Lopulta se tämäkin innostui kukkimaan. Oncidium eurycline, nykyisin Gomesa longipes, kotipaikka trooppisen Amerikan Brasilia ja Argentiina.
Tätä aiempi yksilö oli palikalla, mutta muutti Eedeniin.
Renanthera monachica näyttää nyt tältä. Sitä ennen kukkinut R. citrina on jo pudottanut kukkansa.
Myös nämä tuhatkaunot ovat täydessä kukkaloistossa
Tämä tuli nimellä Microterangis hariotiana
Ja tämä Microterangis hildebrandtii, joka tuo ylempikin mielestäni on.
Vascostylis Thai Sky on todella ahkera ja upea rehu ihana väri, tuoksuu ja kukkii villiimmin kun Phal hybriiditkin.Mun Thai Skylla on 2 kukkavanaa tulossa ja se asuu ihan vaan ikkunassa.
Ja tässä tämän katsauksen viimeinen kukkiva.
Tämä tuli viime kevään Schwerterin tilauksesta Ipidixille nimellä Dendrobium christyanum. Hän sanoi, ettei halua tuollaista roippanaa ja työnsi se hoitooni. Omituisen suurelta se vaikuttikin oman D. christyanumini rinnalla. Syy selvisi, kun se nyt intoutui kukkimaan. Onkin Dendrobium schrautii.
Löydetty Vietnamista vasta hiljan, kuvattu vuonna 2006. Kuuluu karvaisiin dendroihin (sektio Nigrohirsutae), sekä varsi että lehdet parransängen peitossa kun niitä luupilla katselee. Paras tuntomerkki on kuitenkin se, ettei kukka käännykään auettuaan, vaan jää ylösalaisin. On lämpimän kasvi, mutta ei tykännyt pahaa, vaikka laitoinkin sen muiden dendrojen kanssa samaan koriin viileään huoneeseen muutamaksi viikoksi. Tässä vielä nurinkurin kukka, on kuitenkin "ihan kaunis".
Kuinka iso Vascostylis Thai Sky on. Alan taas uudestaan innostua vandoihin ja ascosendoihin, pidettyäni pitkän paussin niiden kanssa. Tilaa ei ole kuin 1-2lle. Ostin syksyllä Olivian vinkistä nimettömän Ascosendahybridin helsinkiläisestä kukkakaupasta. Oli silloin kukinnan loppuvaiheessa, mutta kukkii jo kolmannen kerran. Vieläkin täysi kukinta päällä.
Komea mustakarva sinulla.
Minun christyanum on aivan pieni ja palikalla.
Thai Sky on keskikokoinen vanda, ei mikään rontti. Ja kukat ovat ihan näyttävät ja syvän samettiset.
Oikea D. christyanum onkin tuollaisen vaaksan korkuinen, myydään myös nimellä D. margaritaceum. Omani on pikkuruisessa ruukussa.
Laitanpa potretin tavisperhosistani. Yksi vielä unohtui ikunalaudalle.
Tämän Laelialta -vaikuttavan risteymän kanssa tulimme yhdessä Bauhausista. Kuusi kukintovartta! Taitaa jäädä ainutkertaiseksi.
Kivipekka, siirsin nuo viestisi “Orkideoja kaupoissa” -ketjuun.
Pidetään tämä ketju itse kukitettujen ketjuna. Kuvienkin määrä pitäisi muistaa rajata maks. kolme yhteen viestiin, en ole tainnut sinua siitä informoida. Tämä siksi, että hitailla yhteyksillä kuvat avautuvat verkkaisesti. Mutta tosi kiva kun laitat niitä iloksemme!
Ihan hyvä Olivia. En ajatellut kaupallisuutta ajattelin vain, että nyt kukkii.
Koneen hitaus voi myös merkitä sitä, että tietokoneen muisti on tukossa. Poikani siivosi pois viime kesänä koneestani kaiken hänen jäljiltä jääneen sälän. Virukset, madot ja troijanhevoset yms. tietokoneiden haittaohjelmat hidastavat koneen toimintaa myös. Kas kummaa, nyt se toimii aika hyvin. Yhteydet aukeavat nopeasti ja tieto välittyy hyvin, vaikka mulla on vain 1 meganen sopimus puhelinyhtiön kanssa siis alhaisin mahdollinen.
Mä väitän kokemuksesta, että systeemin ylläpitäjän vehkeissä on paljon ongelmia ja se voi välittyä meille nettiläisille tiedonsiirron hitautena sekä ohjelman toimivuuden pätkimisenä.
Kaikki kuvani ovat ns. leikkokuvia ja siten luulin pikselimäärien rajoittuvan tarpeeksi alhaiseksi.
Arvasin kyllä, kun ei se tuosta otsakkeesta käy ilmi.
Kuvia on myös helpompi kommentoida, kun niitä ei ole monta samassa viestissä.
Pleione-kausi alkaa. Ensimmäisenä Pleione Piton. Suurin osa Pleioneista uinuu vielä kellarissa, mutta pian pääsevät nekin sisälle ja kasvun alkuun.
Syksyllä irrotettu pienikukkaisen Phalaenopsiksen keiki alkoi kukkia olutmukissa.
Kiva väri Zygon Phalikeikin kukilla
mun mielestä kans, erittäin keväinen! vaikka toi talvi tulikin takas
oli vielä pakko ihastella ääneen olivian renantheraa, aivan uskomattuman kaunis! mun ei varmaan koskaan tuu kukkimaan viime kesän kidutuksen jälkeen. kumpikin kyllä tekee just parasta aikaa tervettä lehteä, eli toivo ei ole täysin menetetty.
Dendrobium jenkinsii näyttää tänä keväänä, että osaa kukkia. Vain yksi kukka, mutta onhan sekin. Muuten tämä Dendrobium on vallan mainio tapaus. Ihan pienen pieni.
Laitan tähän vielä vertailukohteeksi vieretysten D. lindleyin (=D. aggregatum) kanssa.
Kylläpä onkin sievä!
Dracula hirsuta ehti kukkia vajaan vuorokauden, ennen kuin onnistuin katkaisemaan kukkavarren kuvatessani sitä.