Mikä orkidea kukkii nyt marraskuussa 2013

Olen ostanut tämän viime vuonna 1.11. Se on kukkinut koko vuoden keittiön ikkunalla.

Miten tuommoinen onnistuu zygo?Tuleeko aina uusi kukkavana vai samoilla kukilla? 

Laitanpa tähän kasvista toisenkin kuvan.
Ostaessani siinä oli monta oksaa ja paljon nuppuja.
Uudet kukat ovat tulleet sen kasvattamista uusista oksista ; vanhoihin versoihin.
Olen lyhentänyt oksia, kun ne ovat kuivuneet latvoista.

Tässä vielä Prosthechea vitellina, joka ilahduttaa oranssin värisillä kukilla.

Tässä sitten tieteellisen kokeen tulos: Dendrobium nobile Nikkou on viettänyt lepokauden poikkeuksellisesti kesäkuukausina, koska kasvu valmistui jo keväällä ja halusin kokeilla, mitä vaikutusta lepokauden lämpötilalla on kukkien väriin – oma kokemukseni nimittäin on, että viileä lepokausi vahvistaa lilaa sävyä:

Dendrobium nobile Nikkou

Nyt on sitten tieteellisesti todistettu, että viileä lepo vahvistaa kukkien väriä, m.o.t. Tässä vertailukohtaa edellisestä kukinnasta viime tammikuun alkupäiviltä:

Dendrobium nobile Nikkou

Myös kamikaze-dendro on puhjennut loistoon:

Dendrobium nobile hybr.

Dendrobium nobile -hybridi siis. Tavallisesta kukkakaupasta aikoinaan ostettu.

Tässä kunnon pusuhuulinen Movember-tyyppi :slight_smile:
Bulbophyllum lasiochilum, kotoisin alueelta Myanmar, Laos, Malesia (niemimaa). Huolehtii ilmeisen hyvin hygieniastaan, koska ei löyhkää.

Kukan koko lähes viisi senttiä.

Ruukkutarhuri; mikä oli todistettava… Näin se näyttää olevan, mutta vaaleanpunaisesta ei saa violettia, vaikka itkisi…
Ihana tuo sinun kukkasi väri!

Ruukkutarhuri. Minulla taaas on käsitys, että runsas auringonpaiste vahvistaa sinisen säävyjä . Kesähän oli erittäin aurinkoinen ja lämminkin.

Vandafienetia Lou snecaryn elokuussa auenneet kukat oli melko sini voittoisia, mutta nyt auenneet melko valkoisia.

Olen vähän huono kuvien lisääjä, mutta 2€ maaliskuussa ostettu ohikukkinut Berry Oda ihastuttaa nyt monella kukkavarrella. Samoin kaksi valkoista “Nobilea” on kukassa. Ihanaa iloa marraskuulle.

Nämä kukkivat nyt. Uutta kukkavanaa työntää tuo punainen tiikerikuvioinen.

Tämä Cattleya Mini Purple "Cluster" oli avannut autotallissa vaivihkaa kukkaansa. Kukka oli jäänyt jumiin, joten jouduin tekemään pienen sektion jotta se pääsi aukenemaan kokonaan.

Lisäksi Kargelta tilaamani Renanetia Sunrise Prasong oli avannut kukintonsa ekan kukan

Kasvi on vielä pieni, korkeus n 15cm ja lehden maksimimitta n 13-14cm.

Pienenä välihuomautuksena:

näyttelystä ostetut kasvit ketjuun SOY Orkideanäyttely G18 ja muilta tarhoilta tilatut jo valmiiksi kukassa olevat esimerkiksi hyviä kokemuksia -ketjuun.

Pidetään tämä edelleen niinsanotusti omassa hoidossa kasvaneiden kukkivien ketjuna.

Näyttelyssäkin käväissyt Coelogyne ochracea/nitida x lawrenceana vaan jaksaa. Yksi vana on vieläkin avautumatta.

C. Burana beaty. Loistavat värit, hyvä tuoksu ja tyytyy pieneen kasvualustaan

ALycasten coelogyne ei kyllä mitenkään “käväissyt” vaan oli melkoinen tähti :slight_smile: Allekirjoittaneen ykkössuosikki näyttelyssä.

Norle, kiitoksia. Hauska kuulla ettei työ mennyt ihan hukkaan. Ja olihan siellä yksi hieno Coelogyne mooreanakin esillä:)