Mikä orkidea kukkii lokakuussa 2011

Tämä perhonen kukkii ahkerasti.
Nyt siinä on  viisi keikiä ja kaksi kukkavanaa.

Blc. Alma Kee Timaple. Nuput avautuivat kolmessa päivässä. Sepalit suoristuivat toiset kolme päivää.

Heinäkuun 20 alkoi Ac. miss Orange kukkia vasemmanpuoleisella kukinnolla. Elokuun lopussa noin kahtena päivänä yhtaikaisen kukinnan myös oikeanpuoleisen kukinnon kanssa, joka kukkii yhä.

zygo, onko tuo minun pikkuiseni äiti? Se pikkuinen kukkii yhä kovasti ja kasvattelee uusia nuppuja Siinä taitaa olla jonain esivanhempana schillerianaa, kun kukka niin kovasti sitä muistuttaa.

On Sinun pikkuisesi äiti (ja minä olen mummo… ).
Minä olen ajatellut, että siinä on varmaan myöskin Equestrista, kun se tekee
keikejä niin paljon ja lehtien muotokin on samanlainen.

Kivipekan "Timaple" on komea. Tuommoinenkin olisi kiva saada…

Tässä on zygon perhosen tytär eli kai sitten zygon lapsenlapsi

Mikä perhonen on kyseessä? Ei näytä ihan markettiperhoselta?

Zygo, olisiko mahdollista saada yksi keiki tuosta sinun perhosesta?

Halle; Hybridi kysymyksessä. Olen ostanut sen oululaiselta puutarhalta vuonna 2009. Tosi ahkera kukkija.

Kelta-okra; Lähetän Sinulle keikin. Minulla onkin nimesi ja osoitteesi.

Minulla on tänään onnen päivä, kun kaksi katleijaa, elämäni ensimmäiset itse kukitetut tätä lajia, alkoivat avata nuppujaan eilen, ja tänään ne ovat jo aika pitkällä.

Tämä on Rhyncholaeliocattleya Creation ‘Summer Choice’, pienempi ja kukan kehityksessä noista kahdesta hitaampi. Tuli kevään yhteistilauksessa ja kuten kuvasta näkyy kasvatti kesällä ison uuden bulbin. Kukasta on tulossa täsmälleen odotetun kaltainen.

Toinen on juhannukseksi Wichmannilta tullut yllätysten katleija, jonka tilasin lähinnä kauniin kukankuvan perusteella, sen nimi on nasevasti Cattleya Hybride. Kukkimisajaksi oli merkitty syksy-kevät, joten luulin saavani pienehkön, kahdesti vuodessa kukkivan kasvin, mutta kasvi osoittautuikin aika suureksi, yksilehtisten luonnonlajien kokoiseksi. Sen nuppujen kehitys on ollut valtavan nopeaa. Eilen aamulla nuput olivat lähes 8-senttisiä ja ensimmäinen kolmesta alkoi avautua. Silloin koin viimeisen yllätyksen - kukan huuli on ihan erinäköinen kuin kuvassa. En olisi varmaankaan itse valinnut tällaista, mutta nyt olen jo ihastunut siihen.

Kukka olisi suorana ylhäältä alas kai n. 20 cm pitkä, leveyssuunnassa se on nyt 14 cm mutta vielä luultavasti venyy vähän, ja se on varsinainen samettihuuli (alempi kuva on otettu auringonpaisteessa). En ole mikään asiantuntija, mutta näyttää siltä, että kasvi on perinyt warscewicziin värit ja dowianan lättänenän, kukkimisaikakin sopii yhteen. Saattaa olla, että sillä on aika hyvät edellytykset pärjätä tarjoamissani olosuhteissa.

Mehevät cattikset ja seuraavaksi näemme tällä palstalla varmaankin paphikuvia…vai mitä
(meinaan kun olin näkevinäni tuossa ekassa kuvasetissä myös orastavan paphinnupun…)

Tulee niitäkin, ja muita tavallisia orkideoita, mutta muut eivät alkuunkaan pärjää vauhdissa tuolle isolle katleijalle. Sen kukat tosiaan ilmaantuivat melkein kuin laava tulivuoresta. En tiedä kuinka kauan ne kestävät, mutta ovat ne niin hienot, ettei harmita, vaikka kestäisivät vain viikon. 

Onnea täältä vuorostani Teenjuoja:lle! Tervetuloa kattisten kukittajien kerhoon! Kovinpa olet kauniit ja MONIKUKKAISET rehut saanut kasvatettua!

Ihania Teenjuojan kattikset! Voi vain kateellisena ihailla…

Teenjuojan jaloista heikoksi vetävä  Kaunotar näyttää erehdyttävästi Cattleya hardyanalta (C. gigas x C. dowiana). Ainakin gigasin keltaiset silmät sillä on
Tykkään käyttää tota vanhempaa nimiversiota, koska sitä on helpompaa kirjoittaa.

Tältä näyttää Dendrobium Cassiope lähes kaikki nuput auenneina.

Kukat ovat viehättäviä, kevyitä kuin perhoset.

Paphiopedilum Clifton Boothin kummankin kukintovarren kaksi kukkaa auki, nuppuja vielä odottamassa.

Punaista väriä on siis tullut hiukan lisää ja petalit kiharrettu.

Tämän hehkuvammaksi ei oranssi enää voi tulla: Ancon Red Magic, kulkee nimellä Vanda, mutta on selkeästi Ascocenda.

Tämä pikkuinen on kukkinut lähes koko kesän, miten on jäänytkin kuvaamatta :slight_smile:
Haraella retrocalla Taiwanilta