Hyvää marraskuuta! Joku viitseliäs saisi piirtää rastin seinään, että olen kalenterin lehden kääntymisen huomannut. Tässä uusinta lokakuulla aloittaneesta Guarianthe bowringianasta - still going strong. Laskin kukatkin, 30 kappaletta, vaikka luku ei jotenkin kuvasta käy selville.
Äänekästä huokailua, onpa upea
Minultakin jäi Royal Robe viime syksynä kukkimatta. Se näkyy tykkäävän tiheästä upotuskastelusta. Ainakin minulla se on senverran isokokoisessa rouheessa, että juuret kuivaa nopeasti. Olen upottanut sen viikon välein laimeaan Rainmix veteen. Ryppyjäkään ei ole nyt tullut lehtiin.
florinda, minun täytyy tunnustaa, että vastoin kaikkia periaatteitani tämä rehuni kasvaa pelkässä rahkasammalessa. Korkeassa 1,5litran limsapullonpuolikkaassa on lähes pelkkää rahkasammalta ja kasvi viihtyy siinä - ei kurttuja eikä ryppyjä, jotka ovat yleensä perisyntini tämäntapaisia kasvattaessani. Mutta toivottavasti se kukkisi tänä vuonna Kukat ovat tosi kauniit!
Ihana tuo Olivian kukka!
Minullakin kukkii Bowringiana 8 kukalla. Verson lehdet onnistuin katkaisemaan alkusyksystä…
Tämä nimetön katleija hybridi kukkii vain kahdella kukalla. Syynä kuivuus ulkona. Satoi tosin melkein joka päivä, mutta räystään alla ei näitä muistanut kastella
C. in termedia alba "Oili" kukkii ahkerasti. Tässä on värit kohdallaan.
Viime näyttelystä alennuksella ostettu nimetn katleija antaa auringon pilkettä sateiseen päivään.
Mantinara Don Herman
LC. Love knot "Fredriksborg"
Viime keväänä jaettu Hawaijian wedding song kolmaskin "pala"kukkii yhdellä kukalla.
Orkideaihmisen halloween.
Minäkin toin näyttelystä pikku katleijan, jolla oli ostettaessa yksiväriset vaaleankeltaiset kukat - mutta yksi ratkaiseva juttu erottaa sen mummin samanlaisesta kasvista: täällä EI kukita. Yksi kukkatuppi sentään on, joten toivo elää.
Ei taida mummilla kyllä nämä harmaat päivät lannistaa, ihanaa värikimaraa kun on tarjolla.
Ostin pari vuotta sitten Miltassia "Royal Robe" , jota itse kutsun Rosvo roopeksi, Joku väitti, että se on sittenkin Bratonia. No joka tapauksessa tässä on kuva kiipeilevästä kasvutavasta ja sinne tänne hapsottavista neljästä kukkavanasta. Kukkien väri on kuvassa kaunis. Auringonvalossa väri on mielestäni "likaisen punaruskea".
Miltonia candida var. grandiflora on alkanut kukkia kuudella vanalla, joissa on 1-5 kukkaa. Kesällä se saa ruskeita läiskiä lehtiin. Viimeeksi ne hävisivät talvella. Nyt läiskiä on huolestuttavan paljon. Juuri avautuneen kukan torvi on kermankeltainen. Väri muuttuu 1-2 viikossa valkoiseksi.
Catleyja maximan taimi on 2010 yhteishankinnasta. Ensikukinnan ainokainen oli aluksi hailakan lilahtavan sinervä. Viikossa väri on kehittynyt nautittavaksi, Rullalla ja kierteillä olleet sepalit ja petalit ovat kutakuinkin oienneet.
C. Alma Kee "Tipmaree"n kukka on n. 15cm halkaisijaltaan. Muistaakseni kukka oli puolet pienempi viime vuonna.
Tämä Baellara kukki toukokuussa ja nyt se halusi piristää marraskuuta.
Ei ole Miltassia Royal Robe Diplomatin kukat likaisen ruskeat. Katso vaikka Kivipekka, ne on kauniin viininpunaiset. Sinun Miltassia on varmaan joku Miltassia Mudcake.
En ole ostanut yhtään keltaista perhosorkideaa (ei ole lempivärini). Silti minulla on niitä ainakin viisi. Tässä on nyt sellainen josta minä tykkään; isokukkainen ja vähän vaaleanvihertävä. Luonnossa tuo vihertävä väri näkyy paremmin kuin kuvassa.