Mikä orkidea kukkii nyt tammikuussa?

Tässä Keferanthes Sua Mena lähettää terkkuja kaverilleen, joka asustaa Hyrinän hellässä huomassa! Tuli keväällä yhteistilauksessa Kargelta, kukki pitkin kesää, nyt kaksi kukkaa juuri avautumassa.

On Cochleanthes amazonica x Kefersteinia tolimensis. Ikkunalautakasvi, mutta itselläni lasikossa (jossa yksi versoista mätäni, kun ylhäältä tippui sen niskaan kasteluvesiä).

Ja Satues on dyykannut hyvät löydöt - ajatelkaapa, kuinka paljon näitä heitetään surutta roskiin!

Terkkuja täältäkin... Meillä eletään hiljaiseloa kesän ahkeran kukkimisen jälkeen, hissuksiin työnnetään uusia versoja. Ja sama kohtalo kävi täälläkin - yksi verso mätäni, varmaan juuri huolimattoman kastelun seurauksena. Onneksi tämä kasvi ei näytä olevan pitkävihaista sorttia...

Kylläpä on kaunis!!Eikä kai hirveän vaikea, jos ikkunalaudallakin elää ja kukkii. Vain kuukausi ja sitten saa alkaa haaveilla uusista tilauslistoista…

Tuo Sua Mena esiteltiin Orkidealehden 4-2007 Postilaatikossa hoito-ohjeineen. On sieltä helpommasta päästä ja näyttää ihan kivalta, vaikka ei ole kukassakaan - ei yhtään orkidealta…

Minulla kukkii ensimmäisen kerran uudelleen tällainen viime keväänä kukkivana hankittu Masdevallia-hybridi. hymy 

Tosin ainakaan vielä ei näyttäisi olevan tulossa muuta kuin tämä yksi kukka.

Tuuhea ja hyvännäköinen muutenkin tuo masdevalliasi, Kämmekkä. Ja tervetuloa mukaan!

mielestäni kivan värinen kukkavana vaan vähän pineni kun meinasi juuret mädäntyä. (vaihdoin semiin ja seuraan katseella)

Tässä on meikäläisen uusi lellikki sydän Pakko oli ottaa huostaan, kun niin kaunis oli. Ehdin jo vannoa, ettei yhtään perhosta tähän huusholliin tule... Eli älä koskaan sano, ei koskaan.... Sattuiskohan muuten joku tietämään tarkempaa nimeä? kieli ulkoa

Tuollaisen minäkin huostaanotin viime viikolla kun halvalla sain, tarkemmasta nimestä ei hajuakaan.

Terveisiä kaikille pitkästä aikaa! Oon kateellinen teidän kasveista. Mulla on kesän jälkeen kukkineet vain Habenaria tridactylites ja Bonatea speciosa, nekin jo monta viikkoa ohi =(. Kevään kukkijoita joutuu vielä odottamaan. Tuolla puutarhoissa kevään merkit on jo selvät ja narsissit ja krookukset kukinnan alussa. Calantheissakin näkyy jo ulkona nuput, vaikka niitä pitää varmaan odottaa vielä pari kuukautta… Mulla on koti-ikävä kun ei ole päässyt Suomeen puoleen vuoteen. Taidan missata kaikki keväänkin kokoukset kun lomia on rajoitetusti. Kesällä sentään aion kolmeksi viikoksi Lappiin =)

Voi miten ihanaa, että muistat meitä! Mutta eihän sulla voi olla mitään valittamista, kun sä siellä vaan kaikkien ihanuuksien keskellä saat olla!

Vaikka kyllä mä toisaalta sua ymmärränkin.

Nyt ei vain oikein ole aikaa käydä kasvihuoneissa kun ollaan luennoilla. Viikonloppuisin sentään vähän paremmin - siitä on vähän aikaa kun tullut kierrettyä ne huolella kameran kanssa, ehkä tänä viikonloppuna tulee se tehtyä.

Kaino toivomus: täältä puuttuu sarja Mikä kukkii nyt Kew Gardensissa…

Luulen että olisin aika epäsäännölinen kuvien lataamisessa. Laitan kyllä myöhemmin kuvia joistain mielenkiintoisista tapauksista ehkä jollekin vanhalle keskustelusivuille…

Juu, älä ota mitään paineita!

niisku onko Calantheja silä ulkoistutuksissa ja minkähän nimisiä ne ovat? Varristaavatko talveksi lehtensä?

Kew’ssä on mun tietääkseni Calantheja vain yhdessä paikassa. Laji taitaa olla C. striata (minulla on tämä kasvi myös, se on keltakukkainen ja helppo). Kaikki täällä kestävät lajit jotka itse tunnen on ikivihantia. Uusi kasvu alkaa edellisten lehtien vielä ollessa tuoreita kesällä. Lajeja mm. C. izu-insularis (violetti), C. discolor (punaruskea) ja lisäksi on paljon Japanilaisia risteymiä kaikissa näissä väreissä. Suomessa kannattaisi kokeilla C. tricarinata-lajia (kauniit vihreän ja mahongin kirjavat kukat), jonka pitäisi kestää alle -20 lämpötiloja. Ehkä lehdet kuolee silloin, mutta kasvi voisi silti selvitä. C. alpina (vaalean kellertävä tai punertava) tulee myös korkealta vuoristosta, mutta suurin osa Euroopassa myytävistä kasveista lienee luonnosta kerättyjä. Nuo muut ovat viljelyssä niin yleisiä että niiden keräämiseen luonnosta ei varmaan ole juuri paineita. Nämä on kaikki ehdottomasti omistamisen arvoisia, tosi näyttäviä kasveja jotka olisi varmasti helppoja huonekasveja viileissä/kylmissä oloissa. Ne on myös Euroopassa aika halpoja. Jos haluaa kokeilla niitä ulkona niin puolivarjoisa tuulelta suojattu paikka on tarpeen (lehdet repeilee tuulessa), ja talvella kunnon suojaus. Laitoin kuvan C. striatasta Calanthe-keskusteluun.

Kiitos näistä, Niisku!

Ihanaa, kun pitkästä aikaa on kunnolla valoa kuvaukseen! coolEi ole valoa riittänyt tällekkään, kun pukkasi vain pari kukkaa...

Laitan pari kuvaa Kew'n tamanpaivaisesta kukinnasta. Tassa Prescottia-kokoelma

Ja tassa Disa tripetaloides.

Suurin osa kevatkukkijoista antaa viela odottaa itseaan.