Mikä pioni?

Laitan tähän kuvan naapurin kuolanpionista. Siinä on ihan erilaiset lehdet, muodoltaan, kooltaan ja paksuudeltaan. Samanlainen paikka, samasta multakasasta multa ja samasta ratsastuskoulusta lannoite. Istutettukin samana vuonna. Molemmat on Pionien kodista käytiin samalla kertaa ostamassa pioneita. Luulisi että jos kuolanlainen olisi eksynyt väärään purkkiin, ne olisi kuitenkin edes saman väriset. Naapurin kuolanpioni aloittelee nyt kukintaansa, oma pioni kukki heti tillipionin jälkeen eli aikoja sitten. Voisiko sittenkin jompi kumpi olla Kuolanpioni ja toinen joku muu?kuva

Aika outoa, että naapurisi kuolanpioni kukkiii vasta nyt, olipa sitten Hesan tai Tampereen päässä, omani on myöhäisessä paikassa ja silti kukkinut jo kolme viikkoa sitten…

Tourangelle,multaki saat siemenpenikoita kuolan pionista jos tarvit.

Siemenkasvattamani Kuolanpioni kukki ekaa kertaa kahdella kukalla. Paraatipenkkiin siirto auttoi, parempi paikka. Kerään siemenet ja kylvän ihan ite, Karl Rosenfeldtin lahjoitin pois, niitä on maailmassa miljoona, eipä Kuolanpionia.

kuva  Tunnistaako joku lajikkeen? Kymmenen vuotta olen puutarhassani tätä ihaillut ja yrittänyt selvittää mikä se on - edellinen omistaja joskus istuttanut. Kukkii siis nyt (yleensä kyllä aikaisemmin). Melko pienet, vain n. 7 cm leveät valkeat maljamaiset kukat, sisus kermanvalkoinen ja häivähdys punaista kaikissa. Tuoksuva.

Tässä ihan vertailun vuoksi minun Duschesse de nemours. Kukka on valtavan iso; ainakin 10 cm halkaisijaltaan ja voimakas tuoksu. Se on niin raskas, että vaatii aina tukea.

Mielestäni Viherpeukalon valkoinen piuoni ei ole tuo.

kuvakuva

Mielestäni ei millään voi olla mikään Festiva, kukka on pieni ja matala, ei kerrottu.

Rowanna …pionien kodissa voisi olla tietämystä ? Vastaiskohan ne jos nakkais kuvalla ?

Minulla kukkii nyt Kuivannon pionit ja niin aniliinin punaisina kuin kirkuen huutaisi… ne on joskus ostettu mustilasta vuonna yks ja kaks…isännän mummon peruja.

Kastehelminen …naapurisi kukat on ihan erillaisia kuin mun kuolanpionit nuissahan on pitkulaisemmat kukkien terälehdetkin ? Minun pienet pionit on ymmyrkäisiä ja tänä vuonna venyivät pitkiksi kun ovat vähän varjossa. Muutkin pionit muuten poikkeuksellisesti pitkiä ja kukat pienempiä kuin viime kesänä ( otan kuvia ).

Ainakin googlehauissa vastaantulevat esimerkit Festiva supremesta ovat myös huomattavan kerrottuja ja pallomaisia verrattuna omaan kukkaani.

Kiitos muistutuksesta, olin unohtanut koko Pionien kodin olemassaolon. Laitoin viestiä kuvan kera sinne, josko ehtisivät paneutua. :)

Ihania pioneja, kaikki kauniita, en vielä ole rumaa pionia tavannutkaanno

Kastehelminen tuo kyselemäsi voi olla esim. ruusupioni.

Kuolanpioni on mielestäni vähän erinäköinen.

Minulla on molempia ja enemmän tuo mielestäni ruusupionilta näyttää.

Ne ovat usein matalia.

Osa ruusupioneista kukkii aikaisin ja osa myöhemmin.

Tässä pari kuvaa aikaisin kukkivasta ruusupionistani.

Se nuokuttaa terälehtiään samalla lailla kuin kuolanpioni, ollessaan vähän nuppuismmassa vaiheessa.

Siltikin mielestäni kuolanpionilla on aina ihan oma habituksensa ja ainakin kun molempia on kotona, sen erottaa helposti muista.

Tässä on siis jo ruusupioni täysin auki.

Näitä on valtavasti erilaisia ja tälläkin hetkellä yksi ruusupioni on minulla kukassa.

Myös munkinpionit ja vuoripionit ovat hyvin samankaltaisia usein ulkomuodoltaan.

Niitä minulla ei ole, mutta munkinpioni on hankintalistalla.

Lisäys vielä, eli tämä kukki siis ihan kesäkuun alussa tänä vuonna ja kuolanpioni kukki viime viikolla.

kuva

kuva

Löytyisikö tälle pionille nimeä? Ikää en tiedä, voi olla vanha tai uudempikin.

kuva

kuva

kuva

Kaunis

Pioni Angel cheeks on ainakin hyvin paljon saman näköinen, mutta varma en voi olla.

Pionit on mun mielestä aika haastavia tunnistettavaksi.

Kiitos suokukka! Kävin tuolla nimellä etsimässä googlen haulla useammallakin sivulla ja kyllä sieltä monessa kuvassa hyvin samanlaisia kukkia löytyi. Tosin tuossa omassakin pensaassa on kaikki kukat yksilöitä, joten vaikea on tuota maallikkona tunnistaa. Mutta voinhan tuon omani nimetä nyt Angel Cheeksi, ennen kuin muuta keksitään!

Tuossa ylempänä on keskustelua P.anomala kuolnpionista ja P.veitchii ruusupionista, miten ne erottaa toisistaan. Niin ne myös risteytyvät helposti (molemmat 2n=10). Risteytyessään  niiden siementaimista saattaa kasvaa ulkonäöltään jompaa kumpaa lajia muistuttavia kasveja tai kaikkea niiden välimuotoja joka tekee tunnistuksen vaikeaksi. Kuolanpionin varessa on normaalisti vain yksi kukka (harvoin kaksi) ja ruusupionin varessa 2-4 kukkaa. Risteytyessään monikukkainen "ruusupioni" kuitenkin saattaa kasvaa korkeudeltaan kuolanpionin mittoihin ja yksikukkainen "kuolanpioni" taas voi jäädä matalaksi kuin ruusupioni. Eli meillä monella kasvaa varmasti tuollaisia risteymäjälkeläisiä "ruusukuolanpioneja" tai "kuolaruusupioneja".

Olen omat ruusupionit ostanut taimistolta, luulisin niiden olevan ihan niitä itseään.

Ei ole vielä ainakaan siementaimia näkynyt, nuo kasvavat eri puolilla pihaa, mutta kai ne silti voisivat tuottaa risteytyksiä.

Kuolanpionista olen ottanut siemeniä ja sain itämäänkin, ne on nyt äidillä jatkokasvatuksessa.

Juu tuo ruusupioni tekee kukkia paljon samaan varteen, valkoinen on minulla ollut oikein todella kova kukkimaan.

Tuo yläpuolella olevan kuvan pioni on vielä hyvin nuori yksilö.

Nuttura... olisko Sarah Bernhard liian helppo arvaus...?

Sellainen on mulla täällä - ja sen kukat ovat valtavat..   ottaisin kuvan - mutta on vielä aivan "tuikassa nupussa"..