Pistetäänpä teidän hienohelmojen joukkoon pari markettihybridiäkin. Ensimmäisenä Oncidium. Näitä on pari samanlaista ja kumpikin kukkii aina tismalleen samaan aikaan. Jo toinen kukinta tänä vuonna. Minen näistä juuri perusta, mutta äippä tykkää kun kukat kuulemma muistuttavat enkeleitä..
Ja perhonen joka parin keikin kasvattelun lisäksi innostui tekemään kukkiakin:
Heinot helmat ne jminkin oncidiumeilla heiluvat - aika usein niitä näkee kutsuttavan tanssiviksi nukeiksi ;)
Tuo kasviksen Acacallis cyanea on upea ilmestys ja harvinainen saavutus. Ihana! Sen luontaiset kasvuolot näyttävät olevan juuri tuollaiset, kuin missä sitä kasvatat. orchidspecies.comin mukaan se kasvaa kosteankuumissa oloissa Etelä-Amerikassa, Amazonian tulva-alueilla jopa puoliksi vedessä.
(Kävin katsomassa oman "lehteni" nimilappua ja huomasin sekoilleeni. Se onkin eri laji: Ancistrochilus rothschildianus, afrikkalainen. Joka ei siis oloissani ole kukkinut, eikä muutenkaan kovin hyvin voinut...)
Ostin juuri muutama viikko sitten samanlaisen marketti-Oncidiumin kuin jmillä on kuvassa. Olen ainakin vielä nyt täysin ensi-ihastuksen pauloissa. Kukinto on suuri ja loistavan keltainen. Ihan kuin aurinko paistaisi sisätiloissa. Olen kuitenkin jo nyt huolestunut siitä, osaanko hoitaa kasviani niin, että saan sen viihtymään ja kukkimaan uudelleen.
Miten olet hoitanut omia Oncidiumejasi, jmi? Olen kiitollinen kaikista hoitovinkeistä, jotta saisin nyt hienosti kukkivan kasvini viihtymään.
Minä olen ollut tosi laiska hoitamaan noita. Lorautan vettä yläkautta ruukkuun aina joskus kun muistan. Lannoittanut aina silloin tällöin. Ovat olleet kokoajan sisällä ikkunan käheisyydessä, valoisassa vaan ei suorassa auringossa. Nuo on kyllä todella helppoja hoidettavia…
Vime sunnuntaina avautumisensa alkanut Biesen perintökatleija on nyt saanut kaikki röyhelönsä järjestykseen. Kukkien leveys noin 15 cm. Tuoksu on aika intensiivinen, onneksi voi pitää ovia ja ikkunoita auki...
Sukupuun etsiminen ei aivan loppusuoralla, mutta näyttäisi, että tämä olisi Blc. Good News, nykyiseltä nimeltään Rynchosophrocattleya Good News. Tällöin sukupuussa olisivat 80-luvun upeudet C. gaskelliana, C. warscewiczii, C. mossiae ja C. trianae.
Tässä sieltä pienemmästä päästä, lasikossa viihtyvä Nidema boothii. Kotoisin Costa Ricasta ja sen lähimaista. Kasvattaa muutaman sentin pituisen bulbin ja siihen noin 10 cm lehden. Kapuaa selkeästi ylöspäin. Lehtihankaan kehittyy lyhyt kukkavarsi, johon avautuu kaksi tai kolme kukkaa. Kukan koko noin 2 cm.
Kasvi tuli viime vuonna Saksasta, viipyi postissa 22 vrk, mutta jaksoi senkin jälkeen kukkia. Ihan viehko tapaus.
Tässä myös hämärää päivää ilahduttamassa Dendrobium fuerstenbergianum, joka tuli alkukesästä, Saksasta sekin. Jostain syystä siitä on ylen vähän tietoa tarjolla, kuuluu kuitenkin mustakarvaisiin: sen varsissa ja hiukan lehdissäkin on tarkasti katsottuna mustaa karvoitusta. Kasvaa epifyyttinä Thaimaassa.
Olivialla noita ihanuuksia riittää... upeita !
Olen myös kaiholla katsonut miten kauniita ovat. Sinulla Olivia on kyllä ihan oikeasti "orkideapeukalo". Kiitos kun ihastutat meitä muita laittamillasi kuvilla.
jmi, minullakin kukkii tuo samanlainen jo toista kertaa tänä vuonna.
Pappis ja muut, huomaattehan, ettei läheskään kaikkien kasvieni kukkiminen ole omaa “syytäni”, tekstissä pyrin kertomaan kasvin historian. Ja “nollakaappiin” joutuneitakin - siis niitä joista on jäljellä vain kuiva nimilappu - on vuosien varrella kertynyt vaikka kuinka monta. Mutta ihania nämä orkideat ovat ja niin monenlaisia!
Täällä vieläkin kukkii tämä Ascocenda suksamran sunlight.
Hei Etelka
Minkä kokoinen on tuo sinun Ascosendasi? Minulla ei ole paljon tilaa kaapissani. Jos olisi pienempi, voisin harkita sen hankkimista.
Tervehdys OMORIO ! Minun ascocendani on 30 cm korkea lasipurkeineen jossa sen juuret ovat. Kasvin rungossa on 7 haara ja minä pidän sen tavallisella ikkunapenkillä, suunta etelään. Nyt tässä vanassa on 14 kpl kukkaa, jotka ovat 3 x 3,5 cm läpimittaisia.
Kiitos tiedoista Etelka
Onpa todella paljon kukkia. Munulla on ikkunat aika varjoisia. Lisävaloja on kyllä, mutta joka paikassa on yhtä tuikkaa tilasta.
Brassolaeliocattleya Husky Boy " Romeo"on menettänyt hehkuvan huulensa värin harmaista ilmoista johtuen. Kukkiakin tuli vain yksi pubiin. Kahdessa on vielä kukkatupet, joten toivoa on.
Pieni kasvi suuret kukat. BCL. Love knot
PH. equestris. Kolmessa erivävyiset kukat .Edessä oleva kukkimaton tekisi kaikkein tummimmat kukat.