Åke juu sit
Noo entäs pikkusyreeni, muuta ei tule nimestä mieleen kuin että K-ryhmä myi pari vuotta sitten tuolla nimellä. Versokin tuollainen harmaa taisi olla… Nyt on päähänpinttymä, että tämän olen jossain nähnyt joskus
Kiitos taas teille. Turun kasvitieteellisestä ostin pari viikkoa sitten Japanin ruusukvittenin. Ei oo ainakaan sen näköinen. Tosin se on vaan taimi.
Tarttee kaivella noita syringoita viikolla töissä. ;-)
Jatkan sitkeästi harjoitusveikkailua Kunkas olisi kuusamat, joku Weigela?
Hello!
N. 7 vuotta sitten istutin 3kpl näitä pensaita ja muistaessani oli joku "Canadan joku". Vaan ovat ensinnäkin aivan väärässä paikassa, pituutta vain kasvavat -nyt n. 2,5m pitkiä huitaleita, joten näyttävät aivan "puutikuilta" ja toisekseen joku tykkää lehdet natustella jokainen kesä :)
Nyt pensaat otettu ylös odottamaan parempaa kasvupaikkaa.
Kysymys on että mikä laji ja millainen kasvupaikka & maaperä paras?
Tässä pari pjotoa lehdistä ja yksi kaikista kolmesta seisomassa aitaa vasten.
Tuon ötököitten hyökkäysten kohteeksi joutumisen perusteella sanoisin, että amerikanheisi. Voip’olla jotain muutakin.
Anteeksi Paulastiina, en huomannut että olit jo vastannut ja kertonut siirtäväsi, vasta kun olin ensimmäisen viestin siirtänyt huomasin toisen eli sinun viestisi tulleen
Mitäs tuosta. Nopeat syövät hitaat
Oukkis Paulastiina…Kukkia ja marjoja ei ole tullut milloinkaan. johtunee siitä, että ollut varjoisassa paikassa?
Mites tuo ötökkäpuoli? Onko jokavuotinen problem luomumeiningillä?
Sorry Nuu, yritin etsiä haulla ja ilman oikeaa paikkaa,minne laittaa kyselyn, mutta pieleen meni taas. Raakki tästä samaisesta asiasta jo aikanaan minua oikaisi tiukalla kädellä
Mun amerikanheisi on koivujen varjossa ja tulee joka vuosi niin syödyksi, ettei ole kasvanut juuri ollenkaan. Mahlalla on samalla keikalla ostettu taimi täydessä valossa ja se kukkii ja marjoo joka vuosi. Omani tulen siirtämään, jahka löydän paremman paikan.
Tervehdys kaikille foorumilaisille. Olen tutkinut vasta ostamamme villiintyneen puutarhan kasveja, ja tunnistamiselle haasteita luo tämä vuodenaika... Löysin onneksi tämän puutarhasivuston ja tämän foorumin, joten käännyn viisaampien puoleen.
Eräs pensas nimittäin askarruttaa kovasti. Olen huojunut tuhkapensaan, jonkin paatsaman ja kuusaman välillä. Pajukin on käynyt kasvutavan vuoksi mielessä, sillä vanhan löytyneen valokuvan perusteella 10 vuodessa pensas on muuttunut viidakoksi, kuten alla olevasta kuvasta (vasen reuna) näkyy. Pensas on kaiken kaikkiaan ollut siinä ainakin 30 vuotta.
Mutta voisiko tämä sittenkin olla korallikanukka? Ymmärrän, että kuva on epämääräinen, mutta osaisiko joku silti sanoa onko mahdollista että korallikanukka voi olla näin suuri? Tässä ketjussa aiemmin tunnistetussa kanukkakuvassa näyttää olevan saman malliset lehdet kuin mitä pensaan alla olevat maatumispisteessä olevat lehdet ovat. Harmi en tullut ennen lumen tuloa ottaneeksi niistä kuvaa.
Lisäyksenä vielä, kun nyt näen kuinka onneton kuvani todella on. Eli oksat ovat todella erikoisen punaiset, ja kasvutapa sellainen ruoskamainen. Koko puskan viuhkamainen muoto on samantapainen kuin pähkinäpensaalla.
kyseessä taitaa olla korallikanukka, joka hyvinkin saattaa huidella kolmessa metrissä
Korallikanukka voi kasvaa todella suureksi, useampi metri leveyttä ja korkeuttakin. Oksat näyttäis korallikanukalta.
Kiitos teille! Nyt siis voin alkaa perehtyä sen hoitamisen saloihin.
Minusta se on juuri korallikanukka. Olen joskus nähnyt tuollaisia varmaan vuosikymmenien ikäisiä valtavia puskia. Sen oksathan maahan osuessaan helposti juurtuvat ja niin se leviää entisestään
jos ei sitä hoideta eli leikata alas, jolloin oksatkin säilyvät kauniimman punaisina, ja puska pienempänä.
Meillä on tuollainen korallikanukka aita. Oli täällä kun muutimme kakskyt vuotta sitten ,juuri tuollaisena kolme metrisenä rohjona. Joskus leikkaan sen tapille ihan alas joskus vain vanhenpia oksia miten nyt keväällä sattuu ehtimään, kasvaa kyllä kesän aikana pituutta ja leveyttä ihan liiankin kanssa.
Leikkaa se vaan reippaasti alas kyllä se sieltä versoo vaikka alkuun voikin näyttää että kuolla kupsahti mutta sitten kesällä yht äkkiä huomaatkin että ah uusi puska on versonut Vanhana risuttuneena ei erikoisemmin kaunis ole.
Ihanaa punontamateriaalia, nuo korallikanukat, sopii hyvin pajun kanssa punottavaksi!
Juu, ja ainakin se keltaoksainen kanukka pitää värinsä tosi hyvin.
Kiitos neuvoista. Taidankin siis leikata sitä ihan rankalla kädellä, koska se vie pihamaasta lähes kaiken tilan. Nyt ollaan lähinnä tehty pieniä polkuja oksiston läpi.
Toi punominen kuulostaa hyvältä. Kauniita oksia sais siten hyödynnettyä. Voisinkin käyttää oksat vaikka kasvimaalle pienten aitojen punomiseen.