Lc Mini Purple
Laelia praestans
Laelia alaorii escura
Coelogyne ochracea x lawrenceana, Schwerteriltä keväällä
Miltonia coerulea var. grandiosa aloitti kukkimisen
Ihania, etenkin tuo rippe1:n Laelia praestans. Voisitko leeliamestari paljastaa, millaista hoitoa se on saanut? Onko se vakituisesti palikalla ikkunan ääressä?
Kaikki minun laeliani kasvavat orkideakaapissa. Kastelen ne joka päivä.Talveksi vähennän kastelua ja lasken lämpotilaa orkideakaapissa. Laeliat eivät vaadi mitään erikoista.
Rippe1, mistä olet hankkinut tuon sinisen orkidean, Lc Mini Purplen? Kauniin värinen, erottuu joukosta
Kelta-okra, Mini Purplea oli useamman värisenä ainakin viime keväänä Orkideayhdistyksen yhteistilauslistalla, siis ainakin Schwerterillä sitä luulisi olevan tarjolla.
Halle ja Norle kyselivät nelossivulla, onko Dendrobium lamyaiae kaappikasvi. No ei todellakaan! Se killuu keittiön itäikkunalla, missä saa aamupäivän aurinkoa silloin kuin sattuu paistamaan. Aamuisin ruiskutan sammaltollon, johon rehu on istutettu – tarhan viritys. Tollo puolestaan on sitaistu keraamiselle palikalle.
Olen samaa mieltä, että se on ihana. Odottelen tässä, että kaikki nuput aukeaa, ja laitan sitten lisää kuvia. Tässä kuitenkin lähis huulesta:
Täytyy sanoa, että "hyötysuuhteessa" ei ole valittamista: kasvin täysikasvuiset bulbit on max. 55-milliset, kukat 7-senttiset; neljä täysikasvuista bulbia tuottivat 15 kukkaa (potentiaalisesti 18, koska kolme nuppua kuivahti alkuunsa). Suosittelen!
Miltonidium Painter Delight aloitti kukintansa. Muistin että kukka on pienempi, mutta sehän onkin n. 7 senttiä.
Minua kiinnostaa, mikä kasvi siellä nuppuilee takavasemmalla.
Sieltä kurkkii Ascocenda Sunny Drops jonka kukintaa odotan malttamattomana.
Ruukkiksella varsinainen taidekuva, on KAUNIS. Hmm, Elsnerillä näkyy tuota olevan. Olisi myös unicum…Ja justiinsa olen tilannut kasveja ja näyttelykin on tulossa, mutkunmähaluun…
Päivillä on mielenkiintoinen miltonidiumi. Kertoisitko siitä lisää, hoito jne.Kiitos.
Ruukkiksella on aivan läkähdyttävän hiano dendro. Kuva kalenteriin sille pin up-sivulle.
Se Miltonidium on ollut talven samassa paikassa ja samalla hoidolla (lue huonolla) kuin perhosetkin. Kesän oli ulkona ja sai silloin tiuhaan vettä ja lievää lannoitetta. Näköjään vaatimaton kun kerran minunkin oloissani selviää.
Minulla on tarjota vain tällaisen tavallisen perhosen kukintaa;
Tämä onkin ilahduttanut minua lähes koko kesän. Kukki ensin yhdellä vanhalla vanalla, ja sen lakastuttua aloitti toisesta vanasta.
Nyt askarruttaa montako lehteä perhoset yleensä kasvattavat vuodessa? Katselin nimittäin vuoden takaisia kuvia kyseisestä rehusta, ja nyt perhonen pykää jo neljättä uutta lehteä vuoden sisään… Jos tällainen tahti jatkuu tulevaisuudessakin, niin mahtaa olla kohta melkoinen puska. Yhtään isompaa vanhaa lehteä ei ole vielä kuivattanut pois, vaikka juurta tunkeekin niin, että vanhimmat lehdet ovat kiinnityskohdastaan jo ratkeamispisteessä.
Annoin pari kolme vuotta sitten ystävälleni melko lailla tuonnäköisen risteymän lahjaksi ja on kuulemma kukkinut ihan jatkuvalla syötöllä siitä asti! Liekö suotuisat lajit osuneet yhteen vai mikä mutta kukkia piisaa
tässä on oma perhoseni, ahkera kukkimaan.
Tässä on nyt sitten vielä Rlc. Creation ‘Summer Choice’, yksi nuppu yhä avautumatta. Väri ei toistu kuvassa ihan oikein, terälehtien pääväri on kirkas violetti eikä huuli ole noin punainen. Tämä ei tuoksu häiritsevän voimakkaasti. Ihan näin monta kukkaa en odottanut!