Mikä orkidea kukkii maaliskuussa 2011

Tässä on kuva siitä kymbidistä joka avasi ensimmäiset kukkansa tänä aamuna.

"siamilainen kaksonen"…

Sain tämän viime kesänä tuttavaltani "kun se ei kukkinut"…
Nyt se aloitti.

täälläkin kukkii,mutten tiedä mikä laji? siis kämmekkä on mutta lajike hukassa.

hups!tuli joteki kahesti.ei ollu tarkotus.

phalaenopsis eli perhosorkidea

juu,kiitos:) ton tiesin,ajattelin ku oon uus orkidea piireissä että onkos näilläkin lajikkeet niinku esim venuksenkengillä:)

Toki perhosorkideoillakin on nimiä, mutta nuo kaupoista ostettavat kasvit ovat jo niin moneen kertaan risteytettyjä, että niiden kantavanhempia on melkein mahdoton enää erottaa. Nimellisiäkin risteymiä on olemassa, mutta niitä myyvät pääasiassa tarhat suoraan. Ne marketteihin tulevat kasvit myydään nimettöminä. Joidenkin kasvattajien kotisivuilta saattaa löytyä nimiäkin. Voithan kokeilla löytyisikö sieltä.

nyt ristiäiset nimettömälle hybridille :slight_smile:

tai nimenanto tilaisuus jos ei kuulu kirkkoon.

Ekaks pitäis tiätää onk se poitsu vai tytteli?

tämä kukki minulla ekaa kertaa, ostin pari vuotta sitten sen, eikä osto hetkellä kukkinut

tässä toinen perhonen

ja vielä valkoinen

Nyt olen Mummin sanontaa käyttääkseni tervehtinyt kaikki kasvattini. Kiitokset lomahoitajana toimineelle Ipidixille, kaikki ovat loistavassa kunnossa eivätkä rontit ole varmaan edes huomanneet poissaoloani :slight_smile:

Tässä esimerkki loistavasta ajoituksesta. Coelogyne cristata, jota olen tarkoituksella pitänyt lämpimässä lasikossa, viime kesän helleajan ulkoilmaleiriä lukuun ottamatta. Kukintovarsi nökötti muuttumattomana kuukausitolkulla ja pari viikkoa ennen lähtöäni nostin kasvin ikkunalaudalle. Eilen avautuivat alimmat kolme ja tänään ylin kukka. Tuoksukin on voimakas, ei edes tarvitse varsinaisesti kukkia nuuhkia. Kasvi tuli nelisen vuotta sitten Grossräscheniltä ja on kukkinut ilman erityistä kylmää kautta. Tämä kanta on varmaankin kotoisin sieltä cristatan alimmilta kasvukorkeuksilta, 1000 metristä. Kasvualuehan nousee aina 2600 metriin asti.

Vascostylis Thai Sky - jälleen kukassa. Tämä tuli aikoinaan Schwerteriltä, mutta kaupoissakin on aika usein.

Bulbophyllum falcatum
, trooppisen Afrikan laji. Uskaltaudun laittamaan tämän noiden kahden kaunottaren jälkeen, Tiipapin siedätyshoito lienee jo loppusuoralla :wink:

Edellisen kukinnan jälkeen menetti lähes kaikki vanhat versonsa, nyt kukkii yhdestä jäljelle jääneestä. Katsotaan miten tänä vuonna käy.

Ja tässä pientä imelää: Phalaenopsis wilsonii, kasvaa Kiinan eteläosasta Vietnamin pohjoisosaan asti, lämpimässä ja kosteassa.

Valkoista ja pientä, Aerangis fastuosa, Komoreilta ja Madagaskarilta.

Tämä tuli viime kesänä Röllken bonuksena. On niin pieni sintti, etten edes ole siirtänyt palikalle. Kukan kaunis kannus jää tuonne peittoon ruukun pinnalle.

Jumellea arachnantha, Komoreilta

Kasvaa lasikon perällä hiukan hankalasti pois otettavissa, joten kuva epäselvä. Viuhkamaisesti kasvavat lehdet ovat 30-40 cm, viehkot kukat kasvavat tyvelle.

Tuoksuu öisin tosi hyvältä.