Mikä orkidea kukkii nyt tammikuussa 2014

Mukavan orkideaista uutta vuotta!

Tässäpä vielä muisto joulunajan ahkeroinnista :slight_smile:

(valo vääristää värit, valkoisiahan nuo vasemmalla olevat ovat, samoin papukaijojen posket ja taustaliinakin)

Ainakin puolipäivää yritin kuvata tätä valkokukkaista näyttelyssä J-P Sepperiltä saamaani Ludisia discoloria, jonka Visa on määrittänyt nimellä ‘‘Pohjakallio’’. Yritän uudelleen päivien kirkastuttua. Tuoksu on todella voimakas. Toiset ludisiani ovat vasta nupulla (Green Velvet).

Seuraavaksi kuvasin hengittämättä ja hiljaa nuppuista ihanuutta. On Trichocentrum nanum, josta odotan tosi upeaa kukintaa. Se on nyt viihtynyt ikkunalaudalla taimivalon alla kasvattaen jumbokokoiset "aasinkorvat". Löytyy kuukauden orkideoista yhdistyksen sivuilta. Pidetään peukkuja!

Seuraavakin Lankesterin "intermedia alba" on valkoinen, hiukan vaaleanpunainen. Vielä on tulossa yksi, joka näyttäisi kellertävän, mutta ei yhtään niin keltaiselta kuin Mummilla oleva. Sisarusten väliset värierot ovat aikamoiset.

Marraskuussa Viherpajasta mukaan tullut Oncidium Avasi ensimmäisen Nupun. Aloin miettiä onko tämä Oncidium Vai Odontoglossum, kummastakaan ei löydy kuvaa Googlesta, niin olen vähän epävarma. MIKÄ LAJI MAHTAA OLLA KYSEESSÄ?

Kaunis tuo Olivian intermedia alba -nimellä koristautunut katleijayksilö. Minun intermediani, orlata Rio, ei näytä kovin hyvältä, kasvaa kyllä, mutta vanhoja versoja on kuivunut ja jopa hieman mädäntynyt ja parhaat juuret kasvavat ruukun ulkopuolella. Siitä pitäisi kai irrottaa hyvä uusi osa, istuttaa karkeaan alustaan reikäruukkuun ja kastella ahkerasti. Saa nähdä viitsinkö.

Nämä Ludisiat olen ostanut vuosi sitten Lidl:stä. Nimilapuissa lukee: Sapphire velvet ja Jade velvet.
Jade ei kukkinut viime vuonna.
Sapphiren kukkavanat ovat turhan pitkiä…

Mikä on noitten kukkimisen salaisuus, en koskaan oo saanu kukkimaan, viimekesänä viherharrastajalta saamaani ludisiaa yritän nyt tosissaan kukittaa…

Ei ne minulla ainakaan mitään erikoishoitoa ole saaneet. Kuten tuossa mainitsin, toinen ei viime vuonna  kukkinut.
Ne ovat täällä olleet länsi-ikkunalla ja olen laittanut ne altakasteluruukkuihin, jotta kosteus pysyisi tasaisena.  Nyt  pimeään aikaan  ja kukinnan ajaksi olen siirtänyt ne valon alle pikkupöydälle.

Sophronitis coccinea

Sophronitis coccinea

Pimeästä päivästä huolimatta yritin eilen urheasti kuvata orkideoitani - tässä siivouspäivän satoa.

Hämmentävin on tämä näyttelymme taiwanilaisten bulbo: Bulbophyllum arfakianum, kotoisin Papualta ja Uudesta Guineasta. Nuppu avautumassa, linnun nokan pituus reilut 8 senttiä. Värin pitäisi olla violetti ja nokassa hieno kuviointi - odotellaan…

Nupussa on myös tämä afrikkalainen ihanuus: Bulbophyllum falcatum. Minkähän liskon aikoo pyydystää pölyttäjäkseen? Nuo pienet väkäset ovat nuppuja, joista kehkeytyy teitä jo useaan kertaan ilahduttaneet tuhmanhauskat kukat.

Ja kun nämä päivät ovat yhtä tihrustamista, tässä nykyinen Vanda christensoniana, entinen Ascocentrum christensonianum availee nuppujaan, kohta avoimia. Lehtien punaisuus kuuluu asiaan.

Toivo kukinnasta elää täälläkin: Phalaenopsis wilsonii

sekä Phalaenopsis Simon Schunter (P. taenialis x . equestris) - peräti kahdella kukintovarrella :slight_smile:

Muista miniperhosista P. lowii on kasvattanut kaksi pientä lehteä, P. taenialis on edelleen juurten varassa.

Minä en tiiä kuinka tätä pitäisi hoitaa, mutta tekipä yllärin.

Kevään Kargen tilauksesta tullut tolumnia eli Oncidumnia Kotoo ‘‘CT-Little Cherry’’ alkaa jo lopetella
pitkäaikaista kukintaansa

Sen sijaan samasta erästä Dendrobium Mini Snowflake on edelleen täydessä iskussa, kukkinut varmaan jo pari kuukautta

Samoin tämä Prosthechea garciana , ent. Encyclia

Tuo Rean cambria on entinen Beallara Eurostar, nykyisin taitaa olla Aliceara (?).

Tulee toimeen hienosti ihan normaaleissa oloissa, ei saa päästä kokonaan kuivaksi, mutta ei seistä liian märkänäkään.Valoa kohtuudella, ravinteita kohtuudella. Pitkäaikainen ilo, jonka voi viedä kesällä uloskin.

Jotta ette ihan kokonaan hermostuisi pienokaisiini, tässä hiukan isompaa:
Paphiopedilum Deperle, olettaisin.

Ja täällä useana vuonna esitelty ns. kapean ikkunalaudan venuksenkenkä, joka täyttää just minimiehdot: vanhempi ruusuke kuivaa nopeasti, edellisvuotinen kukkii, pienokainen kasvaa tyvellä. Ehkä jo ensi kesänä pitänee vaihtaa toiseen ruukkuun, koska itsepäisesti kukee samaan suuntaan. Kukkakaan ei avaudu kovin leveäksi. Leveys lehden kärjestä toiseen 30-40 senttiä, syvyyttä vaatii ikkunalaudalta 10 senttiä, koska ruukku vie tilaa :slight_smile: Kukka ihan kunnon kokoinen.

Seuraavaa kokoluokkaa varten pitää kipaista hakemassa tikkaat: Phaius wallichii työntää kukintovartta, tuli myös Kargelta keväällä. Ehkä kuitenkin vielä odotan sen venymistä.

Mutta tämä hakkaa markettisisarensa mennen tullen: Phalaenopsis amabilis, Filippiinien Palawanin saarelta. Kukan pigmentti heijastaa valoa timantin lailla, upeasti.
Tämän myötä mukavaa sunnuntaita!

Tuossa Olivian jälkimmäisessä paphissa on vahvasti insigneä mukana (tai ehkä gratrixianumia - mikä näistä yht’äkkiä ottaa selvää). Vinkkkinä, että tämän näköisiä on juuri nyt myynnissä Kokkosen puutarhassa insigne-nimellä varustettuian, Länsi-Pakila, Helsinki hintaan 15 euroa. Ovat monikukkaisiakin.

Aivan ihania nuo Olivian pienet ja sievät. Ei niihin kyllästy.

Hyvä hinta noilla Kokkosen puutarhan papeilla. Ikävänä puolena Kokkosella on useasti villakirvat. Mutta luulen, etttei se estä ainakaan minua katsastamasta kasveja.

Pieni Vanda lilacina kukkii lasikossa.

Phal.Philadelphia (Phal. stuartiana x P.schilleriana) aloitti jo joulukuun puolella,nuppujakin vielä aika paljon.