Mikä orkidea kukkii nyt marraskuussa 2013

Helokämmekköjen raju kysyntä yllätti Currlinin :slight_smile:

Anonyymin katleijaristeymän kukat tänään kokonaan auki.

Ihana teenjuojan anonyymi:)

Dendrobium ochreatum; se on kovin pihi kukkien tuotannossa. Viime vuonna se teki kaksi kukkaa ja samoin nyt.  Lehdet kuihtuvat kukinnan jälkeen. Yksi lehti on jo alkanut kellastua.

Blc.Campobello ‘‘Mendenhall’’ x C.intermedia ‘‘Aquinii’’, tuo sininen väri on luonnossa enempi purppuraa.

Cattleya Angel Bells ‘‘Suzie’’. 3 vihertävää vasta-avautunutta ja 2 valkoista täysin avautunutta kukkaa

Cattleya loddigesii ‘‘Carina’’ AM/AOSItse taimesta kasvatettu - ei mennyt kuin viisi vuotta…
Oikealla
Rhynchostylis gigantea näyttelystä Yih Chengiltä.

Tähän ketjuun vain itse kukitetut. Muut kukkivat joko ostopaikan, suvun tai kuvauspaikan mukaan, joohan!

Mistä lähtien kasvi on itse kukitettu? Kotona kasvanut uusi verso joka kukkii? Keväällä tilauksesta tullut kasvi, joka tekee kukan tarhalla kasvaneeseen versoon, ei mielestäni kuulu joukkoon, vai?

Venukseni avasi nuppunsa pari päivää sitten. Olin kyllä vähän yllättynyt, koska tämä tapaus oli lintujen lentotiellä kesällä ja jokunen kerta oli pudotettu alas tilataiteesta.
Mutta, näköjään ei haitannut. 
Kylläpäs kukkanen tuo iloa elämään.

Tämän ketjun jalona tarkoituksena on seuloa kaikesta meitä ympäröivästä kukkapaljoudesta ne, joita onnistumme itse kasvattamaan, niissä tiloissa, joita meillä on sille tarjota (ikkunalauta, lasikko, viherhuone, kasvihuone).

Kotona kasvanut uusi verso joka kukkii -määritelmä sopii lajeille, jotka kasvattavat uuden verson/versoja kasvukaudella. Vandantyyppisille jokin kohtuullinen aikaväli.

Sen sijaan kaupoissa/matkoilla/näyttelyissä/puutarhoilla nähdyt/tilatut orkideat joko niille nimettyihin ketjuihin tai sitten lajin mukaan.

Usein kannattaisi tähän kukkimisketjuun laitettu orkidea lisätä myös sen suvun ketjuun, josta se paremmin löytyy kuin tästä ajankohtaisesta ketjusta.

Hiustenhalkomiseen ei kuitenkaan tarvitse mennä, ollaan joustavia ja ymmärtäväisiä. En esimerkiksi ala puolittaa tuossa edellä olevaa Harin kuvaa, jossa toinen kasveista on vaatinut viisi vuotta kukkiakseen ja toinen ostettu valmiina hörhönä näyttelystä :wink:

Keskustelupalstan rakenne on hiukan hankala eivätkä hakuominaisuudet erityisen hyviä, mutta yritetään tulla toimeen.

Itse olen ajatellut että kaikki muu kuin kukkivana/nuppuisena ostetut on itse kukitettua mutta olenko väärässä? Muuten menee aika vaikeaksi.

Rossioglossum Rawdon Jester

Olisiko hankinnan ajankohdan ja paikan mainitseminen suotavaa.

Tämän orkidean, ‘‘Miltassia royal robe diplomat’’, sain runsas pari vuotta sitten eräältä orkideaharrastaja ystävältäni. Se kasvaa minulla vesiviljelyssä, hydrosorassa. Siinä se on kasvattanut useita versoja ja viihtynyt hienosti. Sen kasvupaikka on salin itäikkuna - vuodet ympäriinsä. Orkidea kukkii minulle nyt ensimmäistä kertaansa (= 4 suurta kukkaa), kukintaa kannatti odottaa

Dendrobium nobile Nikkoun keiki avasi kukkansa "keikikasvattamossani".

Vanda Blue Magic tuli taloon vuosi sitten. Se oli kauan vähän nahistuneen näköinen. Syksyllä laitoin sen lasipurkkiin lämpömatolle ja niin se alkoi piristyä. Nyt ensimmäinen kukinta!

Zygo, keikikasvattamosi on mielenkiintoinen olen harkinnut vastaavaa eräälle keikimishaluttamalle Nobilelle !

veronica; Nikkou ja Stardust alkoivat melkein heti tehdä keikejä, mutta nuo paksut bulbit ovat siitä isokukkaisesta Dendrosta, josta täälläkin ollut kuva. Se ei näytä vielä mitään merkkejä. Kevät ja kesä voisi olla parempi aika…

D. Berry ‘Oda’