Tällainen otus tuli vastaan aamulla, kun menin hakemaan postia. Taustalla paphiopedilum pinocchio .
Dyakia hendersoniana (aiemmin Ascocentrum hendersonianum) kukat valmiina avautumaan. Tämä tuli Wössneriltä joskus vuosi sitten ja kukki viimeksi niin että vain pari kukkaa jaksoi avautua, nyt näyttäisi vähän paremmalta. Näitä tuli nyt myös Schwerteriltä useampiakin kappaleita.
Kotoisin Borneolta, jossa kasvaa epifyyttinä soistuneissa metsissä. Kasvia ei saa päästää kuivumaan missään vaiheessa. Omani on lasikossa sammaleisella palikalla, jonka toinen pää on vielä kupissa, jossa aina vettä. Kukkavana alle 10 cm, mistä saa jo minille mittakaavan.
Tässä vuosi sitten Orchid Palacesta hankittu rekisteröimätön risteymä Phalaenopsis lindenii x Phalaenopsis minus (tunnetaan myös nimellä Kingidium minus). Kukki viime kesänä parilla kukalla, nyt on vanassa jo useampia. Todiste taas siitä, että risteymä on jostain syystä helpompi kuin esivanhempansa - vuotta aiemmin hankittu P. lindenii työntää vaan juurta eikä näytä minkäänlaista kukkimishalukkuutta. Ja Kingidium minusta pidetään tosi hankalana tyyppinä. Kuvassa ei valitettavasti näy lehtien hauska pilkullisuus ja hiukan harmahtavanvihreä väri.
Sattuipa hauskasti menemään näiden V....pajan poistopöydästä ostamieni paphien värit.
Vaaleaan tulee toinen kukka samaan varteen.
Tähän en törmännyt Törnrosan lailla aamulla postia hakemaan mennessä, tämä kun asustaa lasikon ylähyllyllä. Mutta eilen en vielä tiennyt, että siinä olisi tänä aamuna kukkia.
Plectrophora cultrifolia, Akernelta vuosi sitten tullut mini, nimilapun mukaan Surinamissa kasvava, Comparettian lähisukulainen. Kukki myös viime syksynä.
Miltoniopsis Red Tide. Viime keväänä erittäin huonokuntoisena ilmaiseksi saatu, kaunis kiitos Pi...järven kioskin pitäjälle.
Cattleya hybridi kolmatta kertaa kukassa vuoden sisään
Ei tuo kuva oikein onnistunut, mutta tämä aukaisi kukkansa nyt lauantaina. Olen saanut tämän (mielestäni) dentron paikallisesta kukkakaupasta noin vuosi sitten kun hain sieltä nk. viruteltavia kukkia. Olen iloinen että olen osannut hoitaa tätä oikein kun olen todella aloittelija tällä saralla.
Juu dendrobium on ja nuppujakin tuollainen rivistö tulossa - tämähän se on harrastuksen ilonaiheita!
Tämä on varmaan niitä maailman helpoimpia kavereita. Onc. ''Tiny Twinkle''. Seitsemän kukkavartta, aloitti niiden tekemisen jo joulukuussa, vähän on ollut ehkä huonolla valolla, kun ovat nuo huiskulat niin pitkiä. Tuoksustakin olen oppinut pitämään, on ilmassa etenkin aamupäivällä. Jaoin viime kesänä moneen, moneen palaan ja nekin kuulemma kukkivat. Itselläni toinen "varakappale", aloitti kukkavarsien tekemisen vasta maaliskuulla ja etenee ripeää tahtia, ainakin yhtä monta tulossa kuin jo kukkivaankin. Jos dendrojen kanssa äksyilenkin, niin nämä on mukavia.
Eikös näitä ole punaisiakin? Jos joku haluaisi vaihtaa, voisi saada noista hyvän alun.
Kukat vielälähempää. Ovat aluksi lievästi punertavia, mutta väri muuttuu kellertäväksi aika pian.
Schoenorchis pachyacris
Taasen niin sieviä ja pieniä kukkia.
Meillä kukkivat nämä:
Mahtaisikos Bulbon tuntematon olla Oncidium (ornithorhyncum) Sharry Baby ‘Yellow Flash’. Kovasti näyttää samanlaiselta kun omani. Voimakas tuoksu ja kukkii todella runsaasti. Vanhemmiten kukat haalistuvat melkein vaaleanpunaisiksi, mutta juuri auenneet ovat tumman viinin värisiä.
Siis ekalla tämän ketjun sivulla oleva kukka.
Harmaintakaan aavistusta, tällä hetkellä 42 kukkaa auki ja pukkaa vielä toista kukkavanaa
Riittahelena, minulla on sellainen O. Tiny Twinckle 'Red Fantasy', jossa on kerrottu kukka ja kahta punaista väriä. Tuoksuu miedosti. Valitettavasti kuvat ovat huonohkoja. Ajattelin jakaa kasviani lähiaikoina. Kiinnostaisiko vaihdokkaana?
Marna, ehdottomasti kiinnostaa. Luulen, että voisin toisen omistani jakaa, siinä on nyt 14 bulbia ja sen voisi ainakin puoliksi laittaa, jos ei kolmeen osaan. Tuo parhaillaan kukkiva on noin 10-bulbinen. Kummasti ne kesän aikana “lihovat”. Kunhan nyt saavat kukittua. Hyvin pitävät sitten vielä kasvukirin loppukesällä.
Nyt tämänkin Aerideksen ankkojen päät alkavat nousta, kyseessä siis A. lawrenciae.