Mikä orkidea kukkii toukokuussa 2010

Laelia alaorii

Tässä kukassa yhteistilauksesta hankittu phalaenopsis I-Hsin Salmon`Copper Star´. Siinä oli kaksi kukkavanaa nuppuineen valmiina. Nyt ensimmäinen kukka on auki. Pari pienintä nuppua eivät selvinneet matkan rasituksesta.

Täälläkin tervehtää kukkasin yhteistilausuutukainen: Chiloschista lunifera.

Chiloschista lunifera

Kehuu vielä olevansa "Black", mutta ei kyllä lunasta tuota lupausta!

Minulle tuli muutama viikko aiemmin Schwerteriltä juuri samanlainen Copper Star kuin törnrosalla on kuvassa yllä. Se vasta kasvattaa kukkavanaansa, mutta kiva nähdä jo etukäteen, millaiset kukat sillä on

Ja taas on nimi unohtunut viestistä…

Perhosorkideoistani ensimmäinen uudelleenkukkija avasi tänään ensimmäisen uuden kukan . Tämä on ollut minulla viitisen kuukautta. Ei mikään suuri askel ihmiskunnalle, mutta harrastelijaa ilahduttava näky. Luulin pitkään, että perhoset boikotoivat minua, mutta nyt kaksi muutakin kasvattaa kokonaan uutta kukkavanaa. Ehkä kevät on ne villinnyt tai sitten luomu-kaktusravinne, jota olen niille tarjoillut täydennysravinnoksi, on ihmeainetta.

Rodriguezia venusta

Sori, Tiipap ja kaikki muutkin tuon phalen nimestä. Tilauksesta minulle kyllä tuli myöskin oikea p. `Copper Star´. Tämä tässä kuvassa on oikeastaan p. Su-An Cricket( Gelblieber x manii). Jotenkin vain sekosin noissa nimissä .

Kargen tilauksessa vuonna 2007 tullut Trichopilia tortilis ‘’large’‘ x Trichopilia turialbae ’‘alpha’' piti viime vuonna välivuoden, mutta nyt on kukassa. Toisella puolen ruukkua olisi ollut myös kaksi kukkaa, mutta läträsin niiden päälle vettä ennen kuin hoksasin niiden olemassaolon. Vanhemmista ensimmäisen kasvualue Meksikosta Keski-Amerikkaan, jälkimmäisen Costa Rica, Nicaragua, Panama. Kosteaa ja lämmintä sekä varjoa. Tämä ollut lasikossa, mutta kasvaa varmaan myös ikkunalaudalla.

Minullekin tullut Phal. Su-An Cricket kukkii kolmella kukalla kahdesta vanasta :slight_smile: Ja taitaa tuo manii olla Phal.mannii. Kirjoitusvihreitä, luulen.

Yksi luottokukkijoista Leptotes bicolor on avannut kolme ensimmäistä kukkaansa. Tänä vuonna olisikin tulossa ennätyskukinta, jos vain kaikki nuput jaksavat aueta.

Kukat kasvavat huolettomasti, jotkut ylösalaisin, mutta eipä näytä tahtia haittaavan.

Jos nyt katselette niitä yhteistilauksessa tulleita muutamaa "ruohosipulinvartta" pikkuisessa ruukussa, voin lohduttaa, että sellaisena tämäkin on tullut, viitisen vuotta sitten, tässä tosin kaksi vierekkäistä tainta päättivät kasvaa yhteen.

Tämä Madeiralta tuotu maaorkidea innostui kukkimaan.

Onpas siinä iso puska. Paljonkos on leveyttä?

Yhteistilauksessa kuun alussa tullut: Asc. ampullaceum

Dendrobium lindleyi availee ensimmäisiä kukkiaan.

Kuluneena talvena en voinut tarjota tälle kylmää paikkaa, joten pidin sen olohuoneen etelään päin olevalla ikkunalla kiinni lasissa parin kuukauden ajan. Enkä kastellut kuin ihan joskus hivenen. Näyttäisi että kylmää tärkeämpää kukkimisen kannalta olisikin kuivuus. Tosin ainakin tässä vaiheessa kukat ovat väriltään hailakoita ja kukkahuiskilot sojottavat  tosi pitkinä ja niissä on harvassa kukkia. Kukintovarsia on yhtä monta kuin edellisvuonna, mutta kahdesta kuihtui nuppuja, kun jouduin tätä siirtämään toiseen asentoon, kun harottavat huiskilot olivat tulla ulos kaapista.
Samassa paikassa pidin myös tämän lähisukuista D. jenkinsiitä, mutta se vain pullautti lasikkoon takaisin päästessään monta uutta vuosiversoa, kukista ei tietoakaan.

Vähän toista metriä.

Reilun vuoden ollut vanhin perhosorkideani aloittelee ensimmäistä uutta kukintaansa tänään.

Valitsin tämän osittain siksi, että se oli ruukun pinnalta mitattuna vain n. 35 cm korkea ja lehdetkin pienet ja pystyt. Nyt se ei näytä enää yhtään samalta: sillä on monta uutta isoa lerppalehteä ja kukkavanan pituus jo n. 60 cm. Kukat eivät kyllä ole entistä suurempia. Silti ihan mukava kasvi.

Tämmöinen pienokainen väänsi  yhden kukan