Mikä orkidea kukkii kesäkuussa 2010

Olivia, kiitos oikaisusta! Miniatum on todella sellainen kolmen taimen kori. Kaksi suurinta teki kukan, pienin sisko vielä kasvaa.

Phragmipedium bessae

Ecuageneralta 27. toukokuuta saapunut Phragmipedium bessae ujosteli avata kukkaansa, mutta kehitteli vaivihkaa kaksi nuppua lisää!

Phragmipedium bessae var. flava

Phragmipedium bessae var. flava kukkii toista kesäänsä.

Onpa upea tuo WildCat! Samat värit kuin pantherinassa.

Todella hienoja nuo Ruukkutarhurin kuvat. Eteläamerikkalaiset kaunottaret ovat tainneet päästä isäntänsä kanssa ulkoilmaan katsomaan auringonlaskua…

Juuri niin! :o)

Kun Kippo pitää Dendrobium unicumia Aku Ankan kukkina, meillä ne kulkevat Nakke Nakuttajina :wink:

Mutta taidan joutua liittymään niihin, jotka vuosi sitten Kinaporissa sanoivat, että "mulla oli unicum pari vuotta, sitten se vaan kuoli". Nimittäin tämän vuoden kukinta on vain haalea muisto edellisvuotisesta. Kukkia killuu pari siellä, toiset täällä, vuosiversot ovat kalpeita muistoja menneiltä ajoilta. Eli jotain tässä on minulla pielessä.
Tässä edellisvuotinen ilotulitus:

Tänäänkin siellä killuu vain orpo kukka. Tarttis siis tehdä jotain, kun vaan tietäis mitä?

Onx liian lämmintä Nakelle?

Hyvin mahdollista kun lasikossa ovat. Mutta paikka on sama kuin aiemminkin.
Howard P. Wood sanoo tiiliskivikirjassaan The Dendrobiums tämän hoidosta: puolivarjo (mulla ehkä myös liian paljon valoa?), ei liian kuivana talvella, ei liian märkänä keväällä, ruukussa ehkä paras. Ja sitten se paras fraasi: Most of my imports died within 3 years.

Tältä näyttää Leptotes bicolor tänään.

Hari näytti Kinaporissa huhtikuussa Tanskan yhdistyksen 50-vuotisjuhlanäyttelystä henkeäsalpaavan upean kuvan bicolorista, joka oli täydellinen pallo. No, ehkäpä tämäkin kymmenen vuoden kuluttua, sillä nyt taustapuolelle on avautunut kolme kukkaa…

Vielä lähikuvaa yhdestä kukasta. Sitä en kyllä ymmärrä, miten tämä laji trimmataan kukkimaan niin, että kukat ovat samalla korkeudella rivissä ja lehdet tasapitkiä :wink:

Laitetaanpa sitten kuva meille kateellisille malliksi. Minä olisin onnellinen jo tuosta Oliviankin bicolorista. Oma sai jonkun sienitaudin. Ehkäpä se vielä toipuu.

Muita Tanskan Orkideayhdistyksen 50-vuotisjuhlan näyttelykuvia voi katsella täällä.
(Valitse vasemmasta yläkulmasta diaesitys.)

L. bicolor

Se on varmaan se kun on kasvihuone käytössä: valoa tulee joka suunnasta, eikä vain yhdestä lähteestä. Silloinhan kasvit kasvaa tasaisesti joka suuntaan. Meillä taviksilla tulee aina pelkkiä vänkyröitä, kun on yksi valotihru, jota kohti horsmat epätoivoisesti kurkottelevat ;oD

Tost nakkenakuttajasta mää ky epäilen (opiskelemani perusteella) et se ei vaan sopeudu itselleen vääriin läpötiloihin. Niin monesta vastaavasta todetaa, että jos pidetään väärässä lämpötilassa, kasvi vaan pikkuhiljaa taantuu ja kuolee pois.

Huomaattekos te, ettei tuon bicolorin kukittaminen ole täysin nappiin mennyt - yläosassa pelkkiä nuppuja… :slight_smile:
En muista missä törmäsin toiseen palloon, jossa kukat olivat rivissä kuin Jupiterin kehällä ja lehdet olivat millilleen samanmittaisia.

Ehkä tässä pitää kuitenkin ottaa pitempi aikajana kuin kymmenen vuotta :slight_smile:

Vaihtarina saatu Nobile-hybridi aloitti nuppujen värkkäämisen jo tammikuussa – kyllä kesti!

Dendrobium nobile -hybridi

Tuon voisin laittaa kiertoon, jos ken tahtoo – on mun makuun vähän liian jalostettu.

Dtps. Kenneth Schubert

Toi on just toi jota oon vuosia pähkiny, et olisko pakkosaada vai eikö olis…

Hei! Pidetään tämä ketju ajankohtaisena “mikä kukkii nyt” -ketjuna. Siirtelin noita viestejä Orkideat lasikossa -ketjuun. Myös orkideakeskustelua-ketju on käytettävissä.

Se kato keskustelu joskus rönsyilee… ;oD

minun pinkki perhonen on kukkinut maaliskuusta asti ja kukkii vieläkin.

Pienet rönsyt ovat ihan kivoja, mutta jos jälkeenpäin hakee jotain tietoa esim. paludaariosta, eipä sitten löydykään :slight_smile:

Phalaenopsis bellina