Oih kuinka kaunis! Itse olen kahden Schwerterin yksilön antanut hiipua pois, kun ei edistymistä kasvun suhteen tapahtunut, vaikka aktiivisesti yritin kastella(loppuaikoina kastelu jäi sit vähemmälle…) Lehdet eivät kunnolla avautuneet, eivätkä kasvaneet. Ja olivat sillee "haitarinpalkeella"… Hoidatko perus ikkunalautametodilla? Juuret paljaana? Kuinka usein kastelet? Usvatinta? Mistä olet omasi hankkinut?
Viileästä tämä laji ei taida tykätä, kun omani lisävalosta huolimatta kellastutti muutamat lehdet talvella ikkunan lähellä ollessaan…
Kaunis tuo Mummin purpuratakin… Omani aloitti nyt uuden verson kasvun, ei taida talvella kehittyä kukkimismittoihin… Uudelleen istutuksen jälkeen on ollut hieman taantunutta kasvua…
nyt kukkii tämä minun vanhin. maaliskuussa tulee 2 vuotta täyteen.
väri on oikeasti vähän tummempi mutta ilman salamaa on niin hankala saada tarkkoja kuvia.
koko kasvi:
kukkia auki tällä hetkellä vasta kaksi mutta nuppua pukkaa koko ajan kahdella vanalla.
S.sipuli, tarkoititko Walling-wallingia. Meillä roikkuvat avojuurisina loisteputkien alla, kesällä kasvihuonekopperossa. Liottelen juuria vesipaljussa noin 4 tuntia päivittäin. Helppoja ja terveitä kasveja ihan niinkuin Vandat.
Veronica, juuri tuota Mindanaon ja Sanderin kauniskukkaista tarkoitin. Kosteasta kasvihuoneesta varmasti tykkää… Ja päivittäisestä kastelusta… Täytyy varmaan vielä joskus koittaa ko. lajia, niin kaunis se on. Ja pitää jaksaa kastella usein. Se on ainakin helppoa, kun ei tarvitse miettiä että saako tänään kastella, vai pitääkö vielä antaa kuivua…
Minä kuleksin täällä “tykkäämässä” Oon nii jumissa käsitöihen kanssa, etten muuta kerkeä.
Neljä nuppua avautui kuudesta.
Tämä keväällä viitosen laatikosta poimittu ohikukkinut perhosorkidea kukki uutterasti koko kesän, piti vain parin viikon tauon ja kasvatti kaksi kukkaa entisen vanan päähän. Uusi vanakin on tulossa.
Tätä ei ihan äkkiseltään orkideaksi tunnista, mutta on se kuitenkin
Akernelta Runebergin Kukan kautta tullut Pleurothallis sp. Tarkempaa määritystä on haettu parin vuoden ajan, mutta tuloksetta.
Kasvi on vähän yli puolimetrinen, kukintovarret 15-20 cm. Lehdet kirkkaan vihreät ja ovat pysyneet kauniina ja kiiltävinä.
Kukkien reunojen hapsut näkyvät vasta lähikuvassa. Tuoksu on todella hyvä.
Tämä ollut talossa jo muutaman vuoden, nyt ensimmäinen kukinta. Varmaankin kesäleirin ansiota.
Maxillaria neglecta, nykyisin Camaridium neglectum. Kasvualue Costa Rica, Honduras, Nicaragua ja Panama, merenpinnasta 900 m korkeudelle.
Mikään kovin kaunis kasvi ei ole kyseessä, mutta tämän tuoksu on harvinaisen hyvä, parfyymiteollisuus saisi tästä hyvän isänpäivän partaveden tuoksun
Kukat ovat noin sentin kokoiset sykkeröt.
Systerini osti tämän minulle Kargelta parin vuoden takaisesta näyttelystämme. Valintakriteerinä hän käytti seuraavia: omituinen, palikalla kasvava ja mahdollisimman vaikea nimi. Nimi oli silloin Saccolabium quisumbingii. Edelleenkin se on hiukkasen hankala: Parapteroceras quisumbingii.
Silloin se ei kukkinut, mutta kyllä systerini osui kukkienkin suhteen aika oikeaan
Ja tämä se vasta tuoksuukin!
Luckelta alkukesällä tullut saunavihdan kokoinen Dendrobium Cassiope alkaa availla kukkiaan. (= Dendrobium moniliforme x Dendrobium nobile )
Laitan uuden kuvan, kunhan toisellakin laidalla kukat avautuvat.
Tämäkin tuoksuu, joten nyt on kyllä lähdettävä pihalle, jotta nenä tuulettuu!
Tykkään kovasti. Vieläköhän uskaltaisi tilausta Luckelle kun kelit on näin lämpimät…?
"King Arthur " ja vanda kukkivat tällä hetkellä. Yksi vandan kukista on omituinen:
Norle, minkähänlaista säätä on luvassa? Tuolta tilattaessa ohjelma ilmoittaa, ettei Suomeen voida toimittaa. Siinä auttaa, että laittaa tilauksen sivuilta löytyvällä sähköpostilla, vastaavat siihen nopeasti. Maksun voi suorittaa pankin kautta ja peistata kuitin sähköpostilla heille. Heitä voi pyytää myös pakkaamaan hyvin. Postikulut olivat jotain 20-30 euroa viimeksi, joten hintaa yhdelle kasville tulee kovasti. Kannattaisikohan odottaa kevättä?
Tämän kevään yhteistilauksessa tullut Paph. Moustache kukkii marraskuun hämärässä. Vanoja on kaksi ja nuppuja on vielä. Suurehko kasvi, siipiväli yli puoli metriä, kukkien petalit näyttävät venyvän n. 10 cm pituisiksi.
Kiitos Olivia neuvoista. Järkevää tietysti olisi odotella kevättä, mutta kun se on NIIIIN kaukana.No jos hillitsisi itsensä kuitenkin. Itse asiassa Luckella on monta dendroa joita tekisi mieli. Toisaalta kevääseen mennessä voi tulla lisää mielenkiintoisia. Tai sitten katoaa niitä joita haluaa, voivoi…
Tämä teki vain kaksi nuppua. Harmi kun väri on kiva. Oli ihan nimilapullinen yksilö, mutta lappu on jonnekin hukkunut.
Dendrobium Berry "Oda" "Saunavihta" on avannut jo monta ihanaa pientä kukkaa (tai pientä ja pientä…täällä huomaa kaiken olevan niin suhteellista ), mutta monta kukkavartta on vasta kasvamassa. Kukat ovat alkaneet nyt vasta tuoksua, mutten ole vielä osannut metsästää tuoksun ajankohtaa. Aamulla ne tuoksuu kun menen laittamaan kukkavalot päälle, mutta illalla nukkumaan laitettaessa taas eivät… muistelen sen kuitenkin tuoksuneen viime kevättalvella päivisinkin hyvin voimakkaasti, sillä tuoksu tuli ovella vastaan kun tulin töistä kotiin.
7
Komea saunavihta!
Spatticlottis. Aurigon keltaista syksyn harmauteen.