Olen nähnyt tämän vuoden puolella Päivi-56:n perhosorkidean näköisiä kasveja Stockmannilla ja yhdessä pienessä kukkakaupassa, joten kyllä niitä saattaa tulla vastaan. Ne olivat muuten kalliimpia kuin tavalliset perhosorkideat!
Tässäkin vinksotetaan: Angraecum florulentum
Maailman orkideakonferenssissa Glasgow WOC1993 tämä laji valittiin tuoksultaan parhaimmaksi. Kotoisin Komorien saarilta, jossa sitä viljelläänkin hajuvesiteollisuuden tarpeisiin.
Ja taas pitää impata öisin
Aram: minun Phragmini tuli Kargelta neljä vuotta sitten ja on kukkinut keväällä tai alkukesästä joka vuosi. Toisin kuin Olivialla, se ei ole lasikossa, vaan talvehtii kellarissa valojen alla noin 17 asteessa. Ilma on melkoisen kuiva, mutta alusta puolestaan koko ajan kostea. Olen käyttänyt sekä semihydroa että turve/perliittiseosta. Veden pitää olla mieluummin hyvin puhdasta ja kalkitonta. Olen lannoittanut vähemmän kuin muita orkideoitani. Kerran se on jo jaettu kahtia, koska on aika nopeakasvuinen.
Olen ostanut tämän Phalaenopsis hybridin viime vuonna itselleni äitienpäiväksi (aina on syytä…).
Se on kukkinut nyt tasan vuoden eikä loppua näy…
Uudet kukat ovat tummemman värisiä ja vaalenenevat vanhetessaan.
No onpas kukkinut mahtavan kauan. Hauskasti väritys luo illuusion pienestä lampusta kukan keskellä:)
Kiitos Olivia ja Hari tiedoista.
Kiitos Dendr id:stä sivulla 1 pitää laittaa sille nimilappu kun oikea nimi vihdoinkin löytyi.
Kukkia äideille. Olisi kyllä pitänyt odottaa tasaisempaa valoa. Punaviiruinen perhosorkidea (lapussa lukee Anthura Moscow) on tosi ahkera kukkimaan ja saanut aikaan oikean kukkapilven.
Phal. tetraspis C1 :
Maaliskuussa:
Toukokuussa:
Onpa erikoisen värinen phale. Mistä olet tuollaisen hankkinut?
Tämä ihanuus kukkii jälleen, nyt kahdella vanalla
Vascostylis Thai Sky
Guarianthe guatemalensis
ja Oncidium Katrin Zoch kahdella ihanasti tuoksuvalla kukkavanalla
Ostin sen 2,5 vuotta sitten Schwerteriltä pienenä taimena. Viime vuonna toukokuussa se kukki ensimmäisen kerran. Mielestäni on kiva että ei etukäteen tiedä montako punaista terälehteä kukkaan tulee.
Miss Colombia - Cattleya mendelii.
Onpa mendeliin kukka muodoltaan hyvin samannäköinen kuin C. schroederae Orkidealehdessä 5-6/2009 s. 218. Hämmentävän erinäköisiä kukkia katleijan luonnonlajien variaatioilla. Erottaneeko lajit ilman tarkempaa rakenteellista tutkimusta muusta kuin nimilapusta?
Mun mielestäni Mendeliillä on Schroederaen muoto ja Labiatan väritys
Phal. Mini Mark kukkii vihdoinkin
Näitä mininuppuja on väkerretty hitaasti ja huolella - ajattelin, etteivät ne ikinä jaksa avautua. Ja nyt just tänään muutama auki! Phalaenopsis parishii.
Mittakaavana ennenvanhanen hyasintin hyötölasi.
Toinenkin pikkuinen tältä päivältä: Ascocentrum garayi (tullut nimellä A. miniatum, niitä Schwerterin kolmosia)
Dendrobium Victoria reginae näyttää olevan hengissä.
Kukat ovat värisävyltään erilaisia, koska olen laittanut samaan
purkkiin kasvamaan kaksi eri yksilöä. Molemmat kukkivat
samaan aikaan.