Mikä pikkupuska?

Tämmösiä löyty. Onko mustikkaa??

Mustikan näköistä on :slight_smile:

Jippii!!! Pitää heti seuraavaks projektiks ottaa noiden heinien siivoaminen ja aloittaa mustikan viljely oikein tosissaan! Lannoitetaanko miten?

Kysyisin vielä että joko teidän mustikkapensaat kukkii? Tuossa ei näy kukkia. Vai johtuuko vaan ku en oo huomannu niitä ni eivät oo saaneet hoitoakaan…

Onko pensas- vai kotimaista mustikkaa?

Muistan tämmöistä: pensasmustikka kukkii myöhemmin kuin metsämustikka.

Olenkohan oikeassa vai väärässä?

Ehkä huomasitkin että minulla ei oikesastaan ole käsitystä koko puskasta. Viime viikolla löysin kuusi tuollaista meidän pihalta ja laitoin tänne tunnistukseen :wink:

Mut eikös pensasmustikka ole huomattavasti korkeampi kuin metsämustikka? Kitukasvuisenakin. Emmää noista mustikoista mitään tiä, muuta kun että ovat hyviä :D Luin vaan jostakin viime vuonna, että metsämustikka saattaa Suomesta hävitä ilmastonlämpenemisen myötä kokonaan kun kevät alkaa aiemmin, mutta sitten halla vie kumminkin aina kukat. Muistelen, että siinä yhteydessä sanottiin, että pensasmustikka kukkii myöhemmin ja siten selviää keväthalloista pienemmillä vaurioilla.

Mulla on 3 kitukasvuista, eikä ne kyllä oo kukkineet minään vuonna. Ehkä tänä vuonna kun saivat paremman paikan?

Kevätseuranta

Pensasmustikka tarvitsee happaman maan viihtyäkseen,turvetta kasvualustaksi, kahvinporojakin voi käyttää, peruna/rhodolannoitetta,aurinkoinen paikka!-Niillä eväillä pitäisi viihtyä!

Mun mustikkani oli kolme kesää varjoisassa savipellossa “sijoituksessa”. Ei edes juuripaakku ollut hajonnut kun viime kesänä vihdoin sain sille oikean ja paremman paikan aikaiseksi. Ihme, että vielä löysin koko puskat.

Ja pensasmustikkaa pitää kastella. Sillä on niin pieni juuristo, että se ei saa muuten tarpeeksi vettä. Pensaan juurella ei saa olla rikkoja tai heinää, sillä juuristo ei pysty kilpailemaan niiden kanssa.

Kitkeminen ja kastelu ohjelmassa siis. Uskon että on laitettu ihan rhodomultaan kun täs pihas kaikki on laitettu jotenkin niin vimpan päälle. Ainakin eka kaapasulla oli oikein hyvän näkönen musta multa. Mitähän hentojuurista siihen laittas aluskasvillisuudeks vai kuusihaketta…

Kuusihaketta,neulasia=ok!