Mikä orkidea kukkii joulukuussa 2012?

Joulua kohti mennään!

Tässä minimalistin joulukukka: Cattleya cernua, tunnetaan paremmin entisellä nimellään Sophronitis cernua.

Kasvaa Brasiliasta Argentiinan luoteisosaan. Epi- ja litofyytti, joka ei kestä sammalta juurillaan. Kukka reilut 2 senttiä.

Ja himmelin teko on hidasta ja tarkkaa puuhaa…
Macroclinium wullschlaegelianum on nyt tässä pisteessä, olettaisin kukkien vielä avautuvan enemmän. Kaksi muutakin himmeliä rakenteilla.

Mutta missä viipyy violetti väri? Ei vastaa ainakaan IOSPEN kuvaa…

Ihana tuo Olivian joulutähti eli Cattleya cernua! Jos se ei olisi tuollainen hankala mikrokasvi, niin lähtisi heti pakkosaada-listalleni.

Minun pähkäilemäni Cattleya Pink Diamond on saanut aavistuksen pinkihköä sävyä noiden yläviistosivulle viipsottavien pulleiden terälehtien reunoille. Kaipa se sitten on Pink Diamond, vaikka kaupan listalla kukka oli kokonaan kaikilta terälehdiltään pinkin värinen. (Jep, uskon tosiaan niiden kuvien pitävän paikkansa…) Googlettamalla löytyi myös tamansuuntaista väritystä, että nuo ohuet terälehdet ovat vihertävät ja pulleat taas vaaleanpinkistä tumman pinkkiin.

Minusta tuo on nätimpi kuin kokopinkki versio. Onko tuoksu sellainen, että samassa huoneessa kärsii olla?

Minustakin tämä on nätimpi Tuoksun tuntee vain, jos tunkee nenäänsä vähän lähemmäs. Kasvi on n 50cm päässä sohvasta enkä tunne tuoksua sohvalle. Eli ei tee ainakaan minulle migreeniä tai muuta kärsimystä.

Tässä "veljekset kuin ilvekset". Paphiopedilum hybr.
Itseasiassa se on sama kasvi kolmessa purkissa. Jaoin sen syksyllä silloin,  kun toin
sen ulkoa sisätiloihin.
Heti senjälkeen se (ne) alkoivat tehdä kukkavanoja.

Tuollainen kelpaisi tännekin… Pitääkin ehkä jakaa oma samantapainen rehu keväällä, jospa innostuisi kasvamaan.

Lisää minimalisteja: Bulbophyllum lepidum

ja Leptotes unicolor, johon tulossa kolme nuppua.

Pieni Oncidium Twinkle ´Chian-Tzy Golden´ avasi ensimmäisen kukkansa neljästä vanastaan. Kukkavarsien ja nuppujen kehittyminen vie tosi kauan - muutaman kuukauden.

Psychopsis Mariposa ´Green Valley´ kukkii runsaan 1 ½ vuoden olemassaolonsa aikana jo ties monetta kertaa - olen jo seonnut laskuissa. Orkidea on ahkerin ja säännöllisin kukkijani.

Oncidium ornithorhynchum.
Tässä koko komeus, minusta oikein kaunis ja tuoksuu hyvälle.

Tuo on kyllä Cattleya hybridi, ehkä joku Laelia-Cattleya, Mini Purple?. Oncidium orni… tai mikä se nyt nykyään onkaan, omaa pienet tuoksuvat vaalean violetit kukat, joita on paljon. Hyvinvoivan näköinen kasvi.

Syön vaikka vanhat vaelluskenkäni, ellei tuo ole Rlc. (ent. Potinara) Creation ‘Summer Choice’, jollainen on itsellänikin viime vuoden yhteistilauksen jäljiltä - sillä erotuksella, että minun kasvini ei ole kunnossa ja odottaa nyt kukkien kuihduttua vientiä roskapönttöön, kun taas Kaikun kasvi näyttää erittäin terveeltä. Tuon kuvan nähtyäni olen entistä varmempi siitä, että oma kasvini on virustautinen. Aika aikaa kutakin, sanoi pässi, kun päätä leikattiin…

Harmi ettei Teenjuoja joudu syömään vanhoja vaelluskenkiään, vaikka ne olisivatkin niin pehmeät ja käytössä mukavasti hiestyneet :slight_smile:

Oncidium ornitho… on nykyään helppo: Oncidium sotoanum
Meksikolainen botanisti Miguel Ángel Soto Arenas huomasi, että kaupallisesti laajalle levinnyt Oncidium ornithorhynchum ei vastannut Pariisissa olevaa herbaarionäytettä. Soto Arenas sai surmansa 2009, kun hänen kotiinsa tunkeutui ryöstäjiä ja Costa Rican Lankester-yliopiston muistojulkaisussa Lankesteriana 9(3) 2009 kyseinen kasvi nimettiin hänen muistokseen. Tämä ohi aiheen, mutta jokin taustatieto auttaa muistamaan näitä nimiä.

Tuo minun kasvi tuli toissakevään yhteistilauksessa ja kovasti olen siihen tyytyväinen. Jos ei se ole oncidium jotain, niin osaako joku varmuudella sanoa mikä pannaan rehulle uudeksi nimeksi?

Ihan jo vaelluskenkien perusteella uskon, että Teenjuoja on oikeassa, olivatpa ne kuinka mureat tahansa. Siis Rhyncholaeliacattleya (Rlc) Creation ‘Summer Choice’.

Ja 306 sivua Lankesterianaa läpi kahlanneena tuskin enää unohdan kuka oli M.A. Soto Arenas.

Tulee mieleeni Chaplinin “Kultakuume”, jossa hän keitti vaelluskenkänsä ja kuvitteli syövänsä “kurnausruokaa”. Tätäkö tarkoitit Olivia ylläesitettyjen vaelluskenkien kohtaloksi.

Siis cattleya, kuinhan ovat niin laput sekottunna, mutta nyt on kaverilla nimi. Nyt täytyy rueta tutkimaan kuka sit on toi oncidium, vai onko mulla sellasta ollenkaan. Kiitti kaikille, vaikka vähän jouduitte rautalangasta vääntään;))

Miltonia ja Dendrobium joulukuun kukkijoita olleet jo monena vuonna.

Tulipas huono kuva, kuitenkin Miltonia ja Dendrobium kukkivat taas joulunaikaan, kuten viimevuonakin.