Tässä korteni morsiuskimppuun: Ipidixin Paphiopedilum Joyce Hasegawa
Nonni, nyt on enää paha paremmaksi laittaa. :oD
Mitäs olen töppäillyt kun ludisia kukki näin kesälläkin, tosin vain yhdellä vanalla.
Kuka se kehuikaan Psychopsis mariposan kukintahakuja siinä on kasi vanaa kukassa ja kohta kolmaskin.
Kinaporissa julistimme nuo psykot helpommiksi kuin perhosorkideat - vaikka totta puhuen eivät ne kaikilla menesty noin upeasti.
Vähän jälkijättöinen tuo Ludisiasi, mutta haitanneeko tuo mittään
Itse kukitetut kukkii nyt, niinkuin koko alkuvuoden, tässä viimeisimmät jotka on
aukeilleet:
Toivotan kukallista juhannusta kaikille orkideaihmisille. Ahdoin viisi kukkivaa yksilöäni ryhmäkuvaan. Näistä kaksi tuoksuu hyvin kasteltuina etenkin aamupäivisin: valkoinen punahuulinen hyvin miedosti ruusulle ja pilkulllinen ruostehuulinen vähän voimakkaammin jollekin vaikeasti kuvailtavalle mutta erittäin hyvälle. Yhtään en luovuttaisi hääkimppuun - eikös olisi parempi, että morsiamella olisi kädessä ilmielävä pienijuurinen orkidea, vaikka Phal. equestris ta Dendrobium nobilen taimi, kaikkine ruukkuineen?
Hyvä idea Teenjuoja. Ei muuta kuin kukkiva orkidea ruukkuineen hääkimppuun. Voihan sen ruukun naamioida vihreillä lehdillä. Minä olen voimakkaasti juurellisten kukkien kannattaja ja vierastan leikkokukkia kaikilta osin .
Dendrobium victoria reginae teki yhden kukan. Lisää nuppuja on tulossa.
Minulla on samanlainen miedosti ruusulle tuoksuva valkoinen perhonen punaisella huulella.
Kuukauden alussa kukinta aloittanut Doritaenopsis on nyt tämän näköinen:
Doritaenopsis Purple Gem Snowflaken ensimmäinen kukka avoinna. Tämänkin kukinta on todella pitkä, aina vain tulee lisää haaroja ja nuppuja.
Tässä varsinainen murheenkryyni vuosien ajan: Aspasia lunata. Ostin aikoinaan Orkidéhusetista ja olen tähän asti onnistunut töppäämään sen kukinnan jollakin tavalla - enkä aina edes ole löytänyt syytä siihen. Nyt olen pitänyt sitä lasikossani varjoisammassa ja kuivemmassa paikassa, itse asiassa aika unohduksissa nurkassa, jonne kastelu ei aina osu.
Tässä vertailun vuoksi linkki hiukan rehevämpään yksilöön…
Kyseessä australialainen orkideayhdistys, heidän kuukausikokouksissaan arvostellaan 100-200 orkideaa paremmuusjärjestykseen ja vuoden lopussa lasketaan kasvattajien saamat pisteet yhteen.
Vaikkei tuo ihan lempiväreihini kuulukaan, on pakko tunnustaa, että Olivian Doritaenopsiksen kukinta on uskomattoman hieno! Se on varmasti ollut katselijalleen loistavaa kukkaterapiaa.
Phalaenopsis violacea v. Borneo teki kukan vanhaan vanaan, joka on ollut talven vihreänä. kaksi muutakin kukkavanaa on tulossa. herkkä väritys.
Tässä juuri avautumassa Aerangis biloba, yksi helpoimmista sukunsa edustajista. Kukki viimeksi syksyllä, jolloin kukkavarsia oli kaksi, nyt on neljä, joista kaksi lyhyempää. Kukat aluksi hiukan roosat, vaalenevat parin päivän kuluessa. Tuoksuvat. Kotoisin lämpöisestä Länsi- ja Keski-Afrikasta. Nimensä saanut tuosta kaksiosaisesta lehden kärjestä.
Phal. I-Hsin Salmon "Copper Star" avasi ekan kukkansa eilen.
Onpa tanakat värit. Omassani ei ole vielä kukkavanaa, mutta se on niin hyvässä paikassa, että kohta pitäisi tärähtää…
Laeliat kukkivat taas:
Kertoisitko Rippe tarkemmat nimet!
Laelia alaorii tavallinen ja laelia alaorii escura