Mikä orkidea kukkii joulukuussa 2011

Kukkaloistoa kerrakseen :slight_smile:

Tässä itsenäisyyspäivän kukaksi valkoinen - kun en keksinyt millä värjäisin puolet siniseksi :slight_smile:

On Röllken tarhan rekisteröimätön risteymä Aerangis distincta x Aerangis kirkii.
Netissä selailin tämän kuvia ja valtaosa niistä on sirompia ja kukat harvemmassa. Tässä kappaleessa A. distincta on voitolla. Tuoksukaan ei yllä kirkiin tasolle, vaan on hiukkasen tunkkanen.

Sopusuhtaisen ja nätti tuo Olivian Aerangis.

Tässä sitten Rossioglossum granden tämä vuosi dokumentoituna. Lehdet saivat hieman vammoja keväällä liian aikaisin aloitetusta lannoituksesta, mutta kukkavarsi on tavallista rotevampi.

Rossioglossum grande

Kauniita itsenäisyyspäiväkukkia. Eikä värjättyjä onneksi :))

Tämä kukkii jo toisen kerran tänä vuonna

Tästä minä tykkään. Se kukkii uskollisesti joka syksy.

zygo, minkä niminen tuo on. Näyttää kovasti P. sukhakuliilta.

Jokin hybridi. Olen ostanut sen Stockmannilta vuonna 2008.

Leikitään, että se on P.sukhakulii. Missa kasvatat ja mitkä on olosuhteet, lähinnä lämpötilat ja valaistus.

Minulla on yksi ainakin nimilapun mukaan, lehdet ovat kuitenkin vähemmän pilkulliset, melkein harmahtavan vaaleat. Se tuli kukkivana ja kyllä kukka oli sukhakuliin kaltainen.

En ole saanut sitä kukkimaan.

Täytyy perua puheet, että kasvatan vain vihreälehtisiä, nyt olen laskenut, että täplikkäisiäkin on 3.

OMORIO; Viileässä huoneessa n. 18 asteessa (päivällä) yöt vielä viileämpiä.
Muistelen, että tämä oli akvaariovalaisimen päällä melko kauan, eli se sai päivisin alalämpöä.
Ei minulla akvaariota ole, vaan olen ostanut pari valaisinta, jotka on sijoitettu hyllykköön.

Valoa siinä paikassa ei paljon ole, koska valaisimet valaisevat alapuolen. Kesällä valo tuli ikkunasta.

Minulla on semmoinen systeemi, että kun "orkut" alkavat kukkia, silloin ne  pääsevät keittiön työtasolle kasvilampun alle… ja ovat koko ajan silmissä.

Ei tuo lämpötila eroa minun lämpötiloistani. Tuota alalämpöä voisi kokeilla. Kiitos tästä.

Kauniita kukkia taas tullut tänne, hienot nuo tiikerikämmekkä ja lycaste. Omatkin kukkivat kyllä kiitettävästi. Etenkin kahden sekarotuisen dendron kukintainto ilahduttaa. Toinen, erityinen lemmikkini, alkoi kukkia muistaakseni elokuussa ja ne kukat kestivät melkein tähän asti, nyt on toinen vana avannut suurimman osan kukistaan ja kolmaskin näyttää olevan kasvamassa. Toinen dendroista alkoi kukkia kai heinäkuun  puolella, ja ennen kukkien kuihtumista tuli kaksi uutta kukintoa, sitten vielä pieni vana johon yksi kukka, ja kun nyt luulin, että se jää siihen, huomasinkin vielä yhden vanan olevan tulollaan. Näyttelystä ostettu pieni valkokukkainen on myös vielä kukassa samoin kuin komeaksi kasvanut halpalaatikkolöytö (nämä siis bigibbum-hybridejä), ja nobilessakin on nuppuja.

Kauniita orkideoja teillä kukkii!

Doritaenopsis Purple Gem ‘Aida’ kukkii yhä, viimevuotinen joulukukka-perhosorkidea aloitti muutama viikko sitten. Ostettaessa perhosorkidealla oli pyöreämmät petalit - mistähän johtunee, että nyt ovat teräväkärkiset. Ylemmän väri on oikeasti sinisempi, itsenäisyyspäivään sopiva sävy. (Pelargonit kukkivat edelleen taustalla, kuva otettu tänä aamuna!)

Nämä kaksi kukkivat runsaammin kuin aiemmin, kai siksi kun ovat kasvaneet jo aika isoiksi. Alempi piti vuoden tauon mutta tekee nyt vielä kolmannenkin kukan samaan syssyyn. Ylempi kuivatti viime vuonna nuppujaan, mutta nyt ei tietoakaan sellaisesta ongelmasta, taitaa nauttia hieman paremmasta lisävalaistuksesta, tai ehkä on ollut aurinkoisempaa kuin viime syksynä. Kukkavanat sillä ovat melkoiset rutjakkeet.

Paph. Angel Hair x chamberlainianum on avannut toisenkin kukkansa, ensimmäinen on pitänyt pintansa jo yli kuukauden. Linnuntietä petalien kärkiväli on reilut 14 cm. Tämän kukista tykkään kovasti, vaikka se ei ilmeisesti ole joka vuosi kukkivaa lajia.

Olen sijoittanut orkideat niin, että niitä voi ihailla sohvalla rötköttäessä. Se on kukkaterapiaa parhaimmillaan.

kaapin pohjalla viikon lopusta nuppuja availlut pleurothallis volcanica. kotikonnut costa rica ja panama. kaapissa 24 c päivällä ja tippuu yöksi en iha tarkkaan tiedä minne mutta alle 20c. iospen kuvassa huomattavasti tummempi ja kukinta syksyllä mulla vasta nyt. kasvatti ensiksi yhden uuden lehden. yhtenä kesänä kasvatti jokaiseen lehteen poikaset. harmittaa että ei ole enään niin tuuhea kun joskus aikaisemmin. sitkeä sissi kun kesti kesän todella kuivissa oloissa kun kaappi oli kuivana. 

Barkeria lindleyana. Marras-joulukuu on Barkerioiden aikaa.

Dendrobium Fortyniner kukkii miten milloinkin.

Apua kuinka upea mummin keltaoranssi nietön kattis on ja olivialla tosi hienosti kukkii aerangis. Venuksenkengissä olen ensimmäiseksi ihastunut siihen vihreävalkoiseen kenkään kuten teenjuojalla on. Näitä vihreävalkokukkaisia kenkiä oli useammanlaisiakin kun joskus jossain tutkailin niitä. Ihanasti kaikilla jokin kukkiin… Itsellä pari perhosta kasvattaa kukkavanaa kaapissa ja ovat ihan itse ensimmäistä kertaa kukkavartta kasvamaan saatuja perhosia:) Tai kukki yksi keiki parilla kukalla kerran:) Ostin taas 4 uutta ohikukkinutta orkideaa. Yksi on tomera perhonen ja 3 muuta on vielä hieman hakusessa. Pitää laittaa tunnistettavaksi pari kuvaa kunhan saan kameran takaisin.

Mistäs olet JP tuon Fortyninerin löytänyt. Upea :slight_smile: Ei se sattuisi keikiä tekemään?