Mikä orkidea kukkii nyt elokuussa

Elokuun saakoot kunnian aloittaa tämä juuri eilen ensimmäisen kukkansa avannut katleija, Cattleya intermedia. Se tuli Kenntnerin-yhteistilauksesta viitisen vuotta sitten ja olen sen joskus aiemminkin täällä esitellyt. Ruukussa nimittäin on ainakin kaksi versiota intermediasta: Orlata ja var. aquinii.

Nyt on kukintavuorossa Orlata-tyyppi. Katleija kasvoi ja kukki hyvin tavallisella valoisalla ikkunalaudalla, jossa sen upotuskastelin viikoittain - siis myös talvikaudella. Kun orkideapurkkien lisääntyessä luovuin upotussysteemistä, tämä alkoi aivan selvästi kitua ja nuokkua. Viime talvena yritin muistaa kastella sitä useammin ja aivan selvästi kasvu on palautunut entiselleen. Eli tässä katleija, joka ei tarvitse selkeää talvilepoa. Sillä ei myöskään ole lisävaloa eikä ilmankostuttajaa, enkä ole vienyt sitä kesäksi pihalle. Siis vaivaton tyyppi! Perheen keskuudessa sitä puhutellaan nimellä nätti-katleija, se kun näyttää enemmän viherkasvilta kuin muut törröttäjät.

Jürgen Röthin saksankielisen kirjan "Cattleya" mukaan Cattleya intermedia on hyvin varioiva, niin kokonsa, lehtiensä mutta ennen kaikkea kukan muodon ja värityksen suhteen. Tämän kasvin siro, tyylikäs ja kevyt Orlata-kukka on noin 12 cm leveä, aquinii-muoto huomattavasti pienempi ja röyhelöisempi.

Nautitaanpa vielä kesästä - on sitä vielä jäljellä, vaikka illat jo pimenevätkin!

Kevään yhteistilauksessa tullut piskuinen Phalaenopsis bellina aloitti kukinnan

Dracula erythrochaete, kasvi kaapiss ja kukka roikkuu ylösalaisin, joten jouduin tukemaan sen kuvausta varten. Kukka roikkuu lähes 20cm kasvin alapuolella ja se on 4cm leveä ja viikset 10cm

Psychopsis papilio, kukkii näköjään 10 viikon välein välein ja kukka kestää pari viikkoa.

Dendrobium formosum, avasi pari päivää sitten ensimmäisen kukkansa, viikon päästä kaikki kolme auki. Kukalla kokoa 10cm.

Kiitos bulbo ihanista kuvista. Tuo pikku"drakula" vaikuttaa olevan aito lepakko, kun roikkuu pää alaspäin pomppivaa naurua.

jmi, upea tuo bellinasi! Teitkö mitään sen kasvualustalle kun sait kasvin?

Ja bulbolla - sen lisäksi että on ihanat kasvit - on myös älyhyvät kuvat!

Tässä samalla kukkansa avannut Oncidium concolor. Kotoisin Brasiliasta ja Argentiinasta, viihtyy viileässä. On pieni, vain vaaksan mittainen. Siihen nähden kukat ovat suuret, noin 5 cm pitkät. Väri on peruskeltainen ja olen aina luullut, että valkoinen on vaikea kuvattava, mutta tämä on myös tosi hankala. Kasvi tuli edelliskeväänä Rittershausenilta ja kukki myös viime loppukesästä, eli kotiutui ihan hyvin. Vaivaton tyyppi, suosittelen!

phalaenopsis hyb phalaenopsis hyb phalaenopsis hyb ja phalaenopsis hyb pohjois-ikkuna näytti tältä heinäkuussa

Olivia, en tehnyt mitään kasvualustalle. Sen verran poistin päältä kaarnankappaleita että sai tarkistettua ettei ruukussa ole mitään yllätyksiä. Kastellut olen lirauttamalla vettä yläkautta ruukkuun silloin kun olen muistanut. Ihan ikkunalla on ollut. Todella laiskalla hoidolla siis on ollut. Täytyy kyllä myöntää että olen aivan ihastunut tuohon pikku-kaveriin. Tuoksu on todella miellyttävä ja viehkeä. Tuoksua ei tunne kokoaikaa eli se ei häiritse vaan aina välillä hiipii salakavalasti esiin ja saa hyvälle mielelle. Alkaa se luonnonlajien viehätys selviämään minullekin…

Masdevallia avasi ensimmäisen kukkansa jo heinäkuussa, mutta nyt on paljon nuppujakin näkyvissä ja pienetin alkavat kukkia. Ovat viettäneet kesää marjapensaan suojassa ja ausastiassa on aina vähän vettä. Iso näytti vähän haalealle lehdiltään ja sai muutaman kanankakka rakeen ruukkuunsa. Siitä tämä sade sitä liottelee ja lehdet saavat paremman värin.

Mummilla upeat masdevalliat-terveen väriset lehdet. Uskaltaako masdevalliaa todella lannoittaa kanankakalla? Luuletko kävisikö maatunut hevon pee, sillä meillä ei ole kanankakkaa? Yksi kookkain masdevalliani on ollut hieman kalvakka lehdiltään ja muut ovat tykänneet elostaan kuusen alla kosteassa ja viileässä. Olen luullut, että tuo kalvakka masdevallia olisi kärsinyt liikalannoituksesta, vaikka en ole sitä mitenkään lannoitellut. Siksi olen huuhtonut sitä runsaalla vedellä. Ja nyt sitten sillä onkin lanoksen puutos vai onko?

Liota hevonpee veteen ja kastele laimealla usein, mielummin kun vahvalla yhden kerran.Elämässä pitää uskaltaa kokeilla-----------

Kaupan pussista minä sitä kanankakkaa laitan.

Kiitokset mummi tiedosta! Tiesinhän, että Sinuun voi luottaa. Nyt alkaa minunkin masdevalliani saamaan väriä lehtiinsä.

Ja taas nämä blondit vauhdissa!

Myös venuksenkenkien lehtien keltaisuus voi johtua ravinteiden puutteesta, eikä liiasta valosta.

Nyt kukkii uudestaan tänä vuonna dendrobium hybriidi . Kukkia on 8 nuppuja 12 kpl

Vain lyhyt tauko tauko ja jälleen kukassa.

Olisi kyllä yksikin tauko riittänyt:)

mulla kukkii pieni versio samasta sortista kuin Mairella. Odottelen ison mörön availevan nuppujaan jonkun ajan kuluttua. Sitten on kaksi valkoista kukassa.