Olivialle terveisiä: ei kuki jenkki täälläkään! 
Sen sijaan hailakankeltainen Phragmipedium bessae var flava kylläkin:
Mua niin ottaa PANNUUN ettei tuo ole se aito ja alkuperäinen PUNAINEN! 
Ruukkutarhuri, oletko saanut väärän värisen? Vai suretko sitä, että punainen laiskottelee eikä kuki?
Mun Dendrobium jenkinsiini on kaiken järjen mukaan jo kukintaikäinen, onnistuin toista vuotta sitten ostamaan Filipalta tällaisen roikkuvan sammalpallon. Mutta uusia versoja vaan kasvoi heti kun siirsin takaisin lasikkoon. Ei kukaan tietäisi tälle kukitusjippoa?
Juu, väärän värinen tuli. Emmää mittään flavaa ollut halunnut, eikä tainnut tarhuri tietää mulle sellaisen myyneensä.
Mulle jenkki tuli vasta nyt keväällä Orchids & Morelta, iso rehu täynnä kuivettuneita kukkavanan muistoja. Rupesi oitis vaan väkertään uusia versoja heti, kun näki ensimmäisen kerran vettä. Ehkä se oli just kukkinu jo? Toivoo nimim. "Toiveajattelija" 
Aika todennäköistä, että onkin jo kukkinut. Kukinta-aika kun on kevät, joissakin lähteissä talvi-kevät. Kääntelin tuossa omaani, eikä sieltä löydy ainuttakaan johtolankaa, että olisi ikinä kukkinut.
Varsin kukintahaluisia nämä Vanda tesselata -risteymät. Kummankin kakkoskukat tässä rinnakkain. Pienemmässä näkyvissä jo seuraava kukkavarsi…

Dendrobium lindleyi tänään kuivumassa varovaisen kastelun jälkeen keittiön yläkaapin kahvasta.
Jälleen harmittelen, etten osaa kuvata sitä hyvin. Kukat ovat saaneet väriä ja hehkuvat jokainen kuin pieni aurinko.

Edellisvuotisia kuvia katsellessa tuntuu, että vaikka kukkahuiskilo on kookkaampi, myös kukat ovat suurempia. Eipä enää mahdu kukkivana lasikkoon, vaikka kenkälusikalla avittaisi ;) On hämmentävän kaunis livenä.
Onnea kauniista kukinnasta. Minusta tuo on kaunis ilman kukkiakin - omani ei kyllä taida olla kaunis niinkään, kun jäljellä on vain neljä lehteä ruttuisten bulbien kanssa, mitähän sille oikein tekisin.
Mitä sinulla on kasvualustana?
Tämän lindleyin kukittamista pohdittiin täällä kolmisen vuotta sitten, ensimmäinen vuosi ei tuottanut tulosta, mutta jo viime vuonna yllätti. Kasvaa pelkällä massapalikalla, ei edes sammalta lisänä, kiertää osin jo toisellekin puolelle. On kosteassa lasikossa tuota talven kuivaa kautta lukuun ottamatta, en edes vienyt viime kesänä ulos.
Oiskohan Mummi kuulolla, hän tietäisi mitä sun pitäisi omallesi nyt tehdä…
Mua hämmästytti, että jenkinsii ei kestänytkään aurinkoa! Käräytin heti alkuun muutaman lehden, jotka sitten tippuivat pois. Olen käsittänyt, että se nimenomaan RAKASTAA aurinkoa??? Jostain luin että Kiinassa kasvattavat (olikohan aggregatumia?) talojensa katoilla.
Kyllä tuolle D. jenkinsiille valoa suositellaan, tosin jossain myös puolivarjoa. Selitys voisi noille palaneille lehdille ollakin se, että niiden solukko on kasvanut keinovalon alla eivätkä äkkiseltään kestäneet luonnonvaloa.
(aggregatum = lindleyi)

Valmiiksi kukkimaan alkanut Burrageara Nelly Isler pääsi piristämään orkideakokoelmaa, kun muut vain tällä hetkellä lähinnä kasvavat. Toivottavasti siitä tulisi myös pitempiaikainen tuttavuus pöydälle.

Todella pitkään jo kukkinut Dendrobium Formosa Star kukkii kuudella kukallaan ja loppua ei vielä näy. On näköjään melko helppo ja kiitollinen kasvi ikkunalaudalle. Kukat ovat suuria ja virkeitä. Orkidea on ollut minulla runsaat pari vuotta.
Vau. Mulla on toi ihan sama, ja kokemukset samat: todella iisi ja kiitollinen kasvi, ja kukathan on aivan MAHTAVAT – ja kestävät monta kuukautta. Sitä paitsi se on viherkasvinakin todella näyttävä ja hieno. Suosittelen! (Sanoo hän, jonka rehun puikoista kaikki yhtä lukuunottamatta on kaljuja…
)
Tältä näyttivät nämä pyrstötähdet pari päivää sitten:
Eilisen aikana ensimmäinen avautui ja tuoksu illan hämärässä oli taivaallinen.
Komorien saarilla 600 - 1000 m korkeudella, mahdollisesti myös Madagaskarilla kasvava Angraecum florulentum. Ei paljoa valoa, lämmin-kuuma ja kostea ilmasto. On livenä huomattavasti ihanampi kuin kuvissa - ja se tuoksu! Tuli vuosi sitten Schwerterin yhteistilauksesta.
Vascostylis Thai Sky on kukkinut jo kolme viikkoa,
vanhetessaan kukat tummuvat liilan sinisiksi.
Pap. Joyce Hasegawa

Mustekala kukkii ainakin puoli vuotta Yhdestä vanasta.
L.C.klowe knot viihtyy amppelissa lämpimässä huoneessa. Viileällä ikkunalaudalla tarvitsee lämpömaton.
Pragmipedium carol Kannzer kukkii kahdella vanalla ja kolmas on tulossa.