvasti itämaan mausteilta ja pitää lämpimistä kesäilmoista.

Ja kaverina sillä on marketeistakin löytyvä vanha risteymä Guaricyclia Plicaboa.

Tämän katleijan nimi on hukassa. Vähän kuin Epicatanthe Don Herman, mutta terälehdet vaikuttavat leveämmiltä kuin netin vertailukuvissa.

Upeita kukkia monella… erityisesti Cattleyat sykähdyttää aina.

Harin kukka on todennäköisesti Cattlianthe Gold Digger. Oma Diggerini availee piakkoin muutaman kukan.

Kiitos Bonanza. Gold Digger’hän se varmaankin on.

Phaleonopsis ambiance (lukee lapussa) hankinta viherlandiasta viime kesänä.

Vanhat tutut Cattleya-risteymät kukkivat jälleen luotettavasti.

Nimettöminä ostettu punainen. Luulisin tämän olevan Cattlianthe Jewel Box. Se kukkii tänä vuonna poikkeuksellisen myöhään. Yleensä tämä on avannut nuppunsa vuodenvaihteen tienoilla.

Tämäkin keltainen on nimettömänä hankittu. Väritys muistuttaa Cattlianthe Gold Diggeriä, mutta muilta osin tämä on aivan erilainen. Höpöttelen tästä enemmän Cattleya-risteymät ketjussa.

Ok, tämä paphiopedilum ei ole vielä kokonaan auki, mutta kun oon niin innoissani! Joulukuun alussa alkanut odotus on nyt vaihtumassa kukinnaksi. Mikä lie hybridi onkaan, ostin viime keväänä. Kuitenkin ensimmäisiä omia kukituksia tämäkin.

Ihan ensimmäistä kertaa kukkii minulla cristata

Ja mooreana joka aukaisi ekat kukkansa 3.1.

Mooreana on upea!

Rhyncholaelia glauca kukkii ensimmäistä kertaa hoidossani.

Slc Little Hazel "M" eli pikku-Hasseli kukkii

Kukka on todellisuudessa tummanpunainen, mutten saanut millään asetuksilla todellista sävyä.

Vanda Midnight Delight´n ensikukinta minulla. Hankittu yhteistilauksesta 2011.

Onpa kaunis!

Rhyncholaeliocattleya (ent. Potinara) Luna Jaune ‘U-608’ on nyt saanu kukkansa valmiiksi. Yksi pienehkö kukka laihassa versossa, varsin vaatimatonta Bonanzan ilotulitukseen verrattuna, mutta alku se on tämäkin. Kukassa on enemmän oranssia sävyä kuin oletin. Tuoksu on vaimea, mutta sanoisin, että se on miellyttävin tähän asti nuuhkimani katleijan tuoksu. Ja nyt luulen saaneeni juonesta kiinni: kasvi vaatii ahkeraa kastelua ja varmaan enemmän lannoitusta kuin olen antanut, mutta sitten kun verson saa kasvamaan, se kukkii vaatimatta runsasta valoa.
Huulessa on aika reilusti hörhelöa ja se varmaan selittää nupun kumman ulkonäön; hörhelöt eivät mahtuneet ulompien kehälehtien sisään.

Tänä vuonna lumikuningatar on oikein runsas. Kukkia on paljon, vaikka on karistanut melkein kaikki lehtensä. Näin käy joka talvi, mutta lehdettömyys ei näytä olevan haitaksi.