Mikä orkidea kukkii huhtikuussa

E.ciliare on hyvin cattleyan kaltainen ja kasvaa mulla ihan ikkunalaudalla muitten samantyyppisten kanssa. Lisävaloa on saanut talvella mutta muuten ei mitään ihme kommervenkkejä. Kiva ja helppo kasvi minusta, kannattaa hankkia!

Trudeliaa kuivattelin varmaan vain ehkä kuukauden päivät, siinä on vähän lehtivikoja ja alkoi näivettää niitä viallisia aika vauhdilla joten en uskaltanut pidempään…mutta ilmeisesti sekin riitti!
Kaapissa kasvattelen, kosteus vaihtelee 30-80% ja upottelen kun muistan, joskus jos on kiire niin kastelen vaan painesuihkupullolla. Välillä saavat mietoa lannoitetta ja talvella merilevää ja B-vitamiinia.
Siinä se.

Ne lehtiviat eivät ainakaan mulla tappaneet kasvia. Kasvu jatkuu normaalisti ja kukinta myös.
Varoille hankin uuden kasvin, joka on ikkunanlaudalla viileässä huoneessa. (Coel. cristatan kanssa)
Myös tämä tekee nuppuja. Sitä olen kastellut normaalisti. Kuiva kausi oli se 4 kk.
Hyvä huomata, että pärjää vähemmälläkin kuivalla.

Kuinka sinulla hoituu viileän antaminen

Heh, minäkin olin jo vähällä tilata uuden Trudelian varalle…nuukuus sitten yllätti kun oli paljon muutakin tilattavaa.

Viileää en ole mitenkään erityisesti tarjoillut, asutaan hirsitalossa niin on luontaisesti talvella aina jonkin verran viileämpää. Riippuu kuinka ahkeraan lämmitetään…
Mulla on enin osa kasveista + yksi kaappi huoneessa, josta olen laittanut termostaatin ihan pienelle.
Muuten on mennyt ihan hyvin mutta esim. Coelogyne cristatat pudottaa lehtiä talven mittaan, on varmaan niille inasen liian lämmintä.

Dendrobium Formosa Star on aloittanut kukinnan. Auki on nyt 2 kukkaa ja 2 tulossa + yksi kukkavarsi.

orkidea hei, tuossa edellä on nyt kasvatusohjeita sinulle.  Huomaat, että kasvi viihtyy sekä ikkunalla että lasikossa.
Minulla ja ilmeisesti hyrinälläkin on kesän lasikossa, mutta voi kyllä olla ulkonakin.
Sanoo ruotsalainen kasvattaja, jolta ohjeen ovat alunperin.
Onko sinulla jo tuo kasvi. ( Trudelia cristata )

Kukkivaa orkideakatrasta… Keltaiset Oncidium-hybridi ja Odontoglossum ym.-hybridi on hankittu kevään piristykseksi.

Omrio, ei vielä ole mutta kiinnostuin. Onko siis todellakin vanda ja pidetään 4 kk kuivana viileässä?

Orkidea, on Trudelia=Vanda cristata. Ilmeisesti jo 1kk riittää, mutta minulla oli 4 kk KUIVAA JA VIILEÄÄ.

Näine ohjeineen on helppo.

Nyt kukkii tämmöinen Iwanagara Appleblossom ‘Nora’. Tuli syksyllä Röllkeltä. nimilapussa oli (Dial. Snowflake x Blc. Orange Nugget). Tilauslistalla sukuna oli Blc. Bouton Star x Iwan.Apple Blossom. On siinä rakkaalla lapsella nimiä. Kuusi nuppua ja kaikki avautuvat, tuoksuukin!

Kylläpä tuo orkideajussin dendron kukka näytti aluksi hämäävästi joltain cattishybridiltä. Kauniita ovat!

On se vaan herkän kaunis tuo ompun kukka.

Hyrinä, laittaisitko Trudelia (Vanda) cristatan kuvan hoito-ohjeineen myös tuonne erikoisketjuun (joko vandoihin tai avaa sille ihan oma). Näin se jää talteen eikä huku tänne kukkivien ketjuun, josta sitä on aika hankala jälkeen päin löytää.

Juu voin laittaa. Tai oikeastaan OMORIO sais laittaa ne ohjeet, hän se on paremmin menestynyt tämän kanssa…

Painostavan ja harmaan perjantaipäivän iloksi tässä hehkeyttä: Mummin Malesiasta roudaaman pullokasvin jälkeläinen.

Jouduin tämän viime keväänä jakamaan ja olin satavarma, ettei tänä vuonna tulisi minkäänlaista kukkaa. Mutta olisihan minun pitänyt muistaa, että tämä kuuluu noihin Mummin muuntogeenisiin kukkijoihin :wink:
Kukinta on noin kuukauden myöhässä edellisvuotisesta, sama juttu on toisenkin harrastajan eli Jussin kyseisellä katleijalla. Mutta parempi myöhään kuin ei silloinkaan!

(Aivan kaikkien kanssa en ole kuitenkaan onnistunut, esim. Epidendrum nocturnum kuoli hoidossani, samoin sen itse kylvetyt siementaimet, joiden mustapohjainen alusta alkoi tuntemattomasta syystä käydä ja tappoi hyvin nousseet "oraat". Kun en lumikuningatar-viikolla oikein tiennyt, miten olisin tämän saanut kakistettua ulos, niin Mummi lohdutti: "leikipä hetken aikaa olevasi katolilainen, syntinsä tunnustettua on taas kevyt olo". Helpotti kummasti!)

Laita sinä se kuva, niin sitten keräilen kootut ohjeet.

Ei ole kameraa.

Siirsin Omorion viestin orkideakeskustelua-ketjuun - pidetään tämä tällaisena mikä kukkii nyt -ketjuna, joohan.

Voi kuinka ihana!!

Pleionet ovat aivan mahtavia. Vuosi vuodelta niistä enemmän tykkään.
Tässä P. El Pico ´Kestrel´.

AUH! Jos olis viileät talvetustilat…………

Phalaenopsis floresensis availee juuri ensimmäistä kukkaansa. On väriltään kermankeltainen-lime, huulessa pinkki parta. Hiukan vaatimattoman näköinen.