Mikä perenna?

Mie tykkään mukulaleinikistä, häviää sitten näkyvistä kun muut alkavat kukkia.

Joo, on varmaan mukulaleinikki. Juolahti itsellekin mieleen. Saa olla tuossa omppupuun juurella toistaiseksi. Siinä ei mikään muu kasva, niin on helppo vahtia liikaa leviämistä. Useampi vuosi sitten toin jostain Tallinan puistosta, ja nyt eka kertaa vasta kukkii. Olin jo unohtanut koko kasvin.

Saisiko täältä apua tämän kasvin tunnistamiseen?
Tämmöinen puski pihallemme viime keväänä mutta etanat söi sen. Niin ei kerennyt sen enempää kasvamaan. Viime kesä oli eka kesämme niin uteliaana haluaisin tietää. Kasvi näytti siltä että olisi istutettu juuri siihen paikkaan. Siirsin kasvin syksyllä perennapenkkiini uteliaana. Nyt on joku taas iskenyt siihen öttiäisiä eikä etanoita näy.

Mun mielestä lehdet vois näyttää angervolta. Olenķohan vaalinut rikkakasvia pihallamme. :thinking::rofl:
Mitä ootte mieltä?

onko lipstikka

Kukkapenkissä leviää, mutta katso sille jokin sopiva paikka, missä sen voi antaa rauhassa kasvaa. Sehän on sellainen “köyhän miehen lihaliemikuutio”. Ja eikös jossakin vanhaan aikaan sitä kasvatettu portin pielessä karkottamassa pahoja henkiä…

Mikä esikko?

Pihaesikolla on nahkeammat lehdet. Tällä on erinlaiset.  Tuossa kuvassa näkyy vähän

Vierailin tuttujeni luona Tampereen Tahmelassa. Vanhalla pihalla kasvoi itelleni tuntematon kasvi, joka lehtien puolesta näytti kurjenpolvelta. Korkeutta oli 30-40 cm ja kukkavarret karvaiset. Kasvupaikka kuivahko, omenapuun varjossa iltaisin. Mikäköhän tää oikein on?

Kiitos Kurppa tunnistuksesta. Ite en kovasti piittaa keltaisista kukista, mutta toisaalta, jos tällä saisi korvattua vuohenputkea? Olisko se sellainen win-win-tilanne. :wink:

Ehkä tyydyn keltaisten osalta kevään narsisseihin ja pitkään kukkivaan keltasauramoon, jonka sain jo levitettyä vuohenputkien sekaan pihan reunoille. Onhan mulla kultapallojakin, jotka tosin tuntuvan menevät vuosittain parempiin suihin, valkohäntäpeuroille. http://www.luontoportti.com/suomi/fi/kukkakasvit/keltasauramo
Tuo Tahmelan seutu taitaa olla kotiloetanavyöhykettä, joten jätän kasvituliaiset hankkimatta, etteivät etanat vain leviä mökille.

Mitä tämä pinkkikukkainen on:

Sama pää kesät talvet. En saa nimeä päähäni vaikka päälläni seison. On niin monta näitä uusia vieraita kasveja. Eli mikäs se nyt olikaan tämän nimi. Kirjoittelen nimilappuja kun tänne on tulossa ryhmä näkövammaisia, että osaisin sanoa heille kasvien nimiä. 

Hoyabellalle Suurkiitokset.Nyt oli Kusti polkenut nopsaan.Pari taisi olla nuutunutta oksaa,mutta laitoin vesilasiin,jospa ne vielä sieltä nousee?Kortti tulossa kiitokseksi,Kukkahörhelö.

Hei, kertoisiko joku mikä on nimeltään se korkea keltakukkainen  perenna jonka pystyssä pysymiseksi kannattaisi leikata se silloin kun se on noin puolen metrin korkuinen.  Mulla on sitä ja taatusti tiedän sen nimen mutta oon nyt kahden päivän ajan tuloksetta yrittänyt saada sen ulos muistin  sopukoista.
Etsin kasvikortiston haulla hakusanoilla “keltainen” ja “perenna” mutta ei tullut sitä hakemaani esille.
Muutan sitä sinne uuteen paikkaan ja haluaisin vähän tutkia että millaisissa kasvupaikoissa se pärjää. Mutta kompastuin nyt siihen nimi-asiaan.  Varmaan kaikki tietää heti välittömästi mitä perennaa tarkoitan ? Kertokaa mullekin :slight_smile:

kultapallo
eikä tarvitse opiskella kasvupaikan olosuhteita, kasvaa missä vaan. huonossa paikassa hillitymmin, hyvässä paikassa holtittomasti. ja jos minulta kysyt, sen ei pidä kasvaa sivistyneesti paikoillaan ja ryhdikkäänä vaan rönsyillä kuin puutarha.net parhaimmillaan. istuta semmoiseen kohtaan missä se mahtuu ja saa olla oma huoleton itsensä

Mikä kurjenpolvi tämä on:

Mikähän tämä?

Joku Raunioyrtti minunkin mielestä.

Tältäki nimilappu hukassa :frowning: mikä on? Nostanko pois?

Joo,vois olla peikonkello.Kiitos!