Tälläpä kiitollisella kukkijalla sitä aloitellaan tämä marraskuu: Epidendrum centropetalum, tunnetaan paremmin edellisellä nimellään Oerstedella centradenia.
Päivitin sen juuri marraskuun kuukauden orkideaksi www.suomenorkideayhdistys.fi
Kuvasin eilen ulkona, kun puolelta päivin aurinko pilkahti, siksi kukkien väri on hennon liila. Lamppujen alla löytyy enemmän särmää. Kukkii tosi pitkään, kukat kestävät noin 2 kk ja ne avautuvat hiukan eri aikoihin. Tuoksu hyvin mieto.
Tuollaisena se varmaan siellä luonnossakin longertelee, juuret vain pitävät siellä sitä paremmin kiinni jostain oksanhangasta tai luikertavat sammaleen sekaan. Savi, vaikka onkin ihana materiaali, kerää pintaansa suoloja, eivätkä juuret tunnu kovin halukkaasti purnukkaan hakeutuvan.
Täällä kukkii 1 vanda hybriidi jonka kuva on palstalla: Vanda ja tämä phali
Dendrobium kingianum, yllätys kun en näistä mitään ymmärrä.
Onneksi olkoon, ipidix. Miten olet saanut kasvisi kukkimaan? Minulla jo menossa toinen kingianum eikä se halua millään kukkia. Sitä pitää kuulemma rääkätä jotenkin.
En ole minäkään kingianumia saanut kukkimaan.
Unohdin kuistille, aika myöhään otin sisälle ja joskus kastelin niinkuin muutkin ruukut pihalla. Vaatii ilmeisesti suurta eroa päivä- ja yölämpötiloissa.
D.Kingianun nauttii kylmästä. silloin se kehittää kukat. Joskus vain ne versot kukkivat, mitkä nojaavat kylmään ikkunalasiin.Kuistille unohtaminen on hyväksi.
Sitten vaan rääkkäämään kasviparkaa kylmyydellä. Mielestäni nuo kingianumin kukat ovat niin herkän runolliset.
Minä kannoin vasta eilen verannalta kingianut sisään, mutta ei niissä mitään kukkia näkynyt rääkkäyksestä huolimatta. :(
Virittelin noin kuukausi sitten vähän lisävaloa, että saisin Cattleyat kukkimaan. Niissä ei näy kovin kummoisia kukinnan oireita, mutta moni Phalaenopsis on lisävalosta tykännyt.
Tänään tämä kukka avasi ensimmäisen kukkansa vanhaan vanaan ja toisessakin haarassa on jo nuppuja...
Aivan mahtava tuo kingianum. Phalet ovat minullakin oikein intoutuneet tekemään uusia kukkavanoja tai kukkivat vanhoihin vanoihin. Ihan ihanaa. Kaunis keltapunainen ja ihana tuo huulessa oleva valkoinen täplä.
Minulla kukkii 2 kingianumia talla hetkella. Molemmat saaneet kovan koulutuksen kylmaa ja kuivaa. Harrastan aika rankkoja kasvatustapoja, sitten myos kuoleekin moni. Kirjoitus virheet johtuu Prahan netista.
Tässä lopultakin kukkansa avannut Holcoglossum wangii.
Nuput olivat ruskehtavia, yksi vielä näkyvissä, mutta kyllä niistä sitten ihan valkoinen kukka kuoriutui, myös kannus on muuttunut valkoisemmaksi. Kukkavanoja on 3, jotka jäivät lyhyiksi, syitä voi vain arvuutella. Lehdet muistuttavat kovasti ruohosipulia.
Eteläisestä Kiinasta ja Pohjois-Vietnamista vasta kymmenkunta vuotta sitten löydetty laji. Kasvaa 250-1200 m korkeudella viileästä lauhkeaan ilmastossa. Tässä wangiissa on enemmän särmää kuin lajitoverissaan Holcoglossum kimballianumissa, joka on mielestäni kuitenkin tyylikkäämpi. Mutta makuasioitahan nämä ovat. Lasikossa siis kasvanut, nyt kesäksi kiikutin viileämpään, jolloin myös kukkavanat ilmestyivät ja parin vuoden odotuksen jälkeen nyt kukkii.
Onnittelut Olivialle,taasen yhdestä kauniista ministä. Nuo kukat ovat todella kauniita .
Hieno kuva ja kaunis kasvi Olivia.
Oma Holcoglossum wangii on sen verran pieni vielä ettei ole kukkinut, mutta ehkäpä se joskus ilahduttaa minua kukillaan..
Kärsivällisyyttähän tämä harrastus opettaa ja kyllä Katjuusha sullakin se vielä kukkii!
Olivia, olen saanut ostettua Holcoglossum wangiin ja kimballianumin. Pidätkö molempia kaapissa kasvamassa ja sitten kesällä viileämpään.