Lempin 5 tuija, oiskos 6 Sambucus racemosa eli…? :o
Terttuselja juu,nelonen ehkä joku omena, koriste-,marja- tai joku sellainen?
Ken tietää mikä kreikkalainen pensas/puu tämä on?
Mikä pensas/köynnös tämä voisi olla?
Köynnos on “sinisade”, Wisteria.
Kiitos Ketkukettu:)
Olisikohan Koin kreikkalainen punakeltainen Caesalpina gilliesii. En tiedä onko sille suomekielistä nimeä, toinen saman suvun laji Caesalpina pulcherrima on riikinkukkopensas.
Niin, ja Valtsun Skansenin puska voisi olla Prunus laurocerasus ‘Otto Luyken’
Kiitti Mollis, laakerikirsikka löytyi nimeksi googlettamalla. Kyllä täällä kaikki selviää Kasvuvyöhyke 1, joten ihailen vastedeskin kuvista.
Kiitos mollis Googletin pensaan/puun ja näyttäisi olevan tuo Caesalpina gilliesii
Yritän vielä etsiä olisiko sille suomenkielistä nimeä…
Kasvin kokonimi on Fabaceae Caesalpinia gilliesii ja suomenkielinen nimi…keltakesalpinia, onko tuossa tullut jollain kirjoitusvirhe vai onko se vaan muuten vähän erikoinen nimi?
Suomenkielinen nimi näyttää olevan väännetty suoraan lattarista (niin kuin äännetään). Fabaceae on kasviheimo (hernekasvit), johon laji kuuluu, eikä varsinaisesti kuulu tuohon lajinimeen.
Nyt tulee hankala kysymys, kun ei ole kuvia näytettäväksi. Ystävätär oli kaksi vuotta sitten ostanut puutarhamyymälästä viisi pensasta pihajasmikkeena. Kaksi niistä viidestä ei eilisen tarkastelun perusteella ollut laisinkaan jasmike, vaan… mikä:
- puumainen, pysty kasvutapa
- oliivinvihreä sileä runko, jossa aivan hentoja ja pieniä punaruskeita vaakaviiruja
- heleän vaaleanvihreä lehti, jossa ns. sulkamainen suonitus ja terävä kärki, lehden pituus ehkä n. 5 cm
- lehdet eivät kasva pareittain
- kukinto on pysty, vähän pörröinen "norkko"
Minä olen tooosi huono puissa ja pensaissa, joten jos joku tuolla kuvauksella tunnistaa, olisin erityisen kiitollinen. Yritän seuraavalla visiittikerralla ottaa kuviakin, nyt ei ollut kameraa mukana.
Onkohän tämä marjatuomipihlaja?
Mielestäni koriste- tai marja-aronia Kosmoskukalla.
No tänään tutkailin punavihmaa, voisiko olla?
Olisiko voinut olla punavihma? Kas, heksu ehti ensin.
Hei!
Pihallani kasvaa aitana tämän näköinen pensas (katso kuvagalleriani) ja olettaisin sen olevan Pihajasmike. Voisiko joku auttaa minua, ensinnäkin kertomalla onko se kyseinen laji ja miten saisin sen kukoistamaan. Eli miten leikkaisin sen, jotta saisin sen tuuheaksi näkösuojaksi ja vieläpä kukkimaan… Nyt näyttää siltä, että se kuihtuu ennen syksyä… Taloyhtiö on jo suunnitellut koko pensaan poistamista, ku se on niin ruma…
ps.Kuvat kuvagalleriassani, koska en saanut niitä liitettyä viestiin. Enkä saanut muuten liitettyää profiilikuvaakaan (luin kyllä ohjeet, mutta mulla näkymä on erilainen kuin ohjeessa). Tämän keskustelupalstan käyttäminen on todella hankalaa!
Ihan kun olisivat kuivaneita? Onko multaa siinä juurella ja kasteleeko niitä kukaan?
kuivuneilta näyttää (ellei ole joku tauti?)
leikkaisin ne noin 20cm:n mittaisiksi, lisäisin multaa hiukan juurelle ja kastelisin, kastelisin,kastelisin…siis runsaasti ja usein
Mikähän pensas tämä lienee?