Mikä orkidea kukkii helmikuussa 2013

Kukathan on pääasia… aina niitä lehtiä näkee (ja yleensä vain niitä…).

Phalaenopsis gibbosa, aikoinaan Riveriltä ostettu pullotaimi teki ensimmäistä kertaa kukintovarren.
Vasta viimeinen kukka sinnitteli avautumiseen asti, kun hoksasin lisätä kastelua :slight_smile:

On läheistä sukua P. parishiin ja P. lobbiin kanssa. Mikään kaunotar tämä vietnamilainen ei ole, jotenkin tulee mieleen Nalle Puhin Nasu…

Kukka on parisenttinen enkä onnistunut ottamaan siitä tänään tämän parempaa kuvaa.

Tämä Odontoclossum "Anna Claire" kukkii ekaa kertaa. Olen odottanut sitä kaksi ja puoli vuotta, silloin ostin kukkivana. Viime kesänä vaihdoin kasvualustan ja poistin surkean näköiset takabulbit (jotka muuten kuitenkin alkoivat kasvattaa uutta versoa). nyt sitten vihdoin tämä kukkii. Mikään muu ei sitten tällä hetkellä mulla kukikaan…

Joku kattishan tämä on, muistaakseni ei tarkempaa nimeä ollut (viherlandiasta).
Mukavan määrän tekee kukkia ja oikein iloisen värisiäkin ovat. Melko kookas kaveri.

Masdevallia glandulosa kukkii taas. Ihana tuoksu valtaa koko lasikon 

Kaikun katleija näyttäisi olevan Cattlianthe Gold Digger, sama kuin Harilla pari sivua aiemmin. Omani ei ole vielä herännyt talviunilta, edellisvuotiseen tapaan se teki kolme versoa ja kolme kukkatuppea syksyyn mennessä. Mutta minulla on myös sen tärkein esivanhempi Guarianthe aurantiaca, joka näyttää jo tekevän nuppuja toiseen versoonsa - siihen pienempään, jonka kukkatuppi ei ole ehtinyt ruskettua.

Mulla ei ole noita teidän erikoisia orkideoita esitellä, mutta laitan tähän kuitenkin tämän ohikukkineena saadun perhosen. Sain tämän uudelleen kukkimaan, mikä on saavutus minun orkideoiden hoidon huomioon ottaen. Värinä oletin, että tämä olisi ollut valkoinen, mutta erehdyin. Työntää toistakin kukkavanaa.

Cristata on aukaissut kukkansa 

Tässä on minun Cattlianthe Gold Digger. Kasvi on tullut luokseni nimilapun kera, joten tällä kertaa ei tarvitse arvuutella risteymän nimeä. Minun taidot riittivät kaksi- ja kolmikukkaisiin versoihin, mikä on ihan  tavanomainen määrä minun hoidossa. Aika vaatimattoman näköinen aiemmin postattuihin kuviin verrattuna. Varsinkin Kaiku on Gold Diggerinsä kanssa iskenyt todelliseen kultasuoneen. En tiennytkään, että tämä risteymä voi tehdä 6 kukkaa per verso. Upeaa! Mitähän temppuja sitä pitäis tehdä, että minunkin Digger saisi tuplattua kukkalukunsa?

Hienoa saada omalle orkkikselle nimi ja ihan on kyllä nimensä veroinen.

Minun digger teki tohon ekaan vanaan peräti 8kukkaa ja toiseen tulee 7, sekä vielä kolmanteenkin vähitään 3.

Keltainen on kaunis ja piristävä väri näin talvisaikaan.

Ohhoh! Laskin kuvasta, että 6 kukkaa molempiin versoihin, mutta niitä tuleekin peräti 8+7+3. Kyllä vetää nöyräksi. Nyt uteloittaa kovasti, minkälaisilla tempuilla olet saanut Diggerin kukkimaan noin hienosti. Salaisuudet kannattaa kertoa mieluiten Cattleya-risteymille varatussa ketjussa, että jälkipolvetkin löytävät tiedon jyväset kätevästi… :wink: Ja tietysti lisää kuvia, kun kukinta on parhaimmillaan.

Tuikkaan teidän isojen väliin yhden pienen mutta pippurisen: Parapteroceras/Saccolabium/Tuberolabium quisumbingii, joka kukki vähän aikaa sitten. Nyt kahden edellisvuotisen kukintovarren kukat ovat avoinna. Ne kukkivat aiemminkin kahdessa vaiheessa. Ja tuoksussa löytyy!

Mä dikkaa kaikist hianoist orkideakuveist. mun Diggeri teki vain yhre kukkase.

Olisko lannoitus & hoidon tasapainosta kyse.

Nyt tässä on kaikki kauniit kukat auki. Pahoittelen, että tällaisella ei niin vaikealla kukitettavalla teitä piinaan, ja kuvan laatukin on heikohko, mutta musta tää nyt on vain niin nätti, että laittelen kuvia tännekin… :slight_smile:

Hei Halle! Yhdelle helppo on toiselle vaikea - orkideoiden kanssa varsinkin. Ja ihan yhtä suuren ilon niistä kaikista saa kun kukkivat!

Niin se on. Sitä tarvii omaa iloa kuninnasta aina jakaa täällä, jaettunahan ilo on kaksinkertainen :slight_smile:

Tällätäänpäs vanha kuningatar tännekin Juhlanäyttelystä mukaan jääneitä, ekaa kertaa kukkii.

Nyt avasi cristata kolmannen ja viimeisen kukkansa.

Pikku-Hasseli avasi neljännen kukkansa. Hassua, ettei ekassa kukassa ole tuollaista keltaista raitaa kuin muissa.

Zygolla upea kuva cristatasta, tuon voisi laittaa seinälle!