Mikä pensas?

Anoppivainaan pihassa on iät ja ajat ollut harmaalehtinen pensas, jota ensin luulin hopeapajuksi. Siinä on pitkulaiset lehdet ja se tekee oksiin lehtihankoihin valkeita / harmaita marjoja. Varmaan ihan kaikille muille tuttu, mutta anoppikaan ei tiennyt sen nimeä kun joku oli nimettömänä taimena tuonut vuonna kivi ja keppi. Jos sille nimi löytyisi, voisin tuoda pieniä minialkuja Ihaan pihapäiville (jos joku haluaa).

Se on varmaan hopeapensas. Sitä pidetään muuten erityisen hienona kasvina. Jotkut herkät ihmiset valittavat sen tuoksuvan alkukesästä niin tyrmäävästi, että aiheuttaa päänsärkyä. Itse en ole sellaista kokenut.

Kiitos, sehän se. Mun nenässä on varmaan vikaa kun en ole 35 vuoteen huomannut sen hajua.hymy

Ja hopeapensaista nimenomaan lännenhopeapensas, Elaeagnus commutata. Hopeapajuksi minäkin sitä aikoinaan luulin...

.....jota myös kilsepensaaksi sanotaan...kova leviämään

Aika kivasti se on mökillä pysynyt paikallaan, paitsi siementaimia on joka kevät kymmenittäin. Ne olen aiemmin nykäissyt irti ja viskannut kompostiin. Alkuperäinen pensasvanhus on aika puuvartinen kun ei ole raaskittu katkoa. Pitäisiköhän pistää matalaksi silläkin uhalla että ottaa spurtin ja valtaa lisää alaa.

Hyvä kasvi -kestää kuivuuttakin (sopii hiekkamaille ja paahteisille paikoille) ja sitoo pölyä.
Kestävä suoloille juuriston kautta, joten lienee mainio juuri tienvarsille. Samoin on kohtalaisen kestävä rikkidioksidin suhteen. Hopeapensaat ovat myös yleensä kohtalaisen terveitä.
Sopii massaistutuksiin. Kasvi on myös lintujen suosiossa ja on tärkeä ravintokasvi mehiläisille.

Mielettömän kauniin värinen verso lehdettömänä, varsinkin keväällä melkein pronssinen.
Onnistuin pelastamaan hävitykseltä muutaman kasvin viime syksynä, mistä olen ylen onnellinen.

Ja minä sain omani satues''lta hymy

Ja minä hymy.

Kiva jos kaikki on elossa  silmän isku Merlin , onko kultasade hengissä , muistaakseni lähetin alun tai siemeniä ?

satues, hopeapensaan poikaset ovat todella syötävän suloiset, kolme heistä on selvinnyt elon taistoissa. Kultasade ei vielä ole itänyt, hän asuu vanhassa Arabian ruukussa muutaman itsepäisen pionin ja parin ruusun siemenen kanssa. Siis siemeniä olivat.

No jos ne eivät ole jo itäneet, sitten eivät enään idäkkään  oho Jos saan omani itämään...ovat ruukussa... laitan sulle pienen taimen.

oi kiitos satues! En kyllä ole mitenkään menettänyt toivoani niiden suhteen, ehdottomasti ajattelen,
että voivat sieltä ponnahtaa ja hellästi pikkuisen kastelen, että kosteana pysyy.

Mikä pensas? Kuva otettu tänään. Kukista tuli mieleen suurikukkainen jalokärhö. Kukkii siis valtavin valkein kukin ennen kuin lehdet ovat kunnolla puhjenneet. Paikkakunta Hesa, paikka lämmin ja suojainen.

Olisiko kyseessä jokin,`magnolia`? Nehän kukkii melkein ennen lehtien tuloa.

Kuutamo, kiitos! Saattaa olla magnolia. Useimpien Googlen löytämien magnolia-kuvien kukkien terälehdet ovat liian leveät ja kukka liian täsmällisen symmetrinen ja tuuhea, jos niin voi sanoa, mutta löytyy muutamia joissa on samanlainen hämähäkkikukka kuin kuvaamassani pensaassa. Esimerkiksi Budapestissa otetussa kuvassa ja Louisisianan kansalliskukkakuvassa on samanlaiset kukat.

Mutta sentään - mitähäh? Onko mahdollista että Hesaan olisi istutettu magnolia ihan tavalliseksi puuksi tai pensaaksi? Kestääkö se Suomessa edes Hesassa?

Kyllä se on mahdollista,jos se suojataan talveksi. (vanhalla-puolella ) on myös juttua magnoliasta. Siellä on esim. joidenkin magnoliat kukkineet. Erään "puu ja pensaskirjan" mukaan `japaninmagnolia`menestyy jopa (II)-vyöhykkeellä,mutta en ole nähnyt sellaisia.

Kuukkelikuvahaku hakusanalla japaninmagnolia löytää 23 nettisivua, joista kolme EI ole puutarha.netin palvelimella. naurua

Sori,Maaonni,neuvoin huonosti. Laita hakuun pelkkä "magnolia". Sillä pitäisi löytyä:)