Mikä orkidea kukkii nyt toukokuussa

JIIHAA! Ensimmäinen onnistunut cattleyan kukitus tässä huushollissa!
Nimettömänä ostettu Cattleya ''plantagenii'' avasi ainokaisensa eilen...pomppivaa hymyä ja tuoksuukin jo...sydän

Onnea kovasti. Kylläpä onkin kaunis. Onko se ollut sinulla pitkäänkin ja onko ylipäätään miten iso?

Kiitos, kiitos.
No onhan tuo aika kookas kasvi, bulbien korkeus ruukun pinnasta lähes 40 cm. Kukka on n. 13 cm.

On ollut mulla n. vuoden, alun perin äidilleni synttärilahjaksi ostettu.
Äiti antoi sen sitten mulle "kesähoitoon", joka vähän venyi...

Minäkin alan päästä juonesta kiinni näiden hoidossa. Tämä keltainen Phale avasi tänään yhden kukistaan....

Avaisikohan se vaalea itsensä jo huomenna....sydän

Hyvähyvä, Pappis! Ja kiva amppeli sulla myös. Minua ilahduttaa aina kun näen phaleja amppeleissa...
Ovatko kasvit erillisissä ruukuissa vai oletko istuttanut kaikki samaan?

Kaikki (5kpl/amppeli) on istutettu ilman omia ruukkuja. Minulla on myös toinen amppeli samalla tavalla istutettuna ja olen huomannut että viihtyvät paremmin kuin ruukuissa. Ei tarvitse kukkavarsia tukea, kunhan muistaa kastellessa käsitellä varoen että ei katkea. Kastelukin on helppoa kun upottaa koko amppelin pesuvatiin ja antaa imeä oman aikansa. Vettä valuu muuten yllättävän vähän aikaa kun nostaa amppelin taas ylös. Uusia lehtiä tulee ja kukkiikin… Olen ollut tyytyväinen keksimääni ratkaisuun ja suosittelen muille myös.

Kiva systeemi. Mistä ostit tuon amppelin?

Olen nähnyt täällaisia ampeleita tarjoustalossa 4 euro/kappale.

Ompa komea perhonen mairella.

Ulkotyöt vievät ajan, mutta laitan pari kuvaa kukkivista. Osa kukki jo viime kuussa.

Aranda Mis Thailand tekee nuppua, vaikka pitäisi kukkia vasta näyttelyssä. Denrojen piti kukkia kevättalvella, mutta ne kukkivat nyt. orkideat eivät katso almanakasta kukinta aikaa, ei anakaan kaikki

Ostin paikallisesta multasormesta ja maksoi 4e koko systeemi.

Kyllä on nyt ilmat sekaisin; juhannusruusu avaa jo kukkiaan ja vuorikaunokki ja lupiinit jo täyttä päätä. Mitähän jää enää kesäkuulle?

Sitä juhannusruusujen kukintaa - tai vielä tulevaa sellaista - ihmettelin minäkin viime viikonloppuna, kun reviirilläni hääräsin kasteluletkun kanssa (ihan tosi, kahden viikon sademäärä oli mittarissa 7 mm, eikä sadevesitynnyritkään siltä näyttäneet, että olisi liiemmin satanut _ ei silti, viime vuonna kastelukausi alkoi huhtikuun puolivälissä): juhannusruusut olivat isoilla nupuilla. Mahdankohan iltasella löytää ne kukkivina.

Suviruusu on niin isolla nupulla, että kohta aukeavat. Omenapuut ja syreenit kukkivat yhtaikaa. Kaikki kevään pionit kukkivat yhtaikaa.

(Hoksasittekos, että ollaan orkideapalstalla? =)

Voi että, on mummilla ihania kukkia. Värit ja muodot on mahtavat.