Mikä orkidea kukkii joulukuussa 2009

...tämä on niitä vitosen poistoja Ruoholahdesta, toinen vana oli jo tiputtanut kukkansa.

Hyvin samannäköinen on täälläkin yksi luottokukkijoistani. Ollut lähes jatkuvasti kukassa jo vuosia.

Kuten tämäkin, joka tuoksuu kun läheltä huomaa nuuhkaista.

Howeara Lava Burst aloittelee kukintaansa, kolmatta tänä vuonna.

Howeara = Rodriquesia x Oncidium x Leochilus

Kukat eivät ole läheltä kovinkaan kauniit, mutta on todellinen lasikon ilopilleri. On esitelty kuukauden orkideana täällä

Systerini osti viimekertaisesta yhdistyksen näyttelystä minulle kasvin, jonka valintakriteerinä oli kamalanvaikea nimi: Saccolabium quisumbingii. Ei ole yhtään helpottanut, että sen nimi vaihtui ensin Tuberolabium quisumbingiiksi ja viimeksi se on ristitty nimellä Parapteroceras quisumbingii.

Se on tuottanut kovasti päänvaivaa: kukintovarsien tekeminen on vienyt kuukausia, enkä oikein ole tiennyt kuinka lähellä valoa sen pitäisi olla. Nyt on joitakin nupuista alkanut avautua, katsotaan jaksavatko muut. Ei silti, tuoksu on nytkin varsinainen, vaikka onkin lasikossa. Jo eteisessä alkaa miettiä, että kukas on tullut ja riisunut hikiset saapassukkansa patterille kuivumaan... ;)

Tämä järjestelee vielä (haisevia?) tossujaan riviin, mutta kuvasinpa sen samalla. Cirrhopetalum thouarsii

Vuosiversot ovat aika kaukana toisistaan ja niiden välinen maavarsi on jäykkä. Siksi olen käyttänyt nippusidettä saadakseni sen pysymään ruukussaan.

Kukat puoliympyrässä, eivätkä vielä täysin suorassa.

Hyi! )):oP

Viitaten siis tuohon aiempaan haisevaan tossuun, Saccolabium-Tuberolabium-Parapteroceras quisumbingiin.

Olivia, minulla kukkavarsi teki kasvuaan kesästä ainakin tammikuulle, eikä tahtonut kukkia. Oli aika lähellä valoja, mutta ei. Kyllästyin siihen ja siirsin pohjalle lähinnä ikkunaa ja kas kummaa maaliskuun aurinko alkoi kehittää nuppuja. Se raukka ei kuitenkaan jaksanut enää, oli kehittänyt 4 kukkavartta, kuoli sitten pois. Kaipa se tarvitsee kaikkein valoisimman paikan, mitä sinulta löytyy. Ja kukkiihan tuo nyt hyvin.

Siis quisumbingi

Omorio, tuo oli pitkään miltei kiinni lampussa. Sen valontarve ei kuitenkaan ole suuri orchidspecies.comin mukaan, joten siirsin sen kauemmas pari viikkoa sitten ja kastelin perusteellisesti. Nuo kukat alkoivat avautua maanantaina. Jäin miettimään olisikohan sillä kukinnan laukaisijana kuivan ja sadeajan vaihtuminen? Kasvaa Filippiineillä, aika vähän tietoa on siitä saatavilla.

Tässä vielä yksi luottokukkijoista: Epidendrum centropetalum (entinen Oerstedella centradenia)

Nuo pisimmät versot ovat noin 80 cm pitkät. Ne kaljuuntuvat, mutta ei hätää, niihin kasvaa keikejä, jotka alkavat kukintansa vaaksan mittaisina.

Kukat kestävät viikkoja ja avautuvat hiukan eri aikoihin, joten kukinta-aika venyy pariksi kuukaudeksi. On kuukauden orkideana täällä

Sitten se sinulla ei ollut valo, vaan ehkä tuo sadekauden alku. Minulla keinotekoinen sadekausi on laukaissut kukinnan esim. Trudelia cristatalle, ensin pitkä kuiva, sitten lämmin uppokastelu 2 viikon ajan. Saa nähdä, kuinka tänä vuonna onnistuu.

Vielä yksi ihanuus: Cattleya jenmanii coerulea x Cattleya intermedia aquinii

Sen kukkimiseen itselläni ei ole osaa eikä arpaa, tuli joitakin viikkoja sitten Schwerteriltä. Silloin hiukan harmittelin valintaani, koska kasvi ei ole mitenkään sirokasvuinen vaan enemmänkin rotisko. Kukkatuppikin on vahva kuin mikä ja sojottaa kohtisuoraan ylös. Mutta avauduttuaan onkin kaunis! Tuoksu on mieto ja läheltä nuuhkaistava.

Kukassa näkyy suosikkikatleijani C. intermedian sirous.

Ymmärrän tahallani tuon sanan "kukkii" futuurissa...

... mutta vihreävalkoinen venuksenkenkäni ehtinee myös aukaista kukkansa tämän vuoden puolella. Edellisiin valokuvamalleihin verrattuna kasvi on vaatimaton, silti vienoudessaan ja kainoudessaan hellyttävä.

Omorio, kuinka pitkän kuivan kauden pidit Trudelialle??

Talven lepokaudella lämpötila pitäisi olla 18-20 päivällä, yöllä alempi. Valoa tarvitsee kuitenkin kunnolla ja se lepokausi kestää 3-4 kk.

Ohjeet olen lukenut Ruotsin Orkideayhdistyksen lehdestä Orkideer no 1 2009. En kuitenkaan saanut niin alhaista yölämpötilää kuin suositeltiin ( 2 - 4 ). Minulla jäi 10 asteen yläpuolelle, se kuiva kausikaan ei kerinnyt kestää kuin alle 2 kk. Sitten alkoi uusi kasvu juurista ja silloin aloitin tämän aamuuppokastelun, kasvi jäi likomaan ämpäriin pidemmäksi aikaa, 2 viikon kuluttua nuput näkyi.

Tänä vuonna on jo kuiva kausi meneillään, mutta lämpötilat ovat korkeampia, kun samassa tilassa kasvaa muitakin kasveja. Täytyy hieman alentaa niitä, vaikka Coel. cristata pukkaa jo nuppujaan.

Burrageara Nelly Islerini kasvattelee uutta kukkavanaansa oikein mukavaa vauhtia. Se on tainnut tykätä, kun tuli hankittua oikein kunnon kukkavalot. Kuva tulikin nyt vähän vinoon, mutta kyllä siitä ihan hyvin tuon kukkavanan näkee.hymy

Vaikka vähän kallistaisi päätä oikealle. :wink:

Kukkivaa orkideakatrasta pöydällä tällä hetkellä. Näyttää tuo Dendrobium phalaenopsis -hybridi olevan ikikukkijatyyppiä, kun kuukausikaupalla vain jaksaa pitää noita kukkiaan.

Kelta-purppuranpunainen katleija vähän lähempää.....

Kiitos Omorio. Pitääpä kokeilla. Mun kasvini on lasikossa ihan lampun vieressä joten valoa se ainakin saa. Lämpötilat mulla vaihtelee tässä kaapissa jostain +15 vähän päälle +20. Uusi paphikaappi saattaisi olla hiukan viileämpi, katsotaan jos siirtäisin Trudeliankin sinne.