Mikä palmu?

Osaisiko joku tarkentaa mikä palmu tämä mun uusin on? Kentianpalmu? Kultapalmu?

Kiitos jo etukäteen tiedoista hymy

Alkuperäinen kirjoittaja: Moonlight

Jos tämä on kentianpalmu niin onko jotain hoito-ohjeita/vinkkejä?

En valitettavasti osaa sanoa mikä palmu on kyseessä, toivottavasti saat sen selville. Oliko mukana mitään lappusta tai voitko saada sen nimen selville ostopaikasta? Joskus nuo on niin samannäköisiä ettei niitä erota toisistaan kuin ihan paikan päällä katsellen.

Annan tämän ketjun olla täällä koska yhtään ihan puhtaasti palmuun liittyvää ketjua ei vielä ollut. Jatkossa kannattaa katsoa voisiko tuntemattomat kasvit laittaa johonkin jo olemassa olevaan ketjuun, koska sellaisia yleiskyselyketjuja on jo pilvin pimein. Muuten ollaan jonkun ajan päästä ketjuviidakossa josta kukaan ei löydä mitään. Aina ei tarvitse aloittaa puhdasta sivua!

Sanoisin kultapalmu tai vuoripalmu. Molemmilla kai tietääkseni suunnilleen samat hoito-ohjeet. Ei saa koskaan kuivua kokonaan, ei suoraan auringonpaisteeseen ja pitää sumuttelusta. Eli jos liian kuivaa ilmaa/kasvualustaa/suoraa auringonpaistetta niin ruskettaa lehtiä.

Itse pidän vuoripalmua pohjoisikkunalla kastelen runsaasti, saa ajoittain jopa jäädä vettä aluslautaselle kunhan on jonkinlaiset salaojitukset ruukussa. Heti kun pintamulta vähän osoittaa kuivumisen merkkejä niin olen lisännyt vettä.

Pari päivää olen etsinyt netistä tietoa näistä palmuista ja vihdoin onnisti. Löytyi sellaiset tunnusmerkit, että nyt tiedän tämän olevan vuoripalmu. Tarleena: Olen uusi käyttäjä, enkä vielä täysin hallitse näitä sivuja. En löytänyt tietoa niin siksi aloitin uuden keskustelun. Ymmärrän kannanottosi Yritän tästä lähtien olla skarpimpana näiden keskusteluiden kanssa.

Pikkupallero kirjoitti:
Itse pidän vuoripalmua pohjoisikkunalla kastelen runsaasti, saa ajoittain jopa jäädä vettä aluslautaselle kunhan on jonkinlaiset salaojitukset ruukussa. Heti kun pintamulta vähän osoittaa kuivumisen merkkejä niin olen lisännyt vettä.

Minulla on vuoripalmun suhteen päinvastaiset kastelusysteemit; todella niukka kastelu, pintamulta todella kuiva ennen uutta kastelua, kesälläkään ei joka viikko.

Äitini yritti samalla kasvilla kuin minulla nyt, sillä sinun tavalla raipel... mutta ei onnistunu... kokoajan vaan rusketti lehtiään ja kiukutteli... Nyt kaikki uudet lehdet pysyvät vihreinä (ainakin tämän kolmen kuukauden ajan kun on ollut minulla kun äitini sai tarpeekseen...). Eli tavat ovat näköjään monet

vuoripalmu se on juu aika varmasti…

Hei!

Osaako kukaan vastata minkälainen on Chamaedorea elegans? Pirilän kukkatalon sivuilla

Linkki

käytetään ko. kasvista nimitystä vuoripalmu, ja sanotaan, että se on hidaskasvuinen, verrattain pieni palmu. Jollakin toisella sivulla sanottiin, että se kasvaa noin metrin mittaiseksi.

Täällä puutarha.net:ssä taas Chamaedorea elegans=sirovuoripalmu. Lisäksi sanotaan, että se kasvaa ruukussakin 2-3 metrin mittaiseksi.

Linkki

Osaako kukaan sanoa kumpi sivusto on lähempänä totuutta? Ostin kasvin, jonka latinankielinen nimi on Chamaedorea elegans, mutta suomenkielisestä nimestä ei hajuakaan.

eli eli.. apua tarvisin tämän kasvin tunnistamiseen..epäilen että kentia tai vuoripalmu, mutta en varma joten osaisiko joku varmaksi sanoa mikä tämä on

kiitos.

Alkuperäinen kirjoittaja: Tuntematon tai poistettu käyttäjä

Minusta se on vuoripalmu.

Minä veikkaisin kentianpalmua, koska tuo on suhteellisen isokokoinen. Itse ostin vuoripalmun n. kk sitten ja olevinaan luin jostain että se on pienikokoisempi kuin kentianpalmu:o Tai voi olla myös pikkukentianpalmu:)

nuori vuoripalmu…

Ilmeisesti tämä minun kukkani ei sitten ole nuori vuoripalmu...osaako joku sanoa mikä palmu on kyseessä? Minusta nuo lehdet ovat erilaiset..

Kentianpalmu lienee kyseessä molemmissa kuvissa.

Minä tunnistaisin ylemmän kentiapalmuksi ja alemman vuoripalmuksi.

Kiitos Trigonahymy Itse olen samaa mieltä, mutta en ole mikään palmuexpertti. Tokmannilta ostin omani ja silloin olevinaan luin kyltistä että vuoripalmu on kyseessä. Nuo lehdet ovat ainakin hieman erilaiset..

Juu, on niillä kasvussaan hiukan eri meininki. Lehtiä vertasin juurikin: niiden kiinnittymistä, lehdyköiden lukumäärää, nousemista kasvualustasta. Ja toki yleistä muotoaan. Itsekään en ole palmuekspertti, mutta väitän että nuo ovat eri kasveja, vaikka toinen ei kentiapalmu olisikaan.

Olen jo jonkin aikaa miettinyt tuota ihme otusta tuossa nurkassa. Yuccana se meille tuli, n. parikymmensenttisenä ja ajan saatossa enemmän tai vähemmän kastelun seurauksena sen rungosta on tullut melko hassu --> lehtikerrosten muodostama runko siis, jonka halkaisijan paksuus vaihtelee 1,5cm aina 4cm. Itse lehdet ovat jämäkät ja teräväreunaiset (helppo saada ns. lehtihaava) mutta samalla sen verran lötlöt etteivät yuccamaisesti törrötä pystyssä vaan laskeutuvat alas. Kokoa siis ihan läpimittä yuccalehdet mutta pituus pidempi. Jokunen vuosi sitten ihan yuccapötkylästä oli muutossa irronnut itse lehtikimppu ja juurrutksen seurauksena se on nyt tämän isomman yksilön juurella "vauvana", kasvuvauhti huima ja näyttää, että muodostaa samanlaista runkoa kuin tuo isompikin... Joskus luin, että yucasta on "pehmeä"lehtinen versio, mutta keskusteluja seuranneena tuntuu, että asustaako täällä sittenkin traakki? Lehdet tosin ovat kyllä todella jämäkät ja terävät... täh?

Minun kokemuksen mukaan Yucca-palmun runko on semmoinen kuihtuneen lehden värinen heti lehden pudottua, traakkipuu säilyy hetken vihreänä ennenkuin alkaa ruskistumaan. Minulla on lehdet aina vain vähän nousseet ylöspäin ja sitten se lehti taittuu hieman retkottamaan kun kasvaa pituutta. Ihan vain vauvana ne ovat semmoisia miekkoja. Yucan lehdet ovat melko vaaleat vähän niinkuin tuo yläpalkin vihreä.

Traakkipuita nyt on monta, mutta ne mitä minä olen nähnyt ovat lehdistöltään paljon tummempia, eikä niistä oikein tahdo lehtihaavaa saada, paitsi jos on sitten paljon kapeammat lehdet kuin esim Yucalla. Lisätunnistusta voi helpottaa, että traakkipuu alkaa tekemään sinne ihan rungon alareunaan juurinystyröitä, ja niitä en ole koskaan havainnut yucissani.

Saatko Tigridia kuvaa siitä tänne laitettua?