Miten mä niin tykkäänki schillerianasta ja stuartianasta Jos joskus Philadelphiasi tekee keikejä, pidä mut mielessä
Ja mie myös vaikka kyllä P. deperlekin on ihana.
Dendrobium nobile on tänä vuonna oikein edukseen. Syksyn pitkä ulkoilutus auttoi selvästi.
Ompa hiano ilotilitus!
Varsinainen puska todella. Kyllä jotkut osaa…
Huh Hyvännäköinen. Missäs hän kasvaa ja millä olet häntä ravinnut?
JP tuo näyttää ihan oikealta D. nobilelta. Samannäköiset kukat kuin Kaisaniemen kasvitieteellisessä kasvavalla, joka tietääkseni on aito luonnonlaji. Mistä tuo on kotoisin? Itse sain viime syksynä keikejä eräältä yhdistyksen jäseneltä, joka oli tuonut kasvin Brasiliasta. Saa nähdä mitä niistä tulee. Tuo Kaisaniemen kasvi on oikeastaan syy miksi tässä kommentoin ja innostuin Dendrobiumeista ja orkideoista aikoinaan. Upea kasvi. Ehkä minullakin joskus…
Upea nobile!! Näyttää minunkin silmään läheiseltä kaisaniemen yksilöön… Omani väsää nuppuja(vähemmän kuin tuo…), mutta en lainkaan tykkää formastani… Tuollaisen samanlaisen kun sais JP69:n kaa…
Ihan samanlainen on esitelty myös Orkidealehdessä 4-5/2012
Sain D. nobileni Kuopion yliopiston puutarhalta 1991. Oli sormen mittainen keiki. Sittemmin sen on kasvanut isoksi puskaksi ja olen sen jo pariin kertaan pistänyt lapiolla (ja vasaralla) pienemmäksi. Jakopuuha on aina haasteellista, koska kasvatan sitä saviruukussa joita vuosien varrella tulee sisäkkäin. En siis vaihda kasvualustaa, vaan pistän koko paakun ruukkuineen aina uuteen isompaan ruukkuun. Väliin kiviä ja isoja männynkaarnapaloja, päälle seinäsammalkerros. Nytkin taitaa olla jo taas kolmen sisäkkäisen ruukun “paketti”. Ikinä se ei ole ollut lasikossa; kuiva huoneilma ei sitä näytä häiritsevän. Kestää äärilämpötiloja hyvin. Kesällä tykkää auringonpaahteesta ja syksyllä kylmistä öistä. Talvella yritän pitää sitä niin viileässä kuin pystyn ja käytännössä on talvikauden kastelematta. Hyvin se on viihtynyt, kukkii joka vuosi. Eikä näytä tekevän keikejä ollenkaan (toisin kuin D. kingianum,jossa on keiki keikin perään).
Koko illan yritin löytää arkistostani kuvaa tuosta Kaisaniemen kasvista. Löytyihän se, mutta aika pahasti jo ohikukkineena. Voisin kuitenkin sanoa, että sama kasvi on kysymyksessä. En kuitenkaan löytänyt kuvaa Orkidealehdestä, vaikka tekstissä oli maininta. Oletettavasti yliopistot ovat vaihdelleet kasvejaan ja näin niitä löytyy ympäri maita. Kuinkakohan monta sataa tai tuhatta vuotta tuokin kasvi on elänyt. Vaikuttaa elinvoimaiselta. Jos sitä joskus pilkot, niin tiedät kuka on kiinnostunut.
Valitettavasti kyseinen “tätä en hevillä vaihda” -kasvi ei kukkinut kesäisellä haastatteluhetkellä, nyt on noin upea
Nämä kuvat ovat Kaisaniemestä, otettu 01.04.2011 eli kukkinut vasta huhtikuussa. En ole seurannut, onko se siellä normaaliaika.
ja tässä vielä ylhäältä päin
Tässä perhonen, mahdollisesti nimeltään Pinlong Cheris, joka on kukkinut jo jonkin aikaa. Kuva on viikon takaa, jolloin kukat alkoivat lopulta tuoksua. Huomasin sen heti huoneeseen tullessani ja ensimmäiseksi aloin muistella, olinko siivonnut jollain aineella edellisiltana. Tuoksu muistuttaa ruusua ja on jotenkin voidemainen. Pidän tästä kasvista erittäin paljon, sillähän on myös lehdissä himmeitä pilkkuja ja punertavaa sävyä.
Loka-marraskuussa kuivuudella rääkätty Dendrobium mikälie kukkii näin komeasti, osa nupuista on yhä avautumatta. Muutama keikikin sillä kurkottaa valoa kohti.
Mikälie taitaa olla Stardust ‘Chyomi’. Hieno kukinta, itse saan noista aina vain keikikokoelmia
Eipä ole tämäkään saanut hoidosta paljon nauttia.
Dendrobium nobile ‘‘Firebird’’
Leptotes bicolor aloitti viimeinkin kukintansa
Pistetäänpä vielä yksi Den. Stardust ‘’‘’‘’‘‘Chyomi’’‘’‘’‘’ joukon jatkoksi. Kukinta on kyllä vasta alussa, mutta kuitenkin. Ensimmäinen nobile -tyypin dendro, jonka olen onnistunut itse kukittamaan! Jee!
Raukka koki vihannespunkki-invaasion tullessaan näytille olohuoneeseen viileästä talvetuspaikastaan, joten se on nyt vessassa karanteenissa. Onneksi huomasin sen nopeasti. Nämä Stardustit ovat kyllä vähän turhan herkkiä punkeille…
Stardust on maailman pahin punkki-imuri!