Mikä piikkiputki

Nyt tartten apua tunnistamisessa. Olin nimennyt tämän sinisen piikkiputken alppipiikkiputkeksi mutta en ole sellaista muistaakseni kylvänyt. Sen sijaan oon kylvänyt sinipiikkiputkea. Onko tämä se ?

kuva 25.7.2024

Ja toinen kysymys. Mikä on sitten tämä piikkiputki jonka olin nimennyt itselleni sinipiikkiputkeksi ? Olen kyllä kylvänyt hohtopiikkiputkea, voisko tää olla se ?

kuva 17.7.2024

1 tykkäys

Mielestäni kumpikaan ei ole sinipikkiputki. Minulla sen kukinto on pyöreä. Tai sitten minulle on se myyty väärällä nimellä.

1 tykkäys

Jos mun googlettamat kuvat on oikeessa niin ensimmäinen sininen piikkiputki on kuin onkin alppipiikkiputki. Ja toinen missä on useempia kukkia olis kuin oliskin sinipiikkiputki.
Eli mun kuvatiedostoissa olis oikeat nimet kuitenkin.

Odotan että Kurppa ehtii katsomaan noi, sillä hänellä taitaa molempia kasvaa itsellään.

Kuukkeloimalla on ihan hyvät kuvat. Mie ainakin olen pitänyt pieni ja runsaskukkaista sinipiikkiputkena. Alppipiikkiputki on sitä isompi ja vähä kukkaisempi. Hohtopiikkiputkesta laitoin sinulle kesällä kuvan, sitä ei pysty noihin sekoittamaan.

1 tykkäys

Hohtoputkessa on paljon isommat kukinnot kuin sinisessä, mulla on molemmat. Mun hohdosta on täällä jollain sivustolla kuva. Alppipiikkiputkea mulla ei ole.

1 tykkäys

Kiitos, mulla siis on sininen alppipiikkiputki ja toisena sinipiikkiputki. Niinkuin oletus alun perin olikin. Aloin vaan epäilemään ja halusin varmistaa.
Hohtopiikkiputkeakin yritin samoihin aikoihin noiden kanssa siemenestä saada kasvatettua mutta se ei sillon onnistunut.

Jos jollain on tänne laittaa hohtopiikkiputkesta vertailun vuoksi kuva niin sehän vaan passais.

Googlasin ja totesin että että minulla on sinipallo-ohdake, siemenpussin päällä joskus luki sinipiikkiputki. Tuli huijattu olo… :thinking:

1 tykkäys

Nytpä saatiin selvyys :+1: . Kuvissa oleviin kukkien väriin vaikuttaa myös kuvaushetken valaistus.

1 tykkäys

Tässä mun hohtopiikkiputki.

1 tykkäys

Ompa upean värinen.

1 tykkäys

Ei taida olla hohto.

1 tykkäys

Kyllä pitäis olla, ostin Pietarsaaresta Sundin puutarhasta ja lapussakin luki silloin niin. On kai kolme kesää ollut.
P. S.
Löysin toisen kuvan jossa näkyy lapusta vähän alkua ja siinä lukee Korea…
Ehkei sitten oo hohto mutta ei näytä kyllä koreapiikkiputkeltakaan. Ei sillä väliä, on mikä on mutta nätti on hän👏

1 tykkäys

Sinipiikkiputki.
Ehkä mun kännykässä tuo sininen näkyy voimakkaasti.

3 tykkäystä