Käviskö vaikkapa tämä näin vappukukasta?
Coelogyne speciosasta alba-muoto.
Siitä ihana, että kukkii aina kun uusi verso alkaa kasvaa, uuden lehden tötteröstä. Eikä tunnu kaipaavan sen kummempia kasvuolojen vaihteluja. Hankittu viime vuoden basaarista jakotaimena. On verkkokorissa lasikossa, aluslautasella aina vettä. Mutta menee taatusti myös ikkunalla.
Tämäkin huiska edelleen kukassa.
Microterangis hildebrandtii
Ja jonkinlainen huiska tässäkin, Leptotes unicolor. Kukka tarvitsisi sitkeyspalkinnon, sillä tyviosa kukintovarresta alkoi kuivua jo ennen kuin nuppu oli näkyvissä - mutta siinäpä kuitenkin kukitaan.
Tässä aivan tänä aamuna avautunut ihanuus. Kannus oli takertunut tuppeen, en tiedä oikeneeko enää.
Angraecum didieri. Oli näytillä maaliskuun kokouksessa, kun mietittiin yhteistilauskasveja, ja silloin nuppu oli pienenä nykänä lehtihaarassa. Tätä olen pitänyt todella valoisassa. Juuretkin ovat hyväkuntoiset.
On sitäkin rakkaampi, kun olen jo kaksi edellistä onnistunut parin kukkimisen jälkeen tappamaan
Toinenkin ilonaihe: Jumellea confusa kasvattaa kahta paksua juurta ja jaksoi avata seuraavan kukkansa.
Olivian Angraecum didierillä on tosiaan keväisen terhakat juuret!
Melkein kun toinen kukka…näin Guarianthe guatemalensiksen väri on muuttunut oranssinpunaisesta vaaleanpunaiseksi noin 3ssa viikossa
Tuota Olivian Angraecum didieritä katsoin tarkkaan ja ihailin sen hyvinvointia maaliskuun kokouksessa ja nyt se kukkii noin hyvin. Oman sellaisen hankin lokakuun näyttelystä Akerneltä ja kasvi voi ihan ok ja on kasvattanut lehtiä pari kappaletta. Se roikkuu amppelissa valoisalla länsi-ikkunalla.
Syksyn näyttelystä Akernelta ennakkotilattu Tolumnia Plum kukkii nyt.
Ai vitsit, olisikohan silloin pitänyt sittenkin tilata tuollainen Tolumnia. Arvelin, että voipi olla vaikea, joten luovuin sitten ajatuksesta.
Miä yritin yhtä Tolumniaa viime kesänä kasvattaa, mut ei se koskaan suostunut mihinkään!
Ascosenda Prinsessa Mikasa.
Toinen kattleija, jonka olen vihdoin onnistunut kukittamaan. Tämä on Slc Jewel Box Dark Waters. Neljä vuotta se on kasvanut minulla isoksi puskaksi, mutta nyt vihdoin olen oppinyt ymmärtämään sen sielunelämää, ja saanut sen kukkimaan. Kukinnan jälkeen pitänee puska jakaa.
Upeita nuo florindan kukat!
Minulla on vasta-avautuneet Vanda Blue MAgic ja Zygopetalum, jotka ovat vielä valjun värisiä. Vanda ainakin tymäköityy värillisesti vielä
Laitanpa vielä uuden kuvan parasta aikaa kukkivasta ilonaiheestani: Dendrobium thyrsiflorum.
En kestä…
Kaunishan tuo on (oikeesti), mutta miks mun tulee aina mieleen maalaismunat ja niiden keltuaiset… sorry
thyrsifolium on aivan ilmeinen kananmunakukka. Samat mielleyhtymät tuosta väriyhdistelmästä mullekin aina tulee… Hienohan se on, ei siitä mihinkään pääse.
Cattleya nobilior:
Harin thyrsi on ihan mieletön! Luulin, että sen kukat kuihtuu saman tien, mutta ei näköjään!
Täältäkin välillä hyviäkin uutisia:
Phragmipedium bessae flava alkoi väsätä kukkavanaa samoihin aikoihin kuin naapuripurkin punainen muoto, joka kuitenkin kukki jo aikapäiviä sitten. Ensimmäinen nuppu kuivettui tuntemattomasta syystä.