Noita Polluxin ja Cecilin venuksenkenkiä katsellessa tulee ajatelleeksi, että kaikella on luonnossa tarkoituksensa - noilla hiuksenhienoilla karvoillakin tuossa reunoilla - vaikkei sitä aina ymmärräkään. Mutta joku otus niilläkin hurmataan pölyttäjäksi.
Kiva kuulla, että kukkivat!
Ja täällä ovat seuraavat nokat järjestyneet riviin...
Aerangis kirkii on aloittamassa kukintaansa kuukautta viimevuotista aiemmin (esitelty kuukauden orkideana 9-2007 täällä )
Myös kolme lyhyempää kukkavanaa tekeillä (yksi kuvassa olevista on edellisvuotinen).
Jos minun pitäisi valita mukaani autiolle saarelle vain yksi orkidea, se olisi epäilemättä tämä.
Mitähän te muut ottaisitte?
Pulbophyllym biblorum? availee nokkaansa ja huomenna siitä kehittynee kukka
Aranda Miss Thailand kukkii väärään aikaa. Sen kuuluisi kukkia marraskuun pimeinä päivinä. Rangastuksena leikkaan kukan maljakkoon ja pätkäsen kasvin kolm een osaan. On ihan liian pitkä ja nyt ehtii vielä kesän valon voimalla kasvaa kolme missiä.
Noiden mummin ihanuuksien jälkeen tässä eilen tullut uudisasukas: Schoenorchis fragrans. Nyt voisi kaivaa niitä suurennuslaseja esille: kukan koko on muutaman millin, lehdet 1-2 cm. Siis ihan oikea miniatyyri! Kotoisin Assam, Myanmar, Intia, Thaimaa ja Kiinan Yuannan, kuumasta lämpimään kasvualueelta.
Schoenorchis fragrans kukkii kaappioloissa mukavasti, kunhan ei pienenä jää muiden jalkoihin.Minullakin oli tuollainen, mutta kolmen viikon matka koitui sen turmioksi.Liikaa märkyyttä. Ilman suurennuslasia ei kukkien yksityiskohtia näe selvästi. Olisi pitänyt jättää se vain roikkumaan kaappiin eikä laittaa mitään kosteusviritelmiä.Mistä noita nykyään saa?
Ensimmäinen ja ainut näkemäni tarha, jolta näitä saa, löytyy täältä
Näitä taidettiin tilailla Junnosen aikaan, eikös vaan? Jotenkin tähän lajiin liittyy mielessäni orkideankasvatuksen nostalgiaa.
Miten itse asiassa noiden miniatyyrien kastelu tapahtuu, ettei niiden lehtihankoihin jää vettä? Valuuko se niin hyvin pois, kun asento on riippuva?
Ympäröivän ilman kosteus on kaikkein tärkeintä, ei kastelu sinänsä. Tuosta yllämainitusta ministä sanotaan, että sitä ei saa laittaa sammaleen sekaan, jotta se ei olisi liian märkänä, mutta kuitenkin se vaatii suuren ilmankosteuden. Aika monet viihtyvätkin paljasjuurisina (esim. suosikkini A. kirkii). Ja ilman pitää kiertää. Pari vuotta sitten kun oli oikein lämmin elo-syyskuu menetin kymmenkunta miniä, kun ajattelin, että lämmön noustessa kastelua pitää lisätä. Sen sijaan olisi pitänyt lisätä ilmankiertoa. Taiteiluahan tämä on, mutta samalla tosi mielenkiintoista. Ja kun oppisi myös noista virheistään…
Junnosella en muista noita olleen. Schoenorchis on ostettu Bangkokin viikonloppumarkkinoilta, Siellä tarkkasilmäinen voi tehdä löytöjä. Nykyään sellainen ei ole enään sallittu.Kaapissa kasvoi ja sumuttamalla kastelin.
Kesäkuun kukkivissa sivulla 7 esittelin hässäkän nimeltä Dendrobium unicum, joka tänään näyttää tältä:
Vain oikeanpuoleisen puikon latvassa on "oikeat" kukat, muut ovat kukkivia bulbeja juurineen kaikkineen, osassa jo alkaa näkyä uusi versokin. Tulossa siis vielä omituisempi häkkyrä näistä Nakke Nakuttajista.
Mietoa hyvää tuoksuakin löytyy, sanovat sen muistuttavan tangerinea, joka olisi suomeksi mandariinipuu. Ja kukkien värin intensiteetti on tosi voimakas hehkuva oranssi.
Ja tältä näyttää Aerangis kirkiin tähtisade tänään: nupuista viisi on avautunut.
Upea. Odotan innolla A. moreaanan kukkavanan kehitystä.Kovin on hidasta touhua.
Leptotes bicolor jätti yhden kukan heinäkuulle, muut kukkivat jo keväällä.Ascosenda fienetta falcata kukki kaapissa pienellä kukkavanalla piilossa. Tuoksu paljasti asian
Sen normaali kukinta aika on syksyllä. Toinen on ulkona ja se on määrätty kukkimaan näyttelyssä. Ei nuo orkideat aina noudata minun ohjeita.
Keferanthes Soa Mena aukaisi ensimmäisen kukkansa. Kevään yhteistilauksen satoa.
Tämä on iloinen kukkija.
Rhynchocentrum Lilac Blossom`Prasong`.
Aivan ihania orkideoita teillä kaikilla! Minä olen hurahtanut orkideoihin vasta pari vuotta sitten ja olen ihan aloittelija ;). Kukkanikin ovat ihan “tavallisia” orkideoita. Hyvin voivat kuitenkin ja kukkivat kuka milloinkin. Paphiopedilum Pinocchio on kukkinut kuukausikaupalla ja kukinta jatkuu… Mutta sitten mulla on Dendrobium, lapussa lukee vain että ‘Phalaenopsis Type’. Kauniit keltaiset kukat siinä oli muta nys se kellastuttaa lehtiä enkä keksi miksi. Osaisiko joku auttaan? Yritän ottaa siitä pari kuvaa.