"Hyasintin hyötölasi"… ???
AUH!: Carmelitan guatemalalainen on niitä, joita olen vuosia kuolannut… Vaan kun ei täällä ole yksikään kattis (eikä leelia) kukkinut ikikuunaan! (Pois lasketaan entiset Sophrot.)
Minulla kukkii Phalaenopsis parishii Purple Lip. On kyllä aivan samannäköinen kuin Olivian Ph. parishii.
On Schwerterin viime vuoden yhteistilauksestä. Nimi tai kasvi on taitanut sekaantua.
Ruukkutarhuri; ei se ole hyasintin hyötölasi, vaan oikein iso maljakko, jonka olen ostanut, jos joskus tulevaisuudessa hankin Vandan… ( Maljakkoja on kaksi…).
Ruukkutarhuri, minulla ei yleensä Cattleyat viihdy.Tämä vaan jostain syystä näyttää kuuluvan niihin harvoihin jotka selviytyvät hellästä hoidostani huolimatta
Ai? Pitäisikö kokeilla OMAN hellän huolenpitoni vaikutusta?
OMORIO: Tai sitten se Lip on vaan cultivar-nimi, jolla ei ole mitään käytännön merkitystä?
Joo, googlasin molemmilla nimillä, en kyllä pystynyt näkemään mitään eroja.
Koko kevättalvi itäikkunalla johon paistaa aurinko puoleenpäivään asti. Tässä tulos.
Omorio, omani on tullut Röllkeltä viime kesänä. Tuo sinun Schwerterin kasvisi on vain jonkun punahuulisemman (Purple Lip) yksilön jälkeläinen. Kuvissahan eivät värit toistu tasan oikeina. Mutta älyttömän hauskalta näyttää livenä
Ja Ruukkutarhuri tuolla aiemmin ihmetteli sen alustana olevaa hyasintin hyötölasia - nämä olivat hittikamaa omassa nuoruudessani. Hyasintin sipuli laitettiin lasiin, pohjalle vettä ja huppu sipulin päälle ja komeroon, kunnes hyasintin nuppu kasvoi näkyviin. Niin sitä ennen vanhaan joulukukatkin jouduttiin kukittamaan ihan itse. Lasitkin olivat design-kamaa
Olivia: muistaakseni olen nähnyt niitä laseja jopa viime syksynä jossain marketissa.
Ja ainakin huuto.netin kautta liikkuvat, joten kaiketi joku niitä vielä käyttää. Vai olisivatko enää koristeina? Omani ovat vanhoja, mutta en ole osannut sijoittaa niitä oikealle kymmenluvulla.
Maxillaria tenuifolia kukkii ensimmäistä kertaa minulla ja heipparallaa nyt minäkin kuulun imppaajien iloiseen joukkoon
Avomies ei oikein arvosta tän tuoksua, hän kuvaili sitä kahdella sanalla, lehmänlantaa ja niveaa
Psychopsis Mariposa `GV´ availee juuri järjestyksessään viidettä kukkaansa - uskollisesti. Luotto-orkideani on nyt miltei kauneimmillaan ja jännittävimmässä vaiheessaan, kun "tuntosarvet" eivät vielä ole ojossa.
Carmelita: miten olet saanut oman Maxillaria tenuifoliasi kukkimaan, millaiset olosuhteet? Sain juuri itsekin kukintakokoisen samanlaisen.
Yhteistilauksesta tullut P. Liodoro kukkii. Nyt kun päässyt pimeästä kääreestä valoon, niin tuoksuakin alkaa tuntumaan. Pirtsakamman värinen livenä. Eikö tämän oikea risteymänimi ole Phalaenopsis Sweet Memory ‘‘Bubbles’’ ja tuo Liodoro olisi myyntinimi tai jotain?
Orkideajussi, sain Maxini syksyllä ja se asuu viileässä verannalla, ikkuna itään.Vaihdoin silloin kasvualustan kaarnat rahkasammaleeseen, en tiennyt että uudelleenistutus voi pilata kukkiminen pitkäksi aikaa.
Nyt se saa kasvaa rauhassa, en suunnittele jakamista nähtyäni tämän linkin Maxin :
http://www.flickr.com/photos/rosim/5144746166/
Tässä kokovartalokuva omasta kasvistani
Nyt ovat hopeakolikot muuttuneet kultakolikoiksi, muutama päivä siihen aina menee
Dendrobium lindleyi - se jonka kukittamista täällä aikoinaan yhteistuumin pähkäiltiin, nyt kolmas kukinta.
Kolmen kukintovarren kukat nyt avoinna, 2-3 tulossa ja yhden töppäsin, kun sitä hiukan "suoristin".
Avain tälle on talvella reilut kolme-viisi viikkoa kuivuutta (muutama suihkaus silloin tällöin, kun ilmankosteus ei ole luonnon tasoa), viileyttä (14-18 astetta) ja paljon valoa. Sen jälkeen viikon verran normaalioloja ja sitten pitkä upotuskastelu. Lasikossa tämäkin ja viime kesän helteillä kesäleirillä.
Kaunis!
Tämä aikoinaan Ruukkutarhurilta vaihdossa tullut D. cassiopen keiki kukkii eka kertaa.
Kaksi kukkaa.
Tämä osoittaa ansaitsevansa paikan ikkunalla. Mielestäni isommat ja värikkäämmät kukat kuin aiemmin.