Mikähän putkikasvi mahtaa olla kyseessä? Jättiputki?
Alkuperäinen kirjoittaja: Marie17
Mikähän putkikasvi mahtaa olla kyseessä? Jättiputki?
Alkuperäinen kirjoittaja: Marie17
En ole itse luonnossa nähnyt, mutta eikö jättiputkella ole syvemmälle sahalaitaiset lehdet?
Jättiputkessa on raparperimainen mutta syvempään uurteinen lehti, ei noin liuskkoittunut (toivottavasti termit oikein, en tiedä itse).
Karhunputki tai väinönputki? Itse pähkäilen samaa. Rantamaastossa kasvaa korkea, yli metrinen, ja varsi ainakin 3 cm halkaisijaltaan oleva samankaltainen. Siinä on ihmeelliset kymmensenttiset puikulat, joiden sisältä tulee lisää lehtiä tai kukinto. Olen kauhistuneena kummallisuudestaan aina katkonut ne tyvestä aiempina vuosina ja siksi etsinyt tietoa, että jättiputki se ei ole.
Mikä on kasvi, jossa on outo puikula?
Minä olen koittanut tunnistaa näitä putkikasveja, mutta aika vaikeaa se on. Ukonputkesta on olemassa erilaisia lajeja, alalajeja ja muunnoksia. Voisikohan tarhaleidin putki olla jokin idänukonputken muoto?
Nuo isot putkikasvit ovat kyllä upeita! Tosin niidenkin kosketteleminen voi aiheuttaa ihovaurioita auringonvalon kanssa.
(Jättiputken tunnistan.)
Laitan kuvia omasta putkestani. Kuvassa oleva lehti saappaan vieressä on isoimmasta, jonka jo revin alas. Toinen on pienempi, noin metrin korkea ja alin vain puolisen metriä vasta.
Näitä nousee muutama kesässä tontille. En ole antanut kukkia, ettei leviä uusista siemenistä. Vyöhyke III, joten väinönputkea tuskin on. Tuo ukonputki tai karhunputki ehkä?
Nyt kun näin yhteistuumin tunnistellaan, niin sanoisin että samoja kasvaa meilläkin, ja ovat karhunputkia :)
Anna vain kukkia, komea luonnonkasvi!
Joo, karhunputkia, yksi mun lempikasveista, nykyään kaivelen juuria ja istutan pihaani, ovat niin komeita kukkiessaan, harmi vain kun ovat kerran kukkivia ja siemenestä kukintaan menee tiemmä jopa 10 vuotta.Onneksi ovat lehtivaiheessa helppoja “porkkanoita” kaivaa ylös, ja lähtevät kasvuun ilman mitään temppuiluja.
Eivätkö ole kukittuaan levinneet tontille esim. 10 vuodessa liikaa? Tätä pelkään.
Eivät ole kovia leviämään. Ovat vapaasti kasvaneet meidän tiluksilla kolmekymmentä vuotta, ja niitä on vain siellä täällä yksittäisiä. Aivan erilainen kasvi kuin se paha jättiputki.
Ritariperhosten toukkien ravintokasvi, hyvä teko suosia noita. Siemeniä olen taskuuni kerännyt, mökille vienyt otolliseen paikkaan ja saaneet vapaasti levitä, eip’ ole kukkien tungosta tullut.
Kiitos , hyvä tietää kaikki tämä! Jätän tuon yhden kasvamaan rantaheinikkoon. Yhteispelillä tunnistus on hyödyllistä!
Karhunputkista tehtiin ennen penskana puhallusputkia, joilla ammuskeltiin puolukanraakileita. Ja pillin niistä pystyy tekemään myös, vaatii jo vähän enemmän taitoa, ja soi vain sen yhden päivän.
Nyt tarvis äiti apuja putkikasvien tunnistukseen. On noita tienvarsia trimmelöinyt ja pelkää löytäneensä jättiputkia. Ensimmäisen kuvan kasvi on noin mun mittanen.
Tämä on noin 60 cm korkea
Epäilen höpötys tuon olevan ukonputki, mutta varma en ole, nää on vaikeita.
Tuo kukka on sen verran harvempi ja väri kellertävä, jättiputken kukka on pullea ja valkoisempi.
Ukonputki aiheuttaa yhtälailla palovammoja kuin jättiputkikin, eli varovaisuutta niittämiseen.
Huh helpotus etteivät ole jättiputkia . Äiti kaivaa ne joka tapauksessa varovasti ylös. Jatkossa voi vissiin trimmelöidö tollaset muiden mukana?
Yritin googlettaa, mutta en oikein löytänyt, että mikä tuo isolehtinen kasvi on.