Mikä orkidea kukkii nyt tammikuussa?

Ja aivan ensimmäisiäni perhosorkidea-hybridejäni, kukkinut uskollisesti vuosikausia. Taas tulossa ihan uusikin vana.

Samoin joka vuosi uskollisesti kukkinut venuksenkenkä-hybridi. Se on kapealle ikkunalaudalle sopivaa mallia, joskin lehtien "siipiväli" yli 60 cm. Itse kukka yli 10 cm - ei siis yllä aivan monsterimittoihin.

Lankesin minäkin tähän venuksenkenkään, hinta 21,95 ja kotona huomasin saaneeni kaksi pientä, erikoinen tapa istuttaa, mielestäni, kaksi puoli ruukkuista yhteen tavalliseen orkkidearuukkuun.

Nämä vain ovat kasveja joihin olin päättänyt olla sekaantumatta.

Sellaista se oon elämä, heikkoluontoisille. (ei hassumpaa)
Nyt sit pitää näitäkin yrittää opetella.

miten teillä muilla kukkii perhoset ilman lisävaloa? montako kertaa vuodessa? minulla on se yksi kerta.. keväällä pukkaa kukkavartta keskikesäksi kasvu lakkaa ja syksyllä kasvu taas jatkaa... mikä neuvoksi?

Mun ainoa Pleione-hybridi on ensimmäisenä kevätkukkijana työntämässä nuppua =). Laitan siitä kuvan sitten kun kukkii. Muutenkin hyvä päivä tänään, kun sain kesäloman haluamalleni ajalle! Täältä tullaan Lapin kämmekät! Ja Kew’hen halajaville tiedoksi että olette toki tervetulleita yksitellenkin, olisi kiva nähdä suomalaisia välillä - olisitte sitten vanhoja tai uusia tuttavuuksia. Puolitoista vuotta mulla vielä täällä jäljellä…

Kiitos Niisku. Kaiholla muistelen edellistä kertaa.

Suhvi! Täällä Raumalla minun useimmat perhoseni kukkivat kahdesti vuodessa,samoin dendrobiumit. Talviajan kukinta on vaatimaton ilman lisävaloa. Siellä Rovaniemellä lisävalaistuksen tarve lienee vieläkin kipeämpi. Itse olen päättänyt ensi talveksi hankkia kunnon valot, vaikka tämä orkidealauma onkin olohuoneessa ilmansuunnan vuoksi. Saattaapi perhe mutista loistelamppujen valosta telkkaria töllöttäessään, mutta näin pimeää talvea tuskin orkideani enää kestävät...

Eriasia sitten on, jos perhosesi aloittaa kukkavanan tekemisen keväällä ja lopettaa sen kesän ajaksi...Silloin lienee taas liian valoisaa sille! Joku pohjoisen asiantuntija osannee vastata siihen.

Enpä katso olevani pohjoisen asiantuntija, mutta Suhvin kasvi ei kasva kesällä todennäköisesti liian pitkästä päivästä ja/tai liian valoisasta yöstä johtuen. Paljossa valossa orkidean energia menee valolta suojautumiseen ja kasvu tapahtuu yön pimeässä. Tämän huonaa erityisesti nuppujen kehittyessä. Aamulla on aina isompi iloinen yllätys odottamassa. Siksi on tärkeää, että orkideoille järjestetään 12-14 tuntia valoa päivällä ja pitkä pimeä yö.

Vielä ehtii, kun kiirettä pitää, laittaa tänne tammikuussa kukkivia - huomenna on jo helmikuu!

Ja vielä erikseen yksi vaaleanpunainen unelma:

Itselleni käy juuri kuten Fleur ja Marnakin sanovat: kesäksi kasvu pysähtyy. Kukkavanat kukkivat jo auenneilla kukilla, mutta kasvu alkaa vasta elo-syyskuussa. Ja kun kukkavanojen kehitys vie noin 3 kuukautta (uskomattoman pitkä aika), marraskuussa aloittavat ensimmäiset kukintansa. Kukkia riittää sitten pitkälle kevääseen. Tässä näiden perhosorkideoiden ihanuus: muut nököttävät poteroissaan ja kukkivat ehkä kerran, kaksi vuoteen - ja silloinkin joko muutamia päiviä tai korkeintaan viikkoja. Perhoset tuovat iloa arkeen!

Olen Olivian kanssa samaa mieltä. Kun on monta erilaista perhosta niin on jatkuvasti kukassa joku perhonen. Minulla muuten equestis ja ne joissa on sitä mukana, kukkii kesällä.

Jospa minä laitan viimeisen kukan, kun laitoin ensimmäisenkin kuvan. Ja kun yllytetään, että vietlä ehtii.. Mutta nimen saatte sanoa te tietäjät.

Jos toi on sama dendro kuin viime vuonna lumikuningatar-päivillä, niin sitten mä tiedän…

En muista, mitä lumikuningatarpäivillä oli. Itse en siellä ollut ja omia siellä  olleita kasveja en kaikkia todellakaan muista. Mutta tämä kasvi on nimilapun mukaan D. sulawesiense. Ajattelin, että joku saa ensin sanoa, mikä se on, ja minä tarkistan, onko nimilapussa tällä kertaa sama nimi. Jos sanon ensin, mitä lapussa lukee, niin heti sanotaan kuitenkin, että ei se ole se..

Tämä kukki ensin viherhuoneessa syksyllä , josta siirsin sen myöhemmin takkahuoneeseen, kun pelkäsin, että viherhuonessa on liian kylmä. Takkahuoneeessa yritti ihan salaa kukkia uudelleen muiden kasvien takana.

Juu, sama on. Yritin sitä silloin puhuttaa jäämään... Tässä siitä otettu kuva, hiukan on jo matkaväsymystä nähtävissä kukissa.

Nyt on jo kyllä helmikuu mutta tämä oli kukassa tammikuussakin:

Käväisinpä minäkin tällä puolella, ja jotain tuohon Polluxin kysymään nimeen "Dendrobium Star Class" minulla on lisättävää.

Eli kyseessä on todellakin hollantilaisten patentoima kauppanimi Dendrobium nobile -johdannaisille risteymille, ja tuon nimen alla myydään aikakin sellaisia kasveja kuin Dendrobium Spring Dream ja D. Stardust.

Muuten tällä pikalisäyksellä kun lisää tekstiä, niin saa näkyviin nuo ‘yksinkertaiset’ heittomerkit winkwink (tästä kun on ollut puhetta).

Kiitti, Botanica!

(psst.. et laittaisi tuonne keräilysivulle kuvaa eräästä tietystä miehisestä vaatekappaleesta, jossa on orkideoita...?)

Kiitos, Botanica, sinullekin tiedoista. Jääköön D.nobile Starclass -hybridiksi tuo yksilö. Kivan näköinen kuitenkin ja ehkäpä kukkii paremmin, kun saa ensi syksynä raitista ulkoilmaa.