Mikä orkidea kukkii tammikuussa 2012

Hyvää alkanutta vuotta! Toivon, että se tuo tullessaan meille kaikille paljon onnea ja iloa.

Bulbophyllum
Sunshine Queen, nimensä mukaisesti valaisee taas lasikon.

On Mummin Malesiasta tuoma pullotaimi, joka on kiertänyt myös palikan toiselle puolelle. Useimmiten se kukkii yksi kukka kerrallaan, nyt on juhlan kunniaksi kaksi. Kun olen nimitellyt näitä umbellatum-tyypin bulboja kuoro- ja punkkaripojiksi, niin nämäpä nyt sitten varmaan ovatkin kilttejä tyttökuorolaisia, kun ovat auringonsäteen kuningattaren kukkia :slight_smile:

Dinema (Encyclia) polybulbon

Hyvää uutta vuotta kaikille, ja sen kunniaksi Dendrobium nobile Nikkou räjähti kukintaan: laskin 25 nuppua, joten kasvin kokoon (pisin puikko 9,5 senttiä) nähden aikamoinen pläjäys tulossa:

Dendrobium nobile Nikkou

Kukkien väri on myös paljon parempi kuin kesäkukinnassa.

Dendrobium nobile Nikkou

NYT voin jo enemmänkin kuin suositella tätä kaunotarta – kyllähän olen lukenut, että pienoinen on innokas kukkija, mutta en sentään odottanut tällaista innokkuutta!

Ja vanha uskollinen Aerangis luteoalba jaksoi kukkia vain yhdellä vanalla, vaikka aloitti kolmen kasvattamisen:

Aerangis luteoalba

Sisselia oli kysynyt 20. joulukuuta:

"Onko Coelogyne mooreana x usitanassa paljon eroa pelkkään usitanaan? Mulla on nimittäin Coelogyne usitana, joka viihtyy hyvin, mutta mooreana x usitanakin näyttää tosi hienolta."

Itselläni ei ole usitanaa, eikä mitään kokemusta siitä. Olen kuitenkn ymmärtänyt, että se kukkii vain yhdellä kukalla kerrallaan/vana ja on sen takia joidenkin mielestä varsin mitätön kasvatettava. Mooreana x usitanan etu lieneekin ennen kaikkea, että se kukkii kunnon kukinnolla todella näyttävästi. Kukinta on kuitenkin lyhyt: kukat kestävät n. kaksi viikkoa. Tosin ne aukeavat eri aikoihin, joten n. neljään viikkoon päästään kokonaisuudessaan.

Hoidoltaan mooreana x usitana on täysin vaivaton: en uhraa sille juuri ajatustakaan, lisävalon alla piemimmän ajan kuten muutkin orkideat. Kastelen sitä tasaisesti koko ajan, se on ollut sekä sisällä että kesäisin parvekkeella ihan yhtä hyvällä menestyksellä.

Jaahas, kuulostaa tuokin taas välttämättömälstä kasvihankinnalta. Meneeköhän taas niin paljon plussallle että uskaltaisi pikku tilausta…

Calanthe rosea. Tämä ei tarvitse kukitukseen lisävaloa. Pimeästä syksystä johtuen kukat hiukan vaaleammat, kun normaalisti.

Joskus ihmettelen, miten elostanne noiden ihanasti kukkivien kasvienne kanssa tulee yhtään mitään? Tai siis siitä muusta elämästä, kodinhoidosta jne? Itselläni menisi kaikki kotona vietetty aika vain noiden ihanuuksien tuijotteluun

Mummi, mikähän …rosea? Viisaat tietysti tietää mutta minä en tunnista. Kaunis on ja lisävalotta kukkijoille olisi paikka :))

Tiipap, niinhän meillä meneekin! Kohtalokkainta on se, että työkin on kotona – arvaa, tuleeko työnteosta mitään! Ei tule, kun Nikkou komistuu silmissä:

Dendrobium nobile Nikkou

Calanthe rosea. Taisi nimen alkuosa hävitä jonneklin.

Tiipap. Onko olemassa jotain muutakin elämää?

mummi, ei taida olla Ainakaan, jos kysyisi mieheltäni hänen katsellessa ja kuunnellessa orkideahössötystäni omien kasvieni, kavereiden kasvien, orkidearyhmämme, Budapestin reissun jnejne suhteen.
Mutta tämä on kyllä harrastus, joka tuo elämään hyvin paljon iloa ja kauneutta, sekä uusia ystäviä.

Ainoa huono puoli orkideaharrastuksessa (jos ei laske tota rahanmenoa) on se että on vaikea saada muita kasveja pysymään hengissä kun niitä pitäisi kastella useammin. Taitavat pikkuhiljaa kuolla pois…Ja kovin laimeaa on ollut nyt innostus siemenluetteloihin.

Kiitos mummi tiedosta :slight_smile:

Tämä on alkanut kukkimaan, en vain tiedä sen nimeä, sillä on tosi pienet kukat  ?!

tavis perhonen kukkii

Satuesin kasvi on joku Dendrobium kingianumin hybrideistä. Tavallisin niistä on Berry ‘Oda’, mutta muitakin melkein samannäköisiä on olemassa. Kiitollinen kasvatti.

Kiitos Teenjuoja nimestä, katselin googlesta ja saman näköisiä siellä oli. Tuo on kyllä helppo ja kukkii usein.

Dendrobium nobile aukaisi kaikki kolme kukkaansa. 5 euron ostos. Ei ole saanut talven aikana tippaakaan vettä?

Coelogyne cristata x C. mooreana  aukaisi edellisyönä ensimmäisen kukan ja viimeyönä 2 seuraavaa. Nuppuja on vielä 4. Tämä on mielestäni hienoin orkidea mitä minulla on.