Mikä orkidea kukkii syyskuussa 2012

Kaipa se on tähän syksyyn siirryttävä :slight_smile:
Dendrobium oligophyllum on kukkinut koko kesän, milloin yhdellä, milloin useammalla kukalla. Se on ollut niin pahuksen vaikea kuvattava, että tänään auringon paistaessa päätin sen "kesyttää". On edelleen pysynyt pienenä, 10-12 senttisenä. Kukka parisenttinen.

Ascofinetia Jin hwang Je kukkii ensimmäistä kertaa minun kotona siihen tarvittiin vaan enemmän valoa ja muovipussi juurien&korin ympäri…ja tämän älymiseen meni minulta 1 1/2 vuotta

Coelogyne usitana kukkii taas. Kuusi kukkavanaa tulossa, toivottavasti yksikään ei nuupahda.

Jos mun pitäisi ottaa orkidea mukaan autiolle saarelle niin ottaisin tämän. Ei  yhtäkkistä kukkien ilotulitusta, mutta viehkoa kauneutta josta saa yleensä  nauttia kauan.

Maxillaria praestans kukkii 2 kukalla

Minulla on vain näitä nobileja…

Dendrobium nobile v. Cooksonianum

Melkoinen rotisko. Korkeutta lähes 60 cm.

Ja tämäkin 3 euron hankinta v. 2011 .
Dendrobium nobile hybr.

Phaleonopsis hieroglyphica kukkii 3 vanalla

ja tuoksuu vähän mintulle

Olen sanonut monta kertaa aiemminkin ja sanon sen jälleen, ettei orkideoiden harrastaminen ole malttamattoman hommaa. Alkuinnostuksen vallassa about 10 vuotta sitten kukkakaupasta ohikukkineena ostettu venuksenkenkä kukkii ENSIMMÄISEN kerrran. Tämän "jokerin" ensikukintaan ei liittynyt ylimääräistä jännitystä, sillä osasin odottaa Dellainan tai Deperlen tms. tyylisiä kukkia, mutta on tämä siltikin mukava vihdoin päästä nauttimaan tämänkin kasvin kukista. Tuli hieman nostalginen fiilis. Kaikki nämä vuodet kasvi on ollut jotakuinkin samankokoinen ja -näköinen. Hiljalleen se on kasvatellut uusia lehtiä ja kuihdutellut vanhoja. Mikä lie pidätellyt tähän saakka, mutta ilmeisesti nyt taivaankappaleet olivat viimein oikeassa asennossa.

Cattleya Angel Bells ‘’‘‘Suzie’’‘’

Hoyabella; perhosorkideat voivat kukkia jopa vuoden ajan samasta kukkavanasta ja samat kukat
kestävät kuukausia. Minulla pienikukkaiset ovat olleet kestävimpiä.

Bonanza; Onpa Sinulla ollut kärsivällisyyttä odottaa kukintaa. Minulla on yksi kolmevuotias Doritaenopsis, jonka kukkia en  ole vielä nähnyt. Tuokin aika tuntuu tosi pitkältä.

Oho, Bonanza tosiaan omaa lehmän hermot. Jos mulla olisi joku kasvi 9 vuotta kukkimattomana, olisi se siirtynyt jo vuosia sitten seuraavalle tai kunnosta riippuen sitten lähemmäs kompostia.

C. Mini Purple ‘Cluster’ tänä aamuna. Tämä väri on niitä, joita kumpikaan kamerani ei ihan ymmärrä - syvä hohtava magenta. Kameraan tarttuu terälehtien kiilto, joka saa kukan näyttämään todellista vaaleammalta. Kukissa on hillitty hajuveden tuoksu, joka tuntuu läheltä nuuhkiessa. Kasvi on pieni, pystyin lehti kurottaa noin yhdentoista sentin korkeuteen.

Ascocenda Sunny Drops

Dendrobium nobile hybr.
Tämä on siitä ihmeellinen, että se ei ole pudottanut lehtiään (kuin ehkä jonkun…), vaikka se on ollut
minulla kolme vuotta.
Versoja on nyt  18 kpl ja uusia tulossa 7…

Dendrobium farmeri pink.

Toinen kukinta tänä vuonna.

Suloinen tuo Teenjuojan Mini Purple.

Olisin voinut vannoa, että florindan Ascocenda Sunny Drops olisi ollut A. “Miss Orange”. Yhdennäköisyys on kuvassa hämmästyttävän suuri.

Kaikki sivun kukat ovat pussattavan hienoja.

Minulla on myös kuvien otossa värientoisto-ongelma. Kuvien otosta voisi saada hyvän artikkelin lehteen.

Tämä minun askoni tuli Schwerteriltä toissa kevään yhteistilauksessa Sunny Drops nimellä, mutta oranssilta se enemmän näyttää luonnossakin kuin keltaiselta. Rainmixillä voi olla myös vaikutusta väriin. Ainakin perhosten kohdalla väri on joidenkin kohdalla ikäänkuin syventynyt.

Laelia purpurata?

laelia purpurata

Eria javanican kukka ei ole mitenkään huomiotaherättävä ulkonäöltään, mutta tuoksultaan on. Koko huone tuoksuu sen ansiosta kielolta.
(Sain sentään yhden kunnollisemman kuvan hankalasta kuvattavasta.)

Kuva on hyvä tosi hankalasta kukinnosta. Omani Eria javanicani on kasvanut purkista niin reippaasti ulos että taitaa olla turha odotella kukkia. Onko kasvisi Ruissalosta vaiko jostain maailmalta?