Oi tätä kukkameren suloisuutta. Kiitos ja onnea kaikille.
Jättiverson tänä kesänä kasvattanut Dendrobium phalaenopsis availee nuppujaan. 14 kukkaa tulossa Vähän jännittää, säilyykö kukkavana yhtenä kappaleena ensi viikon muutossa…
Miten olet saanut kukkavanan kasvamaan pystysuoraksi? Omani näyttävät suosivan vaaka-asentoa.
Teenjuoja, en oikeastaan tiedä. Tämä ja toinen Dendr. phalaenopsikseni sekä Dendr. Berry Odakin kasvattavat kukkavanansa aina suoraan ylöspäin. Tämä kyllä jossain vaiheessa alkoi kaartamaan loivasti ikkunaa kohti, mutta sitten vaan pyöräytin kukan ympäri. Muut orkideat minulla kasvattavat kanssa kukkavanaa aina vaakasuoraan kohti valoa.
Ja minulla taas menee kolme kukkavanaa solmussa toistensa kanssa.
Ihana
"Sitrustuoksukaksoset" ent. Potinara Burana Beauty aloitti kukinnan, ja toiset kaksoset ovat vielä nupuillaan.
Siniset Vandat ryhmäkuvassa. Oikealla oleva pienempikukkainen on joukkoon lisätty viimeviikkoinen hankinta. Olisikohan Ascocenda Princess Mikasa Blue(?)
Comparettia macroplectron sai vihdoinkin projektinsa valmiiksi. Toinen projekti työn alla…
Kukat ovat yllättävän isoja, odotin paljon pienempiä. Jos himoitsemani speciosa on yhtä kookas, on se varsinainen ilmestys!
Viehkot kaksoset…
Tämäkin värkkäsi nuppujaan kuukausitolkulla:
Dendrobium lamyaiae.
Ai juku, etta C.macroplectronin kuva on hyvä. Laita yhdistyksen kuvakilpailuun.
C. speciosan kukka oli tuplaten isompi kuin C. macroplectronilla. Ainakin minulla.
IOSPE sanoo. että C.s kukka olisi vain 3cm, no ei ainakaan minulla.
Cambria-nimisenä aikoinaan ostettu kasvi pukkasi yli 60 cm mittaisen kukkavanan.
.
Tässä vielä pari kuvaa isosta katleijasta, niskapuolelta ja edestä. Luonnossa se näyttää kylläkin paremmalta kuin kuvissa. Nyt kukkien avauduttua siinä on päiväsaikaan niin voimakas tuoksu, että minulle tulee huono olo. Kun teen etätyötäni samassa huoneessa orkideoiden kanssa, ei taida olla muuta mahdollisuutta kuin etsiä tälle komealle kasville uusi koti. Lähipäivinä voin vielä pitää sitä päivisin lämpimällä parvekkeellani.
Minun uskollisin kukkija, Cattleya rex x Laelia purpurata var carnea, lempinimeltään ‘‘Obene’’. Viime vuonna jäi kukinta väliin, koska jouduin hänet palottelemaan. Tänä vuonna yksi puolisko väsäs viikossa sen ainoan kukan.
Tullut jokunen vuosi sitten Currlinilta.
Vakikukkijani availee taas kukkiaan. On kyllä melkoinen ikikukkija; vanhojen lakastuttua alkaa uusien pykääminen vanhoista vanoista ja uuden vanan kasvatus. Luulin tämän "kukkivan itsensä hengiltä", kunnes tajusin että se vaan kaipasi enemmän vettä kuin samalla ikkunalla olevat lajitoverinsa
Upeita kukkia kaikilla! Ruukkutarhurin dendro erikoisesti ihastuttaa, onko tuo kaappikasvi?
Upeita kukkia todellakin! Erityisesti Dendrobium lamyaiae.Cambriakin on varsin komea kun noin paljon kukkii.