No just tuollaisen Vandan tahtoisin miekin…Mikasaksi veikkaisin vahvasti. Mutta oli mikä oli, nätti on.
Kaikulta kysyn tuoksuuko tuo Siam Jade?
Kaikun Cattleya Siam jade avon väri on jotensakin mieleiseni. Ei aina tarvi olla räiskyvää.
Tässä hieman kuvaa ja varoituksen sanaa tulevaan näyttelyyn liittyen. Tämän Plectrelminthus caudatuksen kukittamisesta otan kunnian kainostelematta itselleni. Nimittäin, jo reilun viikon kuluttua saapumisestaan hoitooni, alkoi kukkavana pilkistää… Tämähän siis löytyy Kargen listalta, ehkäpä joku sen on näyttelyyn tilannutkin. Mutta älkää sitten käykö sitä haistelemassa, itse sain eräänä yönä siitepölymyhkyt tarttumaan nenääni kiinni. Lajilla on tuo kukan rakenne hieman poikkeava, ja sieltä siitintukusta lähtee sellainen "varsi", jonka päässä on li(i)maklöntti. Että sinne kukkaan ei tarvitse sukeltaa syvälle saadakseen myhkyt mukaansa. Vaan tarttuvat mukaan kun vaan siinä ulkopuolella käy vähän puuhastelemassa. Näin onnistui kasvi huijaamaan minutkin pölytyspuuhiin… Kukka on n. 8 cm leveä, ja kannus n. 20cm pitkä.
Lisäksi kukka kuihtuu yleensä nopeasti sen jälkeen, kun siitepölymyhkyt ovat irronneet. Mutta kieltämättä on jännä kasvi. Kerropa miten käy!
Ajatella, jos siinä kasvissa oli vaikka mukana piilokamera, jolla tutkitaan, onko Euroopassa Plectrelminthus caudatukselle sopivia pölyttäjiä. Kasvitieteellinen sensaatio… Mikähän sen muuten luonnossa pölyttää?
Tuo kasvaa Keski-Afrikan länsiosassa ja sen pölyttäjäksi epäillään samaa yökiitäjää, joka pölyttää Madagaskarilla kasvavan Darwinin tähtikämmekän Angraecum sesguipedalen: Xanthopan morganii
Täällä hyvä linkki
Ei ole kukka ainakaan vielä osoittanut pienintäkään lakastumisen merkkiä. Ainakin Vandan kukka on minulla tosiaan lähtenyt hyvin pian lakastumaan myhkyjen irrottua.
Tuo kukka kun on “väärin päin”, niin minua hieman ihmetyttää mihin pölyttäjä laskeutuu. Tuskin kuitenkaan huulelle. Vai lähestyykö kohdettaan syöksypommittajan lailla suoraan ylhäältä alaspäin… Vai jääkö lekuttelemaan ilmaan kolibrin lailla(silloin kai jäisivät myös myhkyt kukkaan)… Vai laskeutuuko vaan tylysti siitintukun päälle. Silloin myhkyt jäisivät vissiin pölyttäjän ruumiin alapuolelle, kun normaalisti jäävät yläpuolelle. Jos näin, silloin vissiin sesquipedale ja caudatus eivät luonnossa risteytyisi, vaikka sama pölyttäjä olisikin.
Toivottavasti ei ollut piilokameraa missään(feelin’ paranoid…), en haluaisi päätyä kasvitieteelliseksi sensaatioksi…
Stanhopea oculata tuoksuttaa minttusuklaata!
Ja halvalla pelastettu Vanda tarjoaa nyt syvän violetteja suuria kukkiaan.
Sipuli, sillä on lähes 40 cm pituinen imukärsä (mikähän on oikea suomenkielinen termi). Kyseisten kasvien kasvualueet ovat niin kaukana toisistaan, ettei luonnossa ristiin pölyttymistä tapahdu, ovat kuitenkin lähisukuja.
S. sipulilla on aivan selvästi “pörrinkäisnenä”, heh.
Voi vitsit toi JP69:n Vanda on luultavasti just se mielitiettyni, minkä onnistuin kuolettaan. Saisinpa jostain minäkin halvalla pelastettua:) Lähes tasainen väri kukassa, ja kukinto TOSI kivasti "densely packed". Lehdet ovat myös Vandaksi tosi pienet, lasimaljakossa myytiin. Jos siis on samaa kloonia…
Mikä se sellainen pörrinkäisnenä on…? Lähinnä se on sellaista konjakkilasiin mahtumatonta tyyppiä, kyllä siihen kelpaa siitesolunsa kiinnittää…
Kesäulkoilun innostamat jokin Oncidium ja nimetön markettiorkidea availevat ensimmäisiä kukkiaan… Kyllähän noita ilolla katselee vaikka isommat kukat ja herkemmät värit ovatkin enemmän makuuni.
Laelia pumila
Kesken muuton huomasin kevään yhteistilauksessa tulleen Phal. equetris "Apari"n avanneen ekan nuppunsa. Kännykkäkamerakuva on hivenen liian violetti.
Lisäksi Dendr. kingianum x delicatum avasi ekat nuppunsa myös heti muuton kunniaksi. Oikeasti kukat ovat punertavia rusehtavan sijaan. Mies ymmärsi heti, että minun piti kesken muuttotohinoiden päästä valokuvaamaan kukat Hyvin olen siedättänyt häntä.
Ja vielä perhepotretti muuton syövereistä:
Rippe, saanko kysyä jotta milläs ilveellä "pummin" saa kukkimaan?
Mulla kasvaa kuin heinä mutta kukista ei tietookaan (no, ei oo tosin ainoa joka näin tekee…)
kesä oddis yrittää puskee toista kans vaik vaihdoin kesällä alustan. pikkunen tuoksuuki vielä aika voimakkaasti. eipä taida mennä kaappiin vielä
Hyrinä, saako kukkasi tarpeeksi valoa? Missä olosuhteissa kasvatat sitä?
Viime kevään yhteistilauksessa tullut Oncidium sotoanum pakersi tätä pinkkiä putoustaan kolme kuukautta, ja nyt on suurin osa kukista auki. Aika hyvä tulos kuuden sentin ruukussa kasvavalta taimelta!
Lähikuva kukasta.
Mahtavan hiano.