Rohkenin avata tällaisen uuden otsikon, toivottavasti meni oikein...? Ajattelin että pionit ovat kumminkin jotenkin sellaisia "oman " tunnistusosionsa arvoisia kasveja, eikös? Perennojen seassa ne hukkuvat massaan. Minulla on oma lehmä ojassa, tämä pioni on arveluttanut minua kaiken ikänsä, mikä se lienee, osaisiko kukaan sanoa? Sillä on niin muuntuva tuo kukinto, etten osaa hahmottaa yhtään sen nimeä. Se kukkii juhannuksen jälkeen ennen vieressään olevia Sarah Bernhard´tia ja Festiva Maximaa. On niiden kokoinen ja rentovartinen. Kukka on alussa kuppimainen, muuttuu kehittyessään korkeaksi, ohessa kuvia.
Olen samoin ajatellut kysyä aikaisemman pionini nimeä.Se on ainakin 15 vuotta vanha, en ole silloin laittanut nimeä ylös. Pioni on matalampaa lajia ja kukkii kesäkuun alussa.Tässä kuva
Kuva jäi, koitan uudestaan
Ja toinen kuva
Harjoituksen vuoksi vielä yksi
Olisikohan juhannuspioni. Tosi kaunis harmahtavine lehtineen!!!
Kysynpä tästä pionista, voisiko myös olla juhannuspioni, vai mikä lie? Valitettavasti aivan auenneesta kukasta ei ole kuvaa.
Väri on oikeastaan fuksia, viimeisessä kuvassa väri ei ole aivan oikea.
Kurkkaa lehtien alapinnalle ja katso ovatko ne karvaiset. Juhannuspionilla karvaiset lehden alapinnat
Laitan vielä oman yllätykseni tarkasteltavaksi. Kolmantena kesänään yksi Claire de Lune teki tällaisia kukkia. Luulen toisen juurakon lymynneen koko ajan mukana, mutta nyt vasta vahvistuneen ja kukkineen. Kukka avautuessaan kuppimainen.
Upeeta! Unikko on ihQ
Punakoison Pioni voisi olla Tarhapionin (Paeonia officinalis) ja Turkinpionin (Paeonia peregrina) melko yleinen(helppohoitoisuutensa vuoksi) risteymä ‘Rubra Plena’
Ainakin omassa entisessä pihassani kasvoi tuo ja sillä ei ollut nimeä joten etsin kerran jos toisenkin alan kirjallisuudesta sille nimeä.
On kuvan perusteella ihan sama.
Vannomaan en mene
Upeita nuo kaikki muutkin! Ei ihan tähän hätään omasta päästäni löydy niiden nimiä, mutta kannattaa vaikka kesällä taimistolla liikkua sillä silmällä-useinhan heidän esitelapuissaan on hyvä valokuva kasvista ja siten voi saada jäljitettyä oman kasvin nimen.
nimimerkki pionihullu -tosin en tiedä mikä “hullu” en olis
Pakkohan noita nyt oli sit jäädä tuijottelemaan ihaillen
Ensi-intuitioni siitä ihan ekasta Malvankukan laittamasta Pionista ois:
Paeonia lactiflora ‘Sarah Bernhardt’
MUOKS: luin sitten tarkemmin sen Malvankukan tekstin eikä sit oiskaan tuo Sarah Onkohan siitä tehty jotain risteytyksiä johonkin suuntaan? En tiedä. On niin samantapainen. Toisaalta jalostettuja Pioneja on kyllä niin että heikompaa huimaa. Upea se on !
MUOKS2: Jäi sitten asia kunnolla kiusaamaan, alan varmaan nähdä Pioniuniakin ..
Löysin tämmöisen: Paeonia 'Mons.Jule Elie' Tuossa alla linkki kuvaan. Osuisko? http://images.google.fi/imgres?imgurl=http://www.pacificbulbsociety.org/pbswiki/files/Paeonia/Paeonia_SarahBernhardt_Closeup_JAY.jpg&imgrefurl=http://www.pacificbulbsociety.org/pbswiki/index.php/Paeonia&usg=__yMDmuRlSwHLFVmn6jZAr37b-P8c=&h=480&w=476&sz=70&hl=fi&start=5&um=1&tbnid=unBXEHqN4IV2aM:&tbnh=129&tbnw=128&prev=/images%3Fq%3Dpaeonia%26hl%3Dfi%26client%3Dfirefox-a%26rls%3Dorg.mozilla:fi-FI:official%26sa%3DN%26um%3D1
Peratessa penkkejä löysin lapun (sälekaihtimen pätkään kirjoitettu, kuka tunnistaa itsensä?) metsäpioni. Mikä pioni tämä on?
Satuuko kukaan tietämään Hong Kongissa tänä keväänä myytävän vaaleanpunaisen kerrotun pionin nimeä? Sorruin taas kun halvalla sain (5,95 eur) ja pelkän kuvan perusteella ja vasta sitten kotona huomasin, että pionista ei ollut muuta tietoa lapussa kuin "Pioni, Pink" .
Tuli mieleeni kysellä sitten täältä, josko joku olisi tehnyt saman ostoksen, mutta huomannut tivata kasvilleen myös nimeä??
Vaikea sanoa, mitä honkkari on tuolla nimellä myynyt, mutta voihan se olla sen niminen. Siis Pink.
Itse ostin kaksi sennimistä viime (?) vuonna ja löysin täältä vastaavan samannimisen.
Toivoisin parin pionin tunnistusapua.
Tässä ensimmäinen:
ja tässä toinen:
Olen aivan onnesta mykkyrällä kun huomasin aamulla tämän kukkapenkissä. En tiennyt omistavani tämmöistä ihanuutta. Olen joskus ainakin 10 vuotta sitten saanut pionin, se voi paikassaan huonosti ja jaoin sen kahtia, että ainakin toinen säilyy. Alkuperäisellä paikalla kukkii punaiselta. Mutta mitä kummaa on tälle sattunut, en ole uskoa silmiäni. Ei aavistustakaan nimestä, voiko juku tunnistaa?
nemesia, en tiedä, miksi pionisi on väriään vihitanut vai onko siinä ollut kaksi pionia. Kaunis on hän. Mulla on lähes samanlainen, aika uusi tulokas, ostettu nimellisenä (jonka nimen olen autuaasti hukannut ) Pionien kodista ja kerrankin oli väri sitä, mitä sanottiin olevan. Taidan mennä räpsäisemään kuvan omastani.
Ehkä se on niin että luulin saaneeni yhden pionin ja istutin samaan kuoppaan, mutta kuinka olisin osannut irroittaa niin ettei palaakaan toisesta ole tullut. Tässä näkyy punaisenlehtiä ja valkoisen, minusta ne ovat samanlaisia, aurinkovalo muuttaa kuvaa. No, onneksi kukat on erivärisiä
i
Tämä kukkii nyt.