...kukka lähempää.
Ihana tuo Olivian vanda!
Tässä kukkivia perhosia (osa tosin aloitti kukintansa jo loppusyksyllä):
Philadelphia
Tämän perhosen kukat tuoksuivat ihanan mausteiselle kesällä, kun tämä kukki viimeksi. Nyt en haista mitään, mutta se voi johtua myös nenän tukkoisuudesta...
Pikkuperhonen. Teki ensin tosi paljon nuppuja, ja heti kun kaikki kukat olivat auenneet, alkoi tehdä uusia nuppuja kukkavanojen päihin.
Sitten on vielä tällainen.
Luulin, että tästä tulee joulukukka, mutta eipä tullut edes uudenvuodenkukkaa... Perfektionisti: kasvatti ja aukoi kukkansa todella hitaasti. Ei ole onneksi pannut pahakseen sitä, että asuu edelleen kapoisessa ruukunpuolikkaassa.
Hänellä on viehättävät syyläiset karvakorvat.
JK: Raakin eilinen perhonen on tosi hauska!
Mustakin nuo pilkulliset on hauskoja ja oon koittanut etsiä sellaista. Niistä tulee mieleen ulkohuussin seinä.
Veikkaanpa, että tuo Teenjuojan perfektionisti Maudiae-tyypin venuksenkenkä tulee olemaan yhtä helppo kuin tämä: Paroni von Bauhaus. En edes muista, kuinka usein on näiden vuosien kuluessa kukkinut. On sukhakulii-sukupuuta.
Ja tässä todellinen ikikukkija Paphiopedilum Pinocchio. Olen ostanut sen talvella 2002, nyt menossa neljännen kukkavarren ensimmäiset kukat. Edelleen olen sitä mieltä, että on ehdottomasti helpoin, lähes aina kukassa oleva venuksenkenkä-risteymä. Näitähän on myös vaaleanpunaista linjaa.
Olen samaa mieltä Olivian kanssa, että P.pinochhio on varsinainen ikikukkija. Omani on lähes saman ikäinen ja se on ollut kukassa lähes jatkuvasti. Viime keväänä jouduin katkaisemaan vanhan kukkavanan, koska taistelin niin raivokkaasti sitkeää villakirvainvaasiota vastaan ja halusin antaa kasville kaiken mahdollisen voiman. Heti kesällä huomasin uutta vanaa kasvamassa ja taasen on kukkia! Kirvaongelma vaikuttaa ainakin toistaiseksi helpottaneen. Seuraan tilannetta herkreämättä.
Eikö Pinocchiota ole hankala siirtää esim. kasteltavaksi, kun sen kukkavana tulee kovin pitkäksi? Vai kasteletteko kasvia siirtämättä? Minulle Ponocchiosta tulee mieleen vanhan ukon naama, mutta onneksi venuksenkenkiäkin on monenlaisia ja moni näyttää omaan silmään sopivalta.
Ihan vaan ympäri ruukkua lorautan vettä, ehkä ihan joskus siivousinnossani sen upotan. Ja tukikepissähän se pysyy kiinni. Joten hanki vaan!
Tervehdys
Nyt olen niin tyytyväinen itseeni, että täytyy esitellä muillekkin viime keväistä lahjaani (Coelogyne Mooreana var. Blockhurst muistaakseni). Tämä kaunistus tosin kukkiessaan koristi miehen mopotallia, kun oli siirretty remontin tieltä sinne talvehtimaan
Hieno, todella hyvä saavutus ja onnea. Omaa C. Mooreanaxusitana en ole saanut kukkimaan enkä kasvamaan. Tuli viimekeväänä yhteistilauksesta eikä senjälkeen ole tapahtunut mitään, ei yhtään mitään edes verson kasvua viime kesällä!!! Millaisessa lämpötilassa kasvisi on viettänyt talven? Miten olet kastellut? Voitko ottaa vielä kuvan koko kasvista? Omani on ollut 12-15 asteisessa viileässä huoneessa.
Minun viime kevään yhteistilauksesta hankkimani C. mooreana x usitana on mitä ilmeisimmin tehnyt kukkavanan. Se on vielä niin alussa, että se näyttää äkkiä katsottuna uudelta bulbin alulta. Kasvunopeus on ollut kuitenkin niin kiivasta, että päättelisin sen kuitenkin olevan kukkavanan alku. Täsmälleen samanlaiselta näytti aluksi C. speciosan kukkavana viime kesällä. Omalle kasvilleni en ole tehnyt mitään merkillistä. Kesän se vietti kuusen alla ja sisällä olen pitänyt sitä puoliviileässä kostuttimella ja lisävaloilla varustetussa paikassa yläkerran aulassa.
Kokouksessa ollut Dendro lähikuvana
Dendro ja Phalaenopsis schilleriana
Phalaenopsis schilleriana
Bulbophyllum kasvaa kaapissa