Mikä orkidea kukkii tammikuussa 2010

juu, huomasinkin… ehdin vaan laittaa tänne ennen kuin fb:ssä käväsin…

Luppakorvamallinen perhonen...

...lähikuva kukasta.

Tämä Paphiopedilun kukki viime vuonna maaliskuussa neljällä kukalla. Nyt on yksi auennut jo tammikuuta valaisemaan.

Raakin edellisellä sivulloa kukkiva phapi on niin hyvinvoivan ja runsaan näköinen lehdistöltään että… :slight_smile:

Phal. Schilleriana

Ei se ole mikään ihme, se Paphi nimittäin on Ruissalon kantaa ja Aarno istutti sen itse saviruukkuun ja siinä se on edelleenkin. ;)

Se kasvaa vähän toispuoleisesti, mutta en ole uskaltanut siihen kuitenkaan koskea.

rippe1:llä näyttääkin kukkivan toinen tuon minun edellisen sivun kukkani esivanhemmmista. ;)

Itse en ole tuota vielä saanut kukkimaan, mutta Stuartiana taisi kukkia viime talvena.

Raakki, minullakin Philadelphia kukkii nyt. En ole saanut kukkimaan Stuartianaa. surullinen

Tältä näyttää uudenvuodenkukka nyt. Vanda coerulescens

Kuvitelkaapa tuo huuli hiukan lilahtavaksi, ei ole noin selkeä sininen. Kehälehdet vaihtoivat väriä kuin kameleontit kun yritin kuvata eri valo-olosuhteissa, mutta kuvassa on suht. oikea palelevan sininen sävy. Kukka on hyvin siro, läpimitta 2,5 - 3,0 cm.

Kyseessä on pienehkö/kompakti vanda: pisin lehti on alle 15 cm. Sen sijaan juurissa on rehevyyttä, paksuin on lähes pikkusormen paksuinen.

Toisin kuin Vanda coerulea, johon tämä nimien samankaltaisuuden vuoksi usein sotketaan, tämä vanda on lämpimän ilmanalan kasvi. Se kasvaa 300-400 m korkeudella merenpinnasta kun taas coerulea 900-1500 metriin. Ja se tuoksu! Hiukan syreeniä, vähän laventelia. Taas on saanut viettää aikaansa pää lasikossa...

Tuota olen ajatellut, kun viihtyy lämpimässä.Oliko se yhdistyksen viime vuoden Schwerteryhteistilauksessa?.
Hyvin viehättävä.

Juu. Ja luonnossa tuo on satakertaa ihanampi kuin noissa kuvissani.

Eihän tommosta olekaan? Tai jos nyt sitten kuitenkin, niin tosi upea! Tsekkasin, että Schwerter tarjoaa noita vain aivan pieninä taimina. Ei taida kannattaa?

Tuntuu kukkivan jo pienenäkin, näkyyhän lehtihangoissa 2 aikaisempaa kuivunutta kukkavartta.

Tarkka tuo Omorio - niinpäs onkin! Yksi lehti on kesän aikana kuihtunut, mutta luulen, että tämä on täysi-ikäinen, mitat vastaavat esim. David Groven kirjassaan Vandas and Ascocendas antamia mittoja.

Hari, kuinka pientä on nyt tarjolla?

Ovat kolmen sentin purkkeja, kun täysikokoista myydään 12 sentin purkissa.

Kovinpa ovat pieniä! Ei kyllä kannata.

Täytyy koettaa etsiä muualta. Samaten on etsinnässä Vanda lilacina, jonka Olivia esitteli viime vuonna.

Tuo P. Philadelphia on ihana. Oon jo vuoden tuolaista etsinyt. Kaksi kirjavalehtistä olen bongannut, mutta ne ei ollut yhtä nättejä. Löytysköhän tuota mistään netistä?

Tällainen aloittelee nyt kukintaansa...